Vår varmvattenberedare styrs med en Plejd-grej och ett relä. Insåg efter en kall morgondusch att den inte värmt i natt. Inga säkringar eller jordfelsbrytare har gått, men jag kan inte komma åt huvudsäkringarna. Är det rimligt att elen funkar i resten av huset om det vore en av dem? Relät har en indikatorlampa som brukar lysa men den är av nu. Innebär det att problemet sitter innan varmvattenberedaren?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det räcker nog med en "Phasen" för att ringa in problemet om man är helt novis inom elområdet.B BSOD skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/testinstrument/testpennor/testpenna-008167/
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Om en huvudsäkring har löst ut så borde som sagt något mer i huset vara strömlöst. Det kan dock bli "bakmatning".
Om du har en trefasapparat som får ström från de två hela faserna, så kan den mata ut ström på den 3e fasen vars huvudsäkring har gått. Så att allt som är kopplat på den fasen får ström bakvägen.
Det blir då en begränsad ström som får lägre spänning. Men dte kan räcka för att ex. en LED lampa skall lysa som normalt, även om den får ex. 30% lägre spänning.
Men som sagt osannolikt att en huvudsäkring löst ut.
Din plejd puck. Har du någon app till den? Jag har själv inte plejd, har dålig koll på exakt hur de används. Men om du harr appen till den, så borde du kunna se status där. Om den får spänning.
Om du har en trefasapparat som får ström från de två hela faserna, så kan den mata ut ström på den 3e fasen vars huvudsäkring har gått. Så att allt som är kopplat på den fasen får ström bakvägen.
Det blir då en begränsad ström som får lägre spänning. Men dte kan räcka för att ex. en LED lampa skall lysa som normalt, även om den får ex. 30% lägre spänning.
Men som sagt osannolikt att en huvudsäkring löst ut.
Din plejd puck. Har du någon app till den? Jag har själv inte plejd, har dålig koll på exakt hur de används. Men om du harr appen till den, så borde du kunna se status där. Om den får spänning.
Phasen (och liknande "mätinstrument") är ett mycket trubbiga verktyg som ingen ska lita på, i bland fungerar dom som tänkt men ofta fungerar dom inte.P paralun skrev:
För att vara någorlunda säker så ska man använda en spänningsprovare eller en multimeter.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Håller inte med, om man är total elnovis så är "phasen" fullt tillräckligt för att ringa in ett fel.E elmont skrev:
"Jag har spänning dit men inte där" osv.... men börjar man öppna kopplingsdosor mm är det en helt annan sak.
Vad är fördelen med "phasen" jämfört med en multimeter? En multimeter kostar inte mer, och kan användas för så mycket mer. T.ex. mäta kontinuitet.
Jag har upplevt den typen av instrument som osäkra. Jag skulle inte känna mig trygg med att göra någon form av ingrepp baserat på den som kontroll.
Och ja, om man ska hitta fel eller åtgärda så måste man ofta öppna apparatskåp och kopplingsdosor med mera.
Jag har upplevt den typen av instrument som osäkra. Jag skulle inte känna mig trygg med att göra någon form av ingrepp baserat på den som kontroll.
Och ja, om man ska hitta fel eller åtgärda så måste man ofta öppna apparatskåp och kopplingsdosor med mera.
Ja och nej. Har en huvudsäkring gått blir i grova drag en tredjedel av huset spänningslöst. Med lite tur (otur) går de saker du använder/observerar på de andra två tredjedelarna så det är inte helt omöjligt att en tappad fas inte märks omedelbart.A arasmus skrev:
Jag hade en sådan där "phasen" som jag fått, den kanske var ett måndagsexemplar eller extrem lågbudgetalternativ som inte är riktigt representativt för hur en bra variant av den fungerar, men den indikerade inte alltid spänning.
Och är det många ledare i närheten så var det svårt att avgöra vilken av ledarna det var som hade spänning.
Så jag kastade den, den försvårade all felsökning.
Och är det många ledare i närheten så var det svårt att avgöra vilken av ledarna det var som hade spänning.
Så jag kastade den, den försvårade all felsökning.
Det beror på definitionen på elen i resten av huset.A arasmus skrev:Vår varmvattenberedare styrs med en Plejd-grej och ett relä. Insåg efter en kall morgondusch att den inte värmt i natt. Inga säkringar eller jordfelsbrytare har gått, men jag kan inte komma åt huvudsäkringarna. Är det rimligt att elen funkar i resten av huset om det vore en av dem? Relät har en indikatorlampa som brukar lysa men den är av nu. Innebär det att problemet sitter innan varmvattenberedaren?
Kontrollera först alla säkringar i ditt proppskåp, tryck dem ner och sedan upp. Anslut sedan till Plejd-grejen och försök slå på den manuellt.
Om det inte fungerar så hittar du tre säkringar som sitter bredvid varandra i ditt proppskåp.
För varje av dessa:
1. Hitta ett eluttag eller belysning du tror tillhör säkringen.
2. Kontrollera att det finns el med säkringen på
3. Kontrollera att det INTE finns el med säkringen av
Om du har tre säkringar bredvid varandra där detta uppfylls är det troligt att du har el på samtliga faser och alltså att ingen huvudsäkring gått. Kontakta isf. elektriker för vidare felsökning.
Om det inte uppfylls är det däremot troligt att en huvudsäkring gått, skaffa åtkomst till huvudsäkringarna, ta ut respektive säkring och kontroller om den löst ut och byt den/de som löst ut. Och fungerar inte det, kontakta elektriker för vidare felsökning.
Tack för alla svar! Jag har mätt nu och jag tror inte det är problemet. Inte för att jag vet mellan vad jag skall mäta, men vissa kombinationer get 220V och vissa 400+V. Jag har också testat pucken i Home Assistant (hade inte det uppsatt på ny dator, därför kunde jag inte göra det innan). Man kan höra reläet klicka när man sätter på/av. Det enda är att indikatorlampan på reläet inte lyser som den brukar (jag tror den alltid är på men inte 100). Finns det nån säkring i relät? Kan det vara att lampan skall lysa bara när något drar ström och att det då är beredaren som krånglar?
https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri?tduid=bb2a2b109558645afb4238aee1156f49&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Delupe+Google+Shopping+CSS+(SE)
https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri?tduid=bb2a2b109558645afb4238aee1156f49&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Delupe+Google+Shopping+CSS+(SE)