Jag försöker byta strömbrytare till en invändig trådlös (Nexa MCMR-3000).

Den ska gå till 2 lampor men kruxet jag har är framförallt kablarna som är gamla och därför fel färg.... fasen har jag för mig är den vita (men ska givetvis kolla upp innan).

Kan någon förklara för mig hur resten ska sitta? Känns som jag har för lite kablar till 2 lampor även om det ju satt en vanlig dubbeltrapp innan. Och kopplingsscheman och jag har aldrig kommit överens 😄.

Tacksam för svar 😊

• Två elektriska kopplingsscheman: kronkoppling och trappomkoppling för två kretsar, med strömbrytare och lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med kablar och anslutningsdon, visar L, N och S markeringar, och en människas fingrar.
    Skapa konto
veravilla veravilla skrev:
Jag försöker byta strömbrytare till en invändig trådlös (Nexa MCMR-3000).

Den ska gå till 2 lampor men kruxet jag har är framförallt kablarna som är gamla och därför fel färg.... fasen har jag för mig är den vita (men ska givetvis kolla upp innan).

Kan någon förklara för mig hur resten ska sitta? Känns som jag har för lite kablar till 2 lampor även om det ju satt en vanlig dubbeltrapp innan. Och kopplingsscheman och jag har aldrig kommit överens 😄.

Tacksam för svar 😊
Är det två trappkopplingar? Har du verkligen nolla vid brytaren? Hur var det kopplat från början?

F frause skrev:
Är det två trappkopplingar? Har du verkligen nolla vid brytaren? Hur var det kopplat från början?
Sådär satt det när den plockades ut

• Elsäkerhetsrisk: öppen elinstallation med blottade ledningar och oskyddad kopplingsdosa.
    Skapa konto
  • Eluttag under installation, oskyddade elkablar, oavslutad elarbeten, vägg utan puts.
    Skapa konto
Nexa-enheten kräver neutralledare (N) för att fungera.
Du ska kunna mäta 230 V mellan N och L på plintarna i nexan.

Sådär satt det när den plockades ut
Svårt att se plintarna på brytaren, men är det inte en trappkoppling med blå mellantrådar och en enpolig med gul tändtråd och vit fas?
Du behöver hitta en nolla/neutral nånstans.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F frause skrev:
Svårt att se plintarna på brytaren, men är det inte en trappkoppling med blå mellantrådar och en enpolig med gul tändtråd och vit fas?
Du behöver hitta en nolla/neutral nånstans.
Sådär... Fas var vita och nollan den ena av de blå😊
Dom sitter nu på respektive plats... Nu har jag en gul och en blå kvar (och en liten vit tråd som satt på gamla kopplingen med) och har ingen aning om vilka platser jag ska ha dom i. 🙄

Sådär... Fas var vita och nollan den ena av de blå😊
Dom sitter nu på respektive plats... Nu har jag en gul och en blå kvar (och en liten vit tråd som satt på gamla kopplingen med) och har ingen aning om vilka platser jag ska ha dom i. 🙄
Nääää, hur har du kommit fram till att den ena blå är nolla?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Nääää, hur har du kommit fram till att den ena blå är nolla?
Fas och ena blå gav 230v, men inte den andra.
Är det inte så jag kollar nolla?

Fas och ena blå gav 230v, men inte den andra.
Är det inte så jag kollar nolla?
Nej, och du kommer få ett annat resultat om du trycker på den andra trappbrytaren.

Kanske dags att ta in en elektriker?
Det du håller på med är olagligt, så har jag sagt det.

Du har mätt mellan fas och tändtråd. Kontakt med nollan har du genom lasten (lampan).
För att vara säker behöver du följa ledningar också, inte bara mäta. Du måste veta vad det är du mäter.

Du behöver dra fram en nolla till Nexan. Kanske från en dosa där den vita kommer ifrån?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.