29 930 läst ·
43 svar
30k läst
43 svar
12v system i ny stuga
Sida 1 av 3
Medlem
· Gävleborg
· 7 inlägg
Jag bygger en liten stuga där det inte finns el eller vatten.
Stugan är inte stor ca 30kvm + loft.
Tänkte bygga ett 12v system med solpaler och ev. Vattenhjul
Men jag har sökt och sökt och blir inte klok på detta med kablar osv. Därför får det bli en egen tråd
Min plan är som följer
2st 320 Ah batterier från lastbil (rätt kopplat blir det 12v)
Dessa och solpanelerna kommer att finnas i förrådet som står ca 15m från stugan.
Direkt i stugan tänkte jag ha säkringsskåp och från det köra 4olika kablar till varje del av stugan och där koppla vidare till uttag och led-spottar.
Min första tanke var att använda 220v kablar och uttag. Men efter lite läsning har jag förstått att detta inte är att föredra eller har jag fel? Kablarna vore skönt om man kunde använda då dom är fördragna i rör och allt.
Frågorna: vilken kabel ska jag köra från batterierna till säkringsboxen?
Kan jag använda dom "vanliga kablarna i väggarna"?
Vilkan uttag ska man använda?
Vore skönt att dra ledningarna innan gipsen 😉
Tacksam för kloka svar
Stugan är inte stor ca 30kvm + loft.
Tänkte bygga ett 12v system med solpaler och ev. Vattenhjul
Men jag har sökt och sökt och blir inte klok på detta med kablar osv. Därför får det bli en egen tråd
Min plan är som följer
2st 320 Ah batterier från lastbil (rätt kopplat blir det 12v)
Dessa och solpanelerna kommer att finnas i förrådet som står ca 15m från stugan.
Direkt i stugan tänkte jag ha säkringsskåp och från det köra 4olika kablar till varje del av stugan och där koppla vidare till uttag och led-spottar.
Min första tanke var att använda 220v kablar och uttag. Men efter lite läsning har jag förstått att detta inte är att föredra eller har jag fel? Kablarna vore skönt om man kunde använda då dom är fördragna i rör och allt.
Frågorna: vilken kabel ska jag köra från batterierna till säkringsboxen?
Kan jag använda dom "vanliga kablarna i väggarna"?
Vilkan uttag ska man använda?
Vore skönt att dra ledningarna innan gipsen 😉
Tacksam för kloka svar
Inga problem, inget fel i att använda vanlig 230V kabel, förutom att arean möjligen är liten.fredrik_amatörbyggare skrev:
Men om arean är för liten eller tillräcklig beror helt på vilken ström det går i kabeln, och strömmen styrs av hur mycket effekt som tas ut.
Strömmen ger upphov till spänningsfall och effektförluster. 2V spänningsfall besvärar i princip inget i ett 230V system, men är generellt rejält problematiskt i ett 12V system.
En 1,5mm[SUP]2[/SUP] ger 12mohm/meter i resistans.
Vilket betyder 0,024V spänningsfall per meter till förbrukningsställe och ampere ström som går.
Så om det är 15 meter mellan batteri och förbrukare och det går 10A (120W) så blir spänningsfallet 3,6 V, vilket är mycket i en 12V anläggning. Dessutom eldas 1/4 av energin upp i kabeluppvärmning, vilket är tråkigt när man producerar med dyra solpaneler och lagrar i energibegränsande batterier.
Redigerat:
Tänk även på att eftersom din anläggning kommer att överskrida 10 A eller 200VA eller 50 Volt så gäller samma regler som för vilken annan starkströmsanläggning som helst. Att du tänker köra 12 Volt har ingen betydelse då den totala effekten blir så pass hög. För att dimensionera ledningarna och hur mycket du kan avsäkra dom kan du använda dom tumregler man har för vanlig 230Volt.
10 A 1,5mm2
16 A 2,5mm2
20 A 4mm2
25 A 6 mm2
10 A 1,5mm2
16 A 2,5mm2
20 A 4mm2
25 A 6 mm2
Det där är bara halva sanningen.elmont skrev:
Dimensionering av säkring så att ledningen inte typ brinner av, ja då stämmer det.
