6 154 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Installera 230V spotlights, rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Ja hade också lite problem innan jag fick in handgreppen.S SueCia skrev:Köpte hidealites 230v spottar med tillhörande drivdon som skulle anslutas till 16mm slang.
Hur jag än försökte satt klämman som skulle hålla fast slangarna så jäkla dåligt att klämman for all världens väg så fort jag böjde minsta lilla i slangarna, som man gör för att få upp dom genom hålet t.ex.
Provade med sån där mjuk skräpslang som vissa lågprisbutiker säljer och då gick det bättre, men har aldrig och kommer aldrig installera sån slang. Så i mitt fall blir det en 2x1,5 värmebeständig kabel som jag ansluter till varje lampa istället. Riktigt tråkigt då både slang och FK redan var på plats.
Först och främst ska du byta det genomskinliga locket mot det som följer med och är avsett för slang!
Sedan ska locket ned i bott. Man får rucka på slangen så att den faller in i spåren.
Då sitter det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Provade det, skalade t.o.m av 2st 1decimeters bitar och försökte få dit i drivdonet. Satt i soffan framför TVn i över 1 timme och försökte lista ut hur fan jag skulle få skiten att sitta fast. Till slut insåg jag att det var helt omöjligt. Jag fick såklart dit slangarna med slangfästet korrekt isårat i räfflorna och det satt "skapligt" men höll inte alls för böjkraften som uppstod när jag skulle upp med slangen genom hålet.Bo.Siltberg skrev:
Trodde först det kanske var ett måndagsex, men det var samma på alla drivdonen. (jag använde inte den som var avsedd för kabel). Så jag sket i det, fick hem https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-rxkx-2x15-tp90-25m
Igår, så så fort jag kan stå på en stege igen så ska jag byta ut FKn mot denna kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Måste ha varit nåt fel på din slang. Jag hade aldrig problem efter det första trevande försöket. Det underlättar givetvis om slangen är tillräckligt lång så att det inte blir så kraftiga brytningskrafter.
Klicka här för att svara