Har 6st fasad armaturer runt om huset.
hur kan jag enklast få dessa sensorstyrda så att dom tänds/släcks antingen en viss tid alternativt vid gryning/skymning?
Andra glödlampor är inte ett alternativ.
hur kan jag enklast få dessa sensorstyrda så att dom tänds/släcks antingen en viss tid alternativt vid gryning/skymning?
Andra glödlampor är inte ett alternativ.
Hur tänder du dem idag? Om det är olika knappar är Plejd nästan det enda alternativet, annars funkar skymningsrelä eller varfritt astrour. Jag hade dock valt Plejd i vilket fall.NicklasP skrev:
3 olika strömbrytare.Müssli skrev:
En vid altan (dubbelbrytare som tänder lampor ute + utomhus eluttag där robotgräsklippare sitter).
En i hallen (dubbelbrytare, tänder belysning utanför ytterdörr + lampa inne i hallen.
En brytare på kontor som angränsar till altan på baksida. Denna tänder enbart fasadbelysning bak.
Eller byta till smarta ljuskällor t.ex. Philips Hue så behöver du inte anlita en elektriker.
Är det vanliga lampor i dessa eller har de integrerad led? Om det är standard sockel så kan du alltid sätta in tex Philips hue lampor eller tror även IKEA har smarta lampor, finns i alla fall andra märken som är billigare än Philips. Då behöver du en hub som du kopplar på nätverket sedan styr du lamporna via app och kan ställa in tex tid för neddimning och släckning/tändning. I mitt eget fall har jag satt att lamporna tänds vid solens nedgång (när det är tar den reda på själv utifrån platsdata så ingen sensor behövs) sedan har jag satt att de dimmar ner vid 22.30 tror jag det är för att inte störa grannarna och så släcks de vid solens uppgång. Väldigt smidigt.
Är sådana här jag har idag.
Har dock bara testat dessa på 1 ställe på fasaden än sålänge så kan mycket väl ändra mig.
Tidigare hade jag en annan typ av armarur som istället hade vanliga glödlampor med sensor i sig. Så dessa styrdes efter solljuset.
https://ledmegastore.se/vagglampor/...vD_BwE#/33-kulor-varm/2394-dimbar-vid_tillkop
Har dock bara testat dessa på 1 ställe på fasaden än sålänge så kan mycket väl ändra mig.
Tidigare hade jag en annan typ av armarur som istället hade vanliga glödlampor med sensor i sig. Så dessa styrdes efter solljuset.
https://ledmegastore.se/vagglampor/...vD_BwE#/33-kulor-varm/2394-dimbar-vid_tillkop
Det absolut billigaste är ju ljuskällor med inbyggt skymningsrelä men eftersom du skrev "Andra glödlampor är inte ett alternativ." så utelämnade jag det tipset.
Dessa ljuskällor fungerar bra i de flesta armaturer. (Finns på fler ställen såklart.)
https://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-med-skymningsrelä-E27-Osram/p/36-6395
Dessa ljuskällor fungerar bra i de flesta armaturer. (Finns på fler ställen såklart.)
https://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-med-skymningsrelä-E27-Osram/p/36-6395
Nja, det finns ju andra fabrikat som fungerar precis likadant men är billigare. T.ex Shelly, köper du dessa på "rätt ställe" så får du mer än 3,5 stycken "Shellys" till priset av en Plejd....JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Letar febrilt i min text var jag har skrivit att det bara finns ett märke, men hittar inget alls om det. Plejd har den stora fördelen att många elektriker gillar att installera dem eftersom det finns tillgängliga på hyllan på grossen, Shelly, Z-wave, zigbee-prylar brukar det bli gnäll om är min erfarenhet.R roli skrev:

