B
BSOD: Om det är ett problem, så skulle jag placera ett motstånd parallellt. Jag hade börjat med ett väldigt högt motstånd, kanske 10k ohm eller så, och sett om det hjälper.
2 svar · 766 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] På 40-talet var man ordentliga och följde dessa regler. Det gör man inte idag. Idag skulle jag inte våga borra i någon vägg... Om du fotar platsen för hyllan och markerar var du vill borra, och markerar var det finns uttag, kopplingsdosor, belysning mm så kan du få en ganska god gissning.
10 svar · 4,3k läst
J
Johan456: [citat] 5cm är inga problem med kopplingar bakom.
10 svar · 2,8k läst
·
T
turbo100: [citat] Hej, Gjorde som ni sa elmont & tommty. Det ser bra ut i dosorna och kontiuitetsmätning visar kontakt så jag får vara nöjd. Tack
6 svar · 969 läst
R
RalleB: [citat] Nope ingenting för hålen, gällandes elsäkerheten så ser jag inga problem sålänge kablarna är hela och inte skarvade eller nått. man är ju inte där och drar i och ur kablar hela tiden. Har en hdmi kabel, en nätverkskabel och strömkabel samt högtalarkabeln till Centern i hålen i mitten. Gällandes höger/vänster högtalarna så gjorde jag som jag skrev, ett hål dolt bakom
4 svar · 3,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, det är min spaning också. Blir det en stund över så testar jag för att se hur den reagerar men för den permanenta installationen får det bli ett relä av rätt modell.
14 svar · 2,2k läst
Dan1891
Dan1891: [citat] Ja, då är det nytt för mig :)
15 svar · 1,9k läst
K
KristofferF: [citat] Toppen. Tack för svar!
2 svar · 1,3k läst
M
Martin Lundmark: [citat] Hej blackarrow Det finns två huvudorsaker till att man jordar idag. Elsäkerhet och EMC. Gällande elsäkerhet så kan man som alternativ använda dubbelisolation men då kan det uppstå svårigheter om man vill koppla ihop flera apparater med t.ex. signalledningar som inte är galvaniskt isolerade. Kopplar man t.ex. samman jordat och dubbelisolerat (ojordat) med berörbar galvanisk
10 svar · 2,8k läst
F
Fredrik K80: [citat] Kasta dem och använd Wago 221
5 svar · 4,4k läst
·
rexberg
rexberg: [citat] Sant, tack för tipset!
4 svar · 1,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: Vill du stoppa kablarna i något finns ju pansarrör (svarta och galvade) och galvade kabelskydd som tål att vara utomhus. Galv bör man tvätta riktigt noga och använda speciel primer men det går bra att måla.
3 svar · 1,0k läst
D
Dilato: Mellan GND och VSP. [bild]
2 svar · 1,1k läst
·
E
elmont: Som sagt det är bara att köra på.
18 svar · 1,9k läst
·
B
Bengt65: [citat] Bra tips där om avrinningen, logiskt att dra in kabeln underifrån men i mitt fall blir det från baksidan.
16 svar · 3,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns ingen ironi från min sida. Men jag börjar inse att somliga helt enkelt inte ser samma sak när de tittar på en kabel som är lite sne. Jag vill dock påstå att de flesta ser en sned kabel som ful. Så är det bara. Om det satt en fungerande lampa där igår så vet du att du hade tändtråd och nolla där, igår. Om du inte har gjort några omkopplingar sedan igår som sätter detta
3 svar · 1,9k läst
·
F
fsn: [citat] Det pratades nätspänning i tråden och hur extremt ofarligt det var enligt nån mindre begåvad.
212 svar · 57,1k läst
·
useless
useless: [citat] Plejd måste ju också installeras av en elektriker.
11 svar · 2,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om det finns en gräns så ska det stå i bruksanvisningen till Plejd-pucken, så kolla så där. Om det finns en gräns så ligger den troligen i häraden 20 meter. Med LED är strömmen låg så det är inte samma risk för störningar som för halogen. Däremot måste drivdonet klara av att hantera spänningsfallet så dimensionera inte på gränsen för vad det klarar av.
1 svar · 2,5k läst
E
elmont: Har man slang och utanpåliggande uttag så låter man slangen sluta några mm innanför kapslingen. Det finns ingen orsak att ha enkelisolerade trådar synligt. Det finns flera olika sätt att lösa "problemet", så man kan ju undra vad det är för sorts "elektriker" som varit i farten för det är normalt ett ickeproblem.
5 svar · 1,8k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] [citat] Men det är inte helt enkelt. Personligen har jag vridit och vänt på den här frågan flera ggr 😅
11 svar · 8,7k läst
J
jonaserik: Dra proppen för den, kanske är 2 st (400V 3kW ) och fota hur tamparna sitter och sätt tillbaka lika, men du måste vara säker på hur många proppar den har. Drar du en och det är 2 så finns ingen indikering på VVB om att spänning finns till den.
32 svar · 5,2k läst
·
A
avh67f: [citat] Bra jobbat. Låter som det flyter på som det ska 😆🍺
13 svar · 3,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du beskriver alternativ som alla är möjliga. Vad som är bäst i just ditt fall kan ju inte jag svara på. Men generellt är detta att föredra - slang istället för kabel - vanlig anslutningsdosa vid cirkulationspump. - troligen också vanlig anslutningsdosa vid ventil, men det är klenspänning säger du så det beror kanske lite på hur ansluten mot ventilen ser ut. - fast anslutning, även
1 svar · 1,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är sant, startströmmen L-N som löser säkringen. Det kan vara den som också löser en JFB ibland. Annars tror jag det är EMC-filtren som huvudsakligen löser JFBn. Välrenommerade tillverkare brukar ange max antal apparater per C10 säkring...
11 svar · 3,1k läst
E
elmont: [citat] Och i eller bakom vägguttag, brytare och andra apparater, OM det finns plats där.
4 svar · 1,4k läst
D
Daniel 109: En annan väg är i det här fallet från en tändtråd till en annan via kapacitiv koppling. Det är inte fel, i det avseende du pratar om. Men naturligtvis sker motsvarande överledning även till jord, men det är under jordfelsbrytarens triggnivå.
19 svar · 1,9k läst
guzziraz
guzziraz: [citat] Gammal tråd, men ovanstående besparade mig 3.900 kr. Tack! Alla våra tre timers från 2002 hade pajat, alla blev bra med byte av kondingen. Minuspolen satt vänd mot vredet man väljer tid med. Kondingarna som jag köpte från Electrokit (41018168) kostade 3,15 styck plus lite porto. bytet var enkelt men man kan väl kanske inte rekommendera det till nån som saknar fackkunskaper.
32 svar · 12,8k läst
A
avh67f: Det finns ganska många olika varianter på uttag från tak. https://www.ahlsell.se/products/el/centraler-och-sakringar-20-24/24-tillfallig-el-uttagsstolpar-byggcentraler/stickproppar-skarvkablar-kabelvindor/grenuttag/1176901/# Sådana här med spiralkabel är ju stadiga och bra. Ingen risk för överhettning och som med kabelvindor.
7 svar · 2,1k läst
·
J
jahallåja: Ramen är beställd, så får vi se om den eller diagonalmontering funkar bäst. Det sitter en rörelsevakt (någonstans) på andra sidan väggen, så jag antar att tåtarna kommer därifrån. Får utforska detta vid tillfälle...
9 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.