Vi skaffade Tibber Pulse nyligen i huset vi bott i ett par månader. Pulse håller alltså koll på husets effektuttag i realtid och även fasbelastning. Vi får ideligen varningar om överbelastade faser. Mycket verkar ligga på fas 1, såväl tvättmaskin som diskmaskin och ugn (gasspis med elugn). Körde tvätt och disk ikväll vid 21 och ser nu 4 varningar om överbelastning denna tid. Även en middag i helgen med ugn igång och disk i maskinen ledde till ständiga pushnotiser. Enligt Tibber är överbelastning ”inget farligt” men om det sker ofta är det bra att kontakta en elektriker. Följdfrågan blir då varför? Vad händer annars?
I skrivande stund fick jag nu notis om att laddningen på bilen stoppades pga överbelastning. Detta verkar vara ett separat problem - endast värmepump jobbar i övrigt och både denna och laddboxen är fördelad på tre faser men ändå räcker det inte till (eller? Ingen säkring går ju). Bilen laddar på 12A och huvudsäkringen är 20A trefas. Har en LVVP med patron på totalt 12 kW men det är endast någon minusgrad ute och elpatronen bör inte jobba alls.
Så alltså - överbelastning verkar delvis ske pga för många maskiner inkopplade på fas 1, och delvis när laddbox och värmepump som är fördelade på tre faser jobbar samtidigt. Inga säkringar har gått. Behöver jag se över detta? Råd uppskattas!
I skrivande stund fick jag nu notis om att laddningen på bilen stoppades pga överbelastning. Detta verkar vara ett separat problem - endast värmepump jobbar i övrigt och både denna och laddboxen är fördelad på tre faser men ändå räcker det inte till (eller? Ingen säkring går ju). Bilen laddar på 12A och huvudsäkringen är 20A trefas. Har en LVVP med patron på totalt 12 kW men det är endast någon minusgrad ute och elpatronen bör inte jobba alls.
Så alltså - överbelastning verkar delvis ske pga för många maskiner inkopplade på fas 1, och delvis när laddbox och värmepump som är fördelade på tre faser jobbar samtidigt. Inga säkringar har gått. Behöver jag se över detta? Råd uppskattas!
Bilen laddar tre fsdigt 12A?M Maria_G skrev:Vi skaffade Tibber Pulse nyligen i huset vi bott i ett par månader. Pulse håller alltså koll på husets effektuttag i realtid och även fasbelastning. Vi får ideligen varningar om överbelastade faser. Mycket verkar ligga på fas 1, såväl tvättmaskin som diskmaskin och ugn (gasspis med elugn). Körde tvätt och disk ikväll vid 21 och ser nu 4 varningar om överbelastning denna tid. Även en middag i helgen med ugn igång och disk i maskinen ledde till ständiga pushnotiser. Enligt Tibber är överbelastning ”inget farligt” men om det sker ofta är det bra att kontakta en elektriker. Följdfrågan blir då varför? Vad händer annars?
Nej, Inget har löst ut. Det var nu när vi skaffade Tibber Pulse som vi blev varse dessa ständiga överbelastningar eftersom de registreras. Enligt din tabell verkar vi ligga på rätt huvudsäkring.blackarrow skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 813 inlägg
Tvätt och disk samtidigt på samma fas blir ungefär 20 A, kanske lite över men det är ok. Och under den tiden som båda maskinerna värmer vatten finns inget utrymme till elbilen, värmepumpen eller ugnen. Så det kanske går att se över fasfördelningen, beroende på vilka tunga apparater som ni vill kunna köra samtidigt.
Sedan verkar Tibber väl snabba med att skicka ut notiser. Går det inte att konfigurera? Några ampere över i 10 min kan anses vara ok, även runt 25 A i några få minuter. Mer långvarig eller högre överlast är något ni behöver titta på, speciellt om den är frekvent, en betydande del av dygnet. Att ligga nära eller över säkringens märkström gör att den blir brännhet. I det riktigt långa loppet kan det orsaka värmeskador och/eller glappkontakt i mätarskåpet. Så efter överlastperioden gäller att säkringen får en chans att svalna.
Så fortsätt studera belastningsmönstret. Ni borde klara er med 20 A om elbilen har en lastreglering som stänger av om det inte finns nog med ström till bilen. Jag skulle gissa att ni har en grundlast vintertid på 6-8 A för uppvärmningen. Det blir då drygt 10 A kvar till annat. Det bör gå, men som sagt elbilen får stryka på foten när ni kör disk o tvätt.
Sedan verkar Tibber väl snabba med att skicka ut notiser. Går det inte att konfigurera? Några ampere över i 10 min kan anses vara ok, även runt 25 A i några få minuter. Mer långvarig eller högre överlast är något ni behöver titta på, speciellt om den är frekvent, en betydande del av dygnet. Att ligga nära eller över säkringens märkström gör att den blir brännhet. I det riktigt långa loppet kan det orsaka värmeskador och/eller glappkontakt i mätarskåpet. Så efter överlastperioden gäller att säkringen får en chans att svalna.
Så fortsätt studera belastningsmönstret. Ni borde klara er med 20 A om elbilen har en lastreglering som stänger av om det inte finns nog med ström till bilen. Jag skulle gissa att ni har en grundlast vintertid på 6-8 A för uppvärmningen. Det blir då drygt 10 A kvar till annat. Det bör gå, men som sagt elbilen får stryka på foten när ni kör disk o tvätt.
Tack så hemskt mycket för utförligt svar! Det är faktiskt inte alltid Tibber skickar pushnotiser, så där kanske jag överdrev något, men det finns en logg. När jag tittar på förmiddagen nu så har den loggat 12 överbelastningar på fem minuter, vardera har legat på 20,1-21,0. Måste varit när jag duschade medan tvättmaskinen var på gång. Men 12 varningar säger mig samtidigt att det måste gått ner däremellan? Låter inte på dig som att detta borde vara något att oroa sig för.Bo.Siltberg skrev:
Tvätt och disk samtidigt på samma fas blir ungefär 20 A, kanske lite över men det är ok. Och under den tiden som båda maskinerna värmer vatten finns inget utrymme till elbilen, värmepumpen eller ugnen. Så det kanske går att se över fasfördelningen, beroende på vilka tunga apparater som ni vill kunna köra samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 813 inlägg
Det finns ingen exakt gräns vid 20 A där det börjar bli farligt, utan även långvarig last strax under säkringens märkström kan i det långa loppet vara ett problem även om det är osannolikt. 12 överbelastningar på 5 min säger inte så mycket om medelbelastningen, dvs vi vet inte om det är kraftiga toppar eller små variationer kring en hög medelbelastning. Du behöver försöka koppla det till vilka tunga förbrukare som är igång vid tillfället, i detta fall främst VVBn som kanske är enfasig? Har inte Tibber en app där man kan se förbrukningen i närtid per fas?
Som jämförelse.
När jag var yngre höll jag och alla kompisar på med gamla bilar, en del monterade extra mätare, tex oljetrycksmätare.
De utan mätare hade inget problem med oljetrycket, men de med mätare fick problem.
Gamla bilar har taskigt oljetryck, men vet man inte om det funkar bilen bra iaf.
När jag var yngre höll jag och alla kompisar på med gamla bilar, en del monterade extra mätare, tex oljetrycksmätare.
De utan mätare hade inget problem med oljetrycket, men de med mätare fick problem.
Gamla bilar har taskigt oljetryck, men vet man inte om det funkar bilen bra iaf.
Klicka här för att svara