Elinstallation med omvandlare, säkringsdistributionspanel och märkningar på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller på med ett "lär mig vart efter jag bygger det" projekt som går ut på att dels automatisera bevattning men även skapa strömförsörjning för en rad olika saker som behöver 5v.

Det jag undrar är dels om jag skapat någon uppenbar brandfara/livsfara i upplägget ovan och dels om någon ser några uppenbara möjligheter till förbättring. Lite egna tankar
  • Hela systemet har en maxlast på 6A då transformatorn från 220V har en resetbar säkring som löser ut vid det. Här upplever jag att jag har en form av skyddsnät mot alltför stora konsekvenser om jag gör något fel.
  • Jag är osäker på om säkringsblocket behövs för 12VDC delen. Var dock praktiskt sätt koppla ihop det. Hur brukar man göra?
  • Borde jag ha någon form av säkring före/efter övergången från 24VAC till 12 och 5v? Kapaciteten ligger på 5A resp 4A och då det ligger under den enda säkringen i systemet (6A i transformatorn) kanske jag borde göra något åt det? De når max innan transformatorns säkring löser ut.
  • Om jag kopplar upp många olika saker på 5VDC matningen, borde jag ha ett säkringsblock där också? Finns det bladsäkringar ner mot 1A eller mindre?
  • Är det något jag bör tänka på i.o.m jag har så många olika spänningar från samma transformator? (24VAC, 12VDC, 5VDC) ?

Det blir nog bra det där. Väldigt kort så är säkringar i denna tillämpning till för att skydda antingen strömkällan eller ledningen eller båda, men de ger också ett visst brandskydd. Om det behövs säkringar beror alltså på om konvertrar mm tål kortslutning eller inte, och om ledningarna tål strömmen. 0.5 mm² räcker långt för de strömmar som är aktuella här. Så det är inte fel med några extra säkringar dimensionerade för den last som är påtänkt (som givetvis ska ligga under drivdonets effekt och ledningens belastningsförmåga).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.