Men sen måste man kolla spänningsfallet med, och så fort ledningarna blir bara någon enstaka meter långa så räcker ändå inte arean för den strömmen - spänningsfallet blir för stort för att vara ens i närheten av lämpligt i en 12V-anläggning.
Får jag föreslå en ändring i dina tankegångar?
Behåll tanken på batterier och att ladda dom med solceller, men skaffa en rejäl 230V inverter istället och använd all el i huset precis som det är tänkt.
Sätt omvandlaren ut i uthuset/förrådet och dra en 230V matning till inkommande i proppskåpet.
Allt blir mycket enklare om man kan koppla i vilken telefonladdare/laptop/lampa/eletrisk utrustning som helst utan att behöva tänka på att allt måste vara 12V anpassat.
Behåll tanken på batterier och att ladda dom med solceller, men skaffa en rejäl 230V inverter istället och använd all el i huset precis som det är tänkt.
Sätt omvandlaren ut i uthuset/förrådet och dra en 230V matning till inkommande i proppskåpet.
Allt blir mycket enklare om man kan koppla i vilken telefonladdare/laptop/lampa/eletrisk utrustning som helst utan att behöva tänka på att allt måste vara 12V anpassat.
Tänk båt 
I princip alla småbåtar har 12V. De finns färdiga lösningar för solpaneler och vindsnurra. Det finns belysning kylskåp och allt mn kan önska sig. Det går även att handla på de billigare varuhus som biltema, jula, öb mm.
försök att hitta en bra bok som förklarar alt om elsystem på båtar.
Det finns ätt så tydliga diagrammar där man kan läsa av kabelarea vid viss strömstyrka och kabellängd
I princip alla småbåtar har 12V. De finns färdiga lösningar för solpaneler och vindsnurra. Det finns belysning kylskåp och allt mn kan önska sig. Det går även att handla på de billigare varuhus som biltema, jula, öb mm.
försök att hitta en bra bok som förklarar alt om elsystem på båtar.
Det finns ätt så tydliga diagrammar där man kan läsa av kabelarea vid viss strömstyrka och kabellängd
Vad är det som skall drivas av batterierna? Hur grova kablarna bör vara beror som sagt på lasten. Stora effekter på 12 volt är lite problematiskt om avstånden är lite längre. Titta på anslutningarna i lastbilen som batterierna kommer ifrån.
Det blir förluster i invertern också. Inte bara förluster i omvandlingen utan även tomgångsförluster. Detta måste kompenseras med större solpanel och större batterier för att få ut lika mycket av systemet. För att få ut så mycket som möjligt av sina solpaneler och batterier bör man ha korta grova ledningar och inte hålla på med onödiga omvandlingar och tomgångsförluster. Samtidigt ökar möjligheten att överföra högre effekter om man har en inverter. En möjlighet kan vara att ha 12 volt till små förbrukare och en inverter som man kan slå på korta stunder vid behov av mer effekt. Men punkt ett är att inte förvänta sig att det blir lika användbart som att ha anslutning till elnätet, för det blir det inte.John Karlsson skrev:
Medlem
· Gävleborg
· 7 inlägg
Jo, så kan man göra.John Karlsson skrev:Får jag föreslå en ändring i dina tankegångar?
Dock kräver det behörig montör antar jag. Och jag är tveksam om kapaciteten skulle räcka till så mycket
Tycker 12v är lämpligt ur många synpunkter.
Medlem
· Gävleborg
· 7 inlägg
Det kommer sitta ca 6st uttag för ev mysbelysning i fönster och ca 16 st LED spottar i taket. Kylskåpet drivs även det på 12v och gasol. Så det är inte mycket som ska drivas. Dock vill man göra rätt från början. Kan göra schema om det underlättar.
Har du uppgifter på hur mycket kylskåpet drar? Absorptionskylskåp (som kan gå på både el och gasol) är avsevärt mindre effektiva än kompressorkylskåp även om du har fördelen att kunna köra på gasol också.
