Vi har flyttat in i ny lägenhet i Hammarby Sjöstad stockholm i ett hus som är byggt 2008.

Iom inflytt så renoverade vi och satte in några nya eluttag och flyttade några med hjälp av elektriker.

När allt var klart och jag skulle koppla in nätverket i nätverksskåpet så funkar inte eluttaget där. När jag testar igen nästa dag så fungerar det. Det tar några dagar innan jag inser att om spisen i köket är på så funkar eluttaget. Om spisen är avstängd så funkar det inte. Dessa ska enligt lappen i elcentralen gå på olika säkringar.

Någon som har koll på hur det här kan gå till?

Hur många faser på spisen?

När jag fortfarande bodde hemma så tog farsan in en duktig snickare han kände till sedan tidigare för att bygga om vinden till ett extra rum. Lagom till att snickaren satte igång så frågade farsan snickaren vilken dag han skulle be elektrikern komma men då säger snickaren att han kan el så det skulle han fixa. Hur som helst så rummet blir klart rätt snabbt och snickaren har gjort ett kalasjobb.

En eller par dagar senare så tror jag att vår tv och video har gått sönder för dom är tvärdöda. Hann inte felsöka så mycket utan jag sitter fortfarande och kliar mig i huvudet när jag hör inifrån vardagsrummet att tv'n startar.. Efter lite funderande så visar det sig att man måste sätta på ugnen för att ett gäng vägguttag i kåken ska funka. Inte plattorna utan ugnen.

Har för mig att elektrikern som kom dan efter sa att det var ett fasfel orsakat av någon klantskalle. Således gissar jag att elektrikern som TS har haft på plats är en klantskalle.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tommty
troligtvis trasig huvudsäkring.

I och med att det är relativt ny lägenhet är sannorlikheten att det är 3 fas.

Troligtvis en av 3 säkringar i källaren som gått.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
troligtvis trasig huvudsäkring.

I och med att det är relativt ny lägenhet är sannorlikheten att det är 3 fas.

Troligtvis en av 3 säkringar i källaren som gått.
Tänker jag rätt nu :
En ” huvudfas: som vi kallar L1 har säkringen gått.
Spisen är på 400V. Dvs drivs av 2 ”huvudfaser”. L1 och L2
När spisen är påslagen flyter ström från L2 genom spisen till L1.
Fråga.
Blir spisen varm i så fall ?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I alla fall delar av spisen, för den går högst troligt på 2 faser och nolla. Går då en huvudsäkring så fungerar en del av spisen och du får bakspänning på den andra fasen.

• Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.