Vi har vår elcentral (1970-ish) mitt i källaren mitt i huset. Nu har vi fått ett förslag på att sätta en undercentral i garaget. Tanken är alltså att dra en sladd från befintlig central till garaget (vilket är typ jättejobbigt).

Eftersom mina kunskaper om el och centraler är ungefär noll undrar jag om 5000 kr (det är ink moms) är ett rimligt pris för en undercentral? Eller kan man inte ens fråga det, beror det för mycket på omständigheter runt om?

Är det nåt annat jag bör tänka på när det gäller detta? Diskussionen kom upp då vi skall installera en laddbox och den behöver en sladd till huvudcentralen i vilket fall.

Tankar mottages tacksamt.

Ja, det beror på. Till att börja med, ingår arbete?
I så fall för vad? Det ingår knappast arbete för att dra den nya kabeln.
Sedan beror det på storleken på centralen i garaget.
Du kan se här vad färdkopplade elcentraler av god kvalitet kostar: https://www.elbutik.se/product.html/hager-fardigmonterad-normcentral-quick-connect
För garage och elbil tillkommer minst en 3-polig dvärg för typ 300 kr.

• Gilla
Hustyrannen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det beror på. Till att börja med, ingår arbete?
I så fall för vad? Det ingår knappast arbete för att dra den nya kabeln.
Sedan beror det på storleken på centralen i garaget.
...
Tack, jag fattar att jag behöver en bättre specifikation på vad jag faktiskt får för pengarna.
Jag är ju högst osäker på varför jag ens skulle vilja ha en undercentral men när någon säger "när vi ändå håller på och det kan vara bra i framtiden" så är jag lättfångad.

Fördelen med central i garaget är att den kan matas parallellt med huvudcentralen
Skulle du i framtiden vilja ha någon större förbrukare på centralen i garaget så kan du få gå ner i effekt
För att få selektivitet i anläggningen så bör högsta säkringsstorlek i undercentralen ligga steget under matande säkring.
Förslaget med parallell central i garaget är inte fel

• Gilla
Hustyrannen
  • Laddar…
Jag är inte säker på att TS förstår skillnaden mellan undercentral och parallell central. Jag skulle välja en parallell central.

• Gilla
Hustyrannen
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Jag är inte säker på att TS förstår skillnaden mellan undercentral och parallell central. Jag skulle välja en parallell central.
Nej, jag hade ingen aning. Med googles hjälp är jag nu lite klokare. Mitt huvudsakliga huvudbry (som ingen annan kan hjälpa mig med) är om jag verkligen har nytta av en central i garaget "för framtida bruk". Just för laddboxen fyller den ingen funktion vad jag förstår.

H Hustyrannen skrev:
Nej, jag hade ingen aning. Med googles hjälp är jag nu lite klokare. Mitt huvudsakliga huvudbry (som ingen annan kan hjälpa mig med) är om jag verkligen har nytta av en central i garaget "för framtida bruk". Just för laddboxen fyller den ingen funktion vad jag förstår.
Utan central i garaget behöver kabeln till laddboxen egna säkringar och kanske jordfelsbrytare vid någon befintlig central. Det kostar också en del, framför allt om det inte finns lediga platser.

• Gilla
Hustyrannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.