Fairlane
Olajo82 Olajo82 skrev:
Hej.
Jättegammalt inlägg men har en liknande termostat i huset vi köpt och vi vet inte om det är själva termostaten eller nått annat som är fel.
Var köpte du en "ny" av samma märke/modell?
Om jag inte minns fel så köpte jag en där elmont rekommenderade. Verkar inte finnas kvar.

Tommty
Olajo82 Olajo82 skrev:
Hej.
Jättegammalt inlägg men har en liknande termostat i huset vi köpt och vi vet inte om det är själva termostaten eller nått annat som är fel.
Var köpte du en "ny" av samma märke/modell?
raychem har fasat ut den modellen. nyare modell är:
https://www.elbutik.se/product.html...NafNs5O4B28Nj_JlGKfOA0xZiD4_hhKBoCHRQQAvD_BwE

har dock inte kollat i specen om temperaturengivaren är samma motstånd,

90% av de fallen jag har varit med så har termostaten varit orsaken.

Tommty Tommty skrev:
raychem har fasat ut den modellen. nyare modell är:
[länk]

har dock inte kollat i specen om temperaturengivaren är samma motstånd,

90% av de fallen jag har varit med så har termostaten varit orsaken.
Jag chansar och beställer en sådan :)

Fairlane
Enligt den här sidan länk så ersattes den modellen jag hade av 8581515 och på den som Tommty länkat till står det "8581515 ersätts av 8581565 som är samma termostat," dvs, det låter som att han hittat rätt ersättare.

Det fungera med den nya termostaten :)
Nästa fråga. Något dubbelhölje som passar denna? Den som jag hade till lampknapp och den gamla termostaten passar inte den nya.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Olajo82 Olajo82 skrev:
Det fungera med den nya termostaten :)
Nästa fråga. Något dubbelhölje som passar denna? Den som jag hade till lampknapp och den gamla termostaten passar inte den nya.
Tips på vilken kombinationsram denna termostat passar? Den kombinationsram jag har nu är eljo och verkar inte riktigt passa

• Strömbrytare utan knapp, öppen, kablar synliga, väggmonterad, behöver reparation eller montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eljo Trend som du har och förr fans det termostater som levererades med extra täckbricka för just Trend, kan ligga på någon hylla, men beror helt på hur termostaten är urförd.

EDIT Annars även byta strömbrytaren

J jonaserik skrev:
Eljo