Som elmont skrev så är det behörighetskrävande i alla falll, oavsett om det är 12V, då den totala effekten är såpass hög. Däremot håller jag med om den andra invändningen mot inverter med tomgångsförlust och kompletterar med en till. Om du har vanliga 230V uttag är risken större att du/någon annan inte tänker efter och kopplar in för mycket last. Har man speciella uttag, vilket du bör ha vid ett 12V system minskar den risken avsevärt. Vanliga lampkontakter är faktiskt ett bra alternativ då de är polariserade (ett måste i denna applikation) och tål 6A.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Problemet med 12 Volt är att den mycket fort blir så in i helskotta grova ledningar. Googla på kabel nomogram så ser du själv. Det är tabeller som visar hur grova ledningar som behövs för att driva en viss effekt/ström när man hur lång ledningen är, och nästan alla nomogram som man hittar på nätet är gjorda för 12 Volt. Tänk på att det är den sammanlagda ledningslängden som räknas, så är det 15 meter från batteriet till förbrukaren och 15 meter tillbaka till batteriet så ska du räkna på 30 meter i nomogrammet.
Här är ett sådant nomogram.
Om vi räknar på 40 watt och 6 meter total ledningslängd så ser du att det krävs 1.5 mm[SUP]2[/SUP] ledning för att spänningsfallet inte ska bli för stort vilket inte är så farligt. Men ledningens storlek springer mycket fort iväg när avståndet ökar.
Här är ett sådant nomogram.

Om vi räknar på 40 watt och 6 meter total ledningslängd så ser du att det krävs 1.5 mm[SUP]2[/SUP] ledning för att spänningsfallet inte ska bli för stort vilket inte är så farligt. Men ledningens storlek springer mycket fort iväg när avståndet ökar.
Redigerat:
Går et att lösa i en segelbåt, gårdet at lösa i en liten stuga med.
led-lampor drar inte så mycket ström, så se till att man har batteriererna och solceller i närheten av kylskåpet. Kompletera gärna med en vindsnurra och vill du ha uttag för dator eller mobilladdare, se till at ha dom också i närheten av batterierna.
led-lampor drar inte så mycket ström, så se till att man har batteriererna och solceller i närheten av kylskåpet. Kompletera gärna med en vindsnurra och vill du ha uttag för dator eller mobilladdare, se till at ha dom också i närheten av batterierna.
I båtar är det endast i undantagsfall man använder kablar tunnare än 4mm2 på grund av spänningsfall. Personligen använder jag 4mm2 endast där det är mycket små strömmar och då mest av lathet, 6mm2 för små applikationer, övriga ställen för laddning och start går det 50mm2 men sådana strömmar blir det nog inte i din stuga.
Tänk bara på att en kabel på 1,5mm2 har högsta ström på 10A och i ett 12v-system uppnår du det väldigt snabbt, en TV borde exempelvis värma upp så tunna kablar. Om du har tänkt dig att exempelvis köra en rejälare maskin, uppåt en 1000w (Stavmixer, brödrost, tvättmaskin, mangel, ismaskiner...
) så får du ta i med rejäla kablar. Jag har en 900w elmotor till ankaret i båten, där är de 50mm2 kabel som gäller.
Kör man bara lite LED-belysning och kompressorkyl borde det inte vara något problem.
I min båt har jag satt en kylkompressor i ett isolerat fack, strömmen övergår inte 3,5A och jag klarar kylen på endast en 50W solpanel. Att isolera ett skåp eller en box och slänga in ett sådant aggregat är ganska enkelt och priset helt OK för att vara båtdelar...
Kylaggregat för båt: http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-classic-compact-2001
Tänk bara på att en kabel på 1,5mm2 har högsta ström på 10A och i ett 12v-system uppnår du det väldigt snabbt, en TV borde exempelvis värma upp så tunna kablar. Om du har tänkt dig att exempelvis köra en rejälare maskin, uppåt en 1000w (Stavmixer, brödrost, tvättmaskin, mangel, ismaskiner...
Kör man bara lite LED-belysning och kompressorkyl borde det inte vara något problem.
I min båt har jag satt en kylkompressor i ett isolerat fack, strömmen övergår inte 3,5A och jag klarar kylen på endast en 50W solpanel. Att isolera ett skåp eller en box och slänga in ett sådant aggregat är ganska enkelt och priset helt OK för att vara båtdelar...
Kylaggregat för båt: http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-classic-compact-2001