Hej,
Har ett vägguttag dom jag vill byta ut i samband med renovering. Skruvarna sotter med 66cc, udda. Var hittar man sådana uttag?

Allt tips mottages tacksamt!

• Trasig rökdetektor med tejp på vit bakgrund, handskrivet "6tc".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit, skadad eluttag med gult tejp, på grå yta. Sliten, använd, reparationsbehov.
    Skapa konto
  • Gardinringar på stång, vägguttag, grå tapet, vita lister, tak delvis synligt.
    Skapa konto
Har du kollat avståndet på skruvarna i dosan?
J jannevil skrev:
Hej,
Har ett vägguttag dom jag vill byta ut i samband med renovering. Skruvarna sotter med 66cc, udda. Var hittar man sådana uttag?

Allt tips mottages tacksamt!
Ta bort uttaget och kolla C/C på skruvarna i dosan.

E elmont skrev:
Har du kollat avståndet på skruvarna i dosan?

Ta bort uttaget och kolla C/C på skruvarna i dosan.
Nu fattar jag inte hur du menar?
Problemet kom när jag försökte få dit ett modernt uttag.
Cc på dosan är ju samma som uttaget.

Varför skulle de diffa?

Standard C/C måttet på kopplingsdosor är vad jag mins ca 67 mm och där passar lamputtag (utan takkrok) det finns även vanliga vägguttag som passar tex E-18 950 57, men dom allra flesta vägguttag passar inte.

• Gilla
jannevil
  • Laddar…
...och ett "vanligt lamputtag" har olika hålpar med olika avstånd för båda dosorna.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Lite oklart i svaren. En takdosa för lamputtag har samma hålavstånd som en kopplingsdosa. Vanliga uttag/brytare osv sitter i apparatdosor. Apparatdosor har ett mindre avstånd mellan skruvarna. Så försöker du sätta ett vanligt eluttag i dosan där det idag sitter ett lamputtag, så stämmer inte avståndet, det finns dock uttag som kan monteras i kopplingsdosor.

Lamputtag i tak sitter i takdosor och ska fästas i dosorna med M4 skruv.
Lamputtag för vägg och tak och utan takkrok ska monteras i kopplingsdosor ELLER apparatdosor (passar normalt i bägge dosorna) och med smalare skruv tex M3 eller någon annan dosskruv med den diametern

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.