Hej,

Skulle vilja ändra lite i värme-lösningen på landet.

Förutsättningar idag:
Radiatorer 400V med termostat på 20 grader. Två trefas-slingor. Har en plejd ctr-01 som drar en kontaktor av/på för att mata säkringarna.
Plejden (med gateway) har jag alltså för att på distans kunna starta/stänga av värmen. Men nu blir det ju liksom antingen eller…

Skulle istället vilja ha en rumstermostat inställd på typ 7-8 grader som kan dra kontaktorn om det blir kallare än det i huset och som sen slår ifrån kontaktorn när det går över 7-8 grader, för att helt enkelt kunna hålla en bra temperatur när man inte är där. Men sen en timme före avfärd ändå kunna gå in i plejd-appen och dunka igång värmen så det är varmt och gott vid ankomst utan att termostaten slår ifrån kontaktorn om det går över 7-8 grader.

Möjligt? I såna fall, hur? Har ju utgång på plejden kopplad på kontaktorns styringång, A1. Jag kan ju inte köra dubbelt och lägga en termostat där på också… väl? Då kommer ju plejden matas från fel håll plötsligt?

Vill ju som sagt att dom sköter sig själva. Att en rimlig temp hålls när man ej är där man att man kan starta och få upp 20 grader inför ankomst.

• Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Kan du inte bara koppla en termostat till Plejdens styringång?
Termostaten lämnar 230 V när grundvärme behövs -->Plejden drar kontaktorn.

Kan inte se varför inte en termostat kan ligga parallellt med Plejden förutsatt att den ligger på samma fas.

A alfista skrev:
Kan inte se varför inte en termostat kan ligga parallellt med Plejden förutsatt att den ligger på samma fas.
Men om jag startar via plejden för att få upp till 20, slår inte kontaktorn ifrån när rumstermostaten då tycker det når över 8 grader?

P Per-Elofsson skrev:
Men om jag startar via plejden för att få upp till 20, slår inte kontaktorn ifrån när rumstermostaten då tycker det når över 8 grader?
Inte om de kopplas parallellt. Då är kontaktorn till när endera Plejden eller termostaten begär det, d v s så länge någon av dem lägger en spänning på kontaktorns styringång.

Det slog mig nu, utan att ha googlat på det - en rumstermostat man kan styra från distans kan ju faktiskt ersätta plejden. Finns såna?

A alfista skrev:
Inte om de kopplas parallellt. Då är kontaktorn till när endera Plejden eller termostaten begär det, d v s så länge någon av dem lägger en spänning på kontaktorns styringång.
Kort och gott: jag drar fas från samma grupp som matar plejden och skickar in i termostaten. Fas ut från termostaten lägger jag på A1 på kontaktorn ihop med fasen som kommer från plejden. Korrekt?

P Per-Elofsson skrev:
Kort och gott: jag drar fas från samma grupp som matar plejden och skickar in i termostaten. Fas ut från termostaten lägger jag på A1 på kontaktorn ihop med fasen som kommer från plejden. Korrekt?
Med reservation för att jag inte är elektriker så låter det rätt.

Hur många radiatorer rör det sig om?
Om jag fattat rätt använder du deras termostat, ställd på 20gr?
Är de gamla med bimetall, och du har tillgång till Internet kanske du ska överväga att byta radiatorerna mot wifistyrda istället.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Hur många radiatorer rör det sig om?
Om jag fattat rätt använder du deras termostat, ställd på 20gr?
Är de gamla med bimetall, och du har tillgång till Internet kanske du ska överväga att byta radiatorerna mot wifistyrda istället.

/Höghus
Det är inget alternativ av ekonomiska skäl. Elektrisk termostat, 7-8 år gamla.

P Per-Elofsson skrev:
Någon som gjort som ovan? Inga problem att man skjuter sönder något iomed två trådar på kontaktorns A1 (ut från plejd resp. rumstermostat) ?

• Gilla
Vardon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.