Resistor Lotnam skrev:
Du blandar ihop två saker. Dels skriver du att du har studerat klart el på komvux och dels pratar du om praktik?
Ja det får jag ursäkta för med hur jag formulerade det här, Jag har i princip gjort klart allt teoretiskt från kursen och har nu bara APL kvar.

Har fått mycket råd och just nu så ser det ut som att industri skulle passa mig.
Kursen jag går heter installationselektriker och har dock ej kursen som jag ser att industrielektriker har, t.ex.
Mät- och reglerteknik och Programmerbara styrsystem.

Kanske det är möjligt att läsa in dom kurser som fattas och istället satsa på industri.
Jag har industri väldigt nära mig som skulle kunna passa perfekt för APL.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Düsseldorff
B Bästerortarn skrev:
Är ni helt från vettet?

Om det stämmer som TS berättar så bryter ju arbetsgivaren mot i princip alla regler som finns. En av grundförutsättningarna för en vettig OCH säker praktik är ju att det finns en handledare. Och sen arbetstiden ......

Om varken din kontakt/den som skrev papper på firman eller läraren pallar att hjälpa dig kan du höra av dig till facket som brukar kunna ryta till. Dock är det ett jävla lotteri beroende på hur hungriga den lokala avd. är.
Praktik? Han har ju pluggat klart enligt första inlägget.

Edit: och nu såg jag sista inlägget... Då pudlar jag. Glöm det jag skrev tidigare.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Kunskapsnivån när det gäller elinstallationer är nog inte hög på det bygget/företaget. Leta efter en annan praktikplats. Tyvärr är kunskapsbristen inom elföretagen låg nu för tiden.

• Gilla
Stonemans och 1 till
  • Laddar…
Stonemans Stonemans skrev:
Jag fick veta väldigt lite innan jag började men förväntade mig inte att jag skulle arbeta ensam som praktikant och att arbetsplatsen har hamnat i extrem tidspress sen minst 12 timmar per dag arbetstid så är jag osäker om jag klarar av det mentalt och fysiskt.

Är det rimligt att jag söker om och försöker hitta en plats som är 8 timmar mån-fre då dessa timmar är vad jag är van vid och orkar.

Bara ring runt till några lokala firmor, skaffa en normal plats,

Praktikanter är tyvvär allt som oftast ett otyg och erfarka hantverkare är inte särskilt glada i att ha med sig praktikanter, det slöar ner deras jobb.

Men trivs du inte så bara byt ställe,
Du kan nog inte förvänta dig att läraren ska hitta nån plats åt dig, utan det får du klara av själv,

Det låter som att det är praktik som ingår i utbildningen du går. Jag gjorde precis samma resa själv det sista läsåret och det var väldigt tydligt inför vår praktik att vi som praktikanter inte får ersätta någon annan, dvs i princip skulle vi gå bredvid en ordinarie anställd och vi två skulle utföra samma mängd arbete som den ordinarie normalt gör själv. Nu blev det ju såklart inte alltid så i praktiken, men om "ditt" företag sätter dig på eget arbete så bryter de mot reglerna.
Sen har du ju en handledare på din praktikplats, vad säger denne? Har du träffat och pratat med denne innan praktiken och om förhållandena nu när du börjat? Och din lärare sen... jeeez... Som Uffe A skrev; ta det vidare uppåt i skolan. Skolan och företaget har ett avtal om din praktik och det är deras förbannade ansvar att se till att det följs.

• Gilla
Stonemans
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Bara ring runt till några lokala firmor, skaffa en normal plats,

Praktikanter är tyvvär allt som oftast ett otyg och erfarka hantverkare är inte särskilt glada i att ha med sig praktikanter, det slöar ner deras jobb.

Men trivs du inte så bara byt ställe,
Du kan nog inte förvänta dig att läraren ska hitta nån plats åt dig, utan det får du klara av själv,
Jo, jag hittade min första praktik själv och fullt förberedd att hitta ny själv också.
T ToRy skrev:
Det låter som att det är praktik som ingår i utbildningen du går. Jag gjorde precis samma resa själv det sista läsåret och det var väldigt tydligt inför vår praktik att vi som praktikanter inte får ersätta någon annan, dvs i princip skulle vi gå bredvid en ordinarie anställd och vi två skulle utföra samma mängd arbete som den ordinarie normalt gör själv. Nu blev det ju såklart inte alltid så i praktiken, men om "ditt" företag sätter dig på eget arbete så bryter de mot reglerna.
Sen har du ju en handledare på din praktikplats, vad säger denne? Har du träffat och pratat med denne innan praktiken och om förhållandena nu när du börjat? Och din lärare sen... jeeez... Som Uffe A skrev; ta det vidare uppåt i skolan. Skolan och företaget har ett avtal om din praktik och det är deras förbannade ansvar att se till att det följs.
Min handledare var så upptagen med jobbet att det kändes som han glömde bort att man var där ibland.
Helt ärligt tror jag firman tog på sig för mycket jobb och har helt enkelt inte tid med en praktikant, så känner jag i alla fall.
Planen nu är att prata med studievägledare på onsdag och reda upp några saker.
Ska ro i hamn den här utbildningen men överväger starkt att fördjupa mig inom lite mer "finlir" inom el i framtiden eller helt enkelt hoppa på programmering.

Och ja, handledaren och jag har pratat innan men arbetsförhållandena tänkte jag inte ens att fråga om då vi har ändå ganska många regler och starkt fack.

I slutändan så ser jag på det hela positivt då all erfarenhet och kunskap hjälper en i livet, nu vet jag vilka tecken man ska se upp för när man söker jobb hos firmor.

*Edit: Jag vill tacka alla som har bidragit till den här diskussionen och riktigt hjälpt mig att inse hur saker och ting ska skötas, Tack så väldigt mycket.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Det låter som ett tveksamt upplägg av praktiken.

Men som jag ser det så skall man inte förfasa sig över långa arbetsdagar, om det är under en begränsad tid. Här försöker man uppenbarligen rädda en tidplan. Vi vet inte hur viktigt det är för företaget och beställaren att tidplanen inte förskjuts mer. Att då som arbetstagare visa ansvar och dra sitt strå till stacken är bra. Men det får som sagt inte vara standard, bara tillfälligt.

Nu är jag i en helt annan bransch. Men min extremupplevelse av en sådan punkinsats var när vi behövde fixa ett problem i en produkt (arbetar med elektronikutveckling). Vi fick 30 dagar på oss annars skulle en order på 15 miljarder hävas. Efter 2 dagar var vi 130 ingenjörer inkopplade runt om i världen. Vi jobbade dygnet runt, jag sov ofta ett par timmar på en soffa i labbet. När vi slutligen löste problemet så hade jag sovit hemma i min säng ca 20h på en månad. Vi var rätt stolta när det var klart, framförallt när det visade sig att felet inte var i vår utrustning, utan i en annan del av systemet, ett annat företag, som inte gick att rätta så vi fick fixa det på vår sida.

X
Hej!

Jag har precis studerat klart el på komvux och min första dag på nybygget som praktikant gick helt åt skogen ärligt talat.

Men det är mycket som jag undrar är lagligt samt om det är så här det ska gå till på ett nybygge.

Stället där jag hamnade är långt bortom tankarna att man ska pendla dit så vi sover över.
Första arbetsdagen skulle vara 14 timmar lång men den jag bor med slutar tidigare så fick åka med honom.

Började dagen med att dra kabel till stugorna som andra hantverkare bor i och det gick helt ok samt alla visste vad dom skulle göra.
Men mer och mer under dagen var alla överallt och jag fick jaga folk att få reda på vad jag skulle göra och hjälpa till med.
Blir behandlad som en person som jobbat där och har flera års erfarenhet och frustrationer dyker upp när jag inte är lika snabb eller vet hur saker ska göras (det är min första dag som praktikant inom el).
Hela dagen var en röra för bygget ligger flera månader efter i schemat.
Nu undrar jag ifall det är så här på alla ställen.

14 timmars arbetsdag i princip utan schema och fick höra att dom inte gillar att köpa kläder till lärlingar då dom slutade så fort från deras företag.

Alla är unga anställda och jag undrar ifall dom blir unyttjade.

Jag har väldigt liten erfarenhet med nybyggen men jag får helt fel magkänsla av hela den här situationen, allt jag fick lära mig och höra av andra stämmer inte här.

Ursäktar mig för mängden text men det är bara toppen på isberget som jag vill prata om och vill höra generellt av er vad erfarenhet ni har och om det här låter galet.
Hej!

Jag har precis studerat klart el på komvux och min första dag på nybygget som praktikant gick helt åt skogen ärligt talat.

Men det är mycket som jag undrar är lagligt samt om det är så här det ska gå till på ett nybygge.

Stället där jag hamnade är långt bortom tankarna att man ska pendla dit så vi sover över.
Första arbetsdagen skulle vara 14 timmar lång men den jag bor med slutar tidigare så fick åka med honom.

Började dagen med att dra kabel till stugorna som andra hantverkare bor i och det gick helt ok samt alla visste vad dom skulle göra.
Men mer och mer under dagen var alla överallt och jag fick jaga folk att få reda på vad jag skulle göra och hjälpa till med.
Blir behandlad som en person som jobbat där och har flera års erfarenhet och frustrationer dyker upp när jag inte är lika snabb eller vet hur saker ska göras (det är min första dag som praktikant inom el).
Hela dagen var en röra för bygget ligger flera månader efter i schemat.
Nu undrar jag ifall det är så här på alla ställen.

14 timmars arbetsdag i princip utan schema och fick höra att dom inte gillar att köpa kläder till lärlingar då dom slutade så fort från deras företag.

Alla är unga anställda och jag undrar ifall dom blir unyttjade.

Jag har väldigt liten erfarenhet med nybyggen men jag får helt fel magkänsla av hela den här situationen, allt jag fick lära mig och höra av andra stämmer inte här.

Ursäktar mig för mängden text men det är bara toppen på isberget som jag vill prata om och vill höra generellt av er vad erfarenhet ni har och om det här låter galet.
Arbetstidslagen reglerar arbetstid, och du skall bland annat ha minst 11 timmar dygnsvila. Så jobba 14 timmar per dag är omöjligt.

X Xanthopteryx skrev:
Arbetstidslagen reglerar arbetstid, och du skall bland annat ha minst 11 timmar dygnsvila. Så jobba 14 timmar per dag är omöjligt.
Olagligt men tyvärr inte omöjligt.
Ett seriöst företag hade inte gjort så.
Tyvärr är inte alla företag seriösa och följer lagar och förordningar.
Är det kris och behöver jobbas så mycket, kan väl en överenskommelse träffas och bra kompensation erbjudas de anställda.
Men att en praktikant som inte uppbär någon lön ska arbeta på det sättet är förkastligt och ska inte förekomma

X
U Uffe A skrev:
Olagligt men tyvärr inte omöjligt.
Ett seriöst företag hade inte gjort så.
Tyvärr är inte alla företag seriösa och följer lagar och förordningar.
Är det kris och behöver jobbas så mycket, kan väl en överenskommelse träffas och bra kompensation erbjudas de anställda.
Men att en praktikant som inte uppbär någon lön ska arbeta på det sättet är förkastligt och ska inte förekomma
Syftade givetvis på omöjligt enligt lagen. Lagen får dock kringgås men bara synnerliga skäl, väldigt restriktivt. Jobbar själv inom undantagen verksamhet och vi har tidigare haft bekymmer med detta, innan vi fick undantag godkänt. Men då det är sådana särskilda fall så kan msn betrakta det som omöjligt enligt lagen.

Att folk sitter här inne och säger att han ska bita ihop på sin APL är ju helt absurt?

Hr har praktik vilket innebär att han INTE får jobba ensam och det är INTE hans jobb att jaga folk.

vad som helst kan hända och då blir det inte så jävla roligt för någon.

Du har tyvärr hamnat hos någon luffare som bara vill utnyttja gratis arbetskraft vilket du ska ta och skita i helt och hållet.

Kontakta din skola och berätta att du går vidare med detta om inget görs.

ta inte skit och låt ingen köra med dig. Att lägga dig platt bara för att du är på APL eller sen när du blir lärling är dumt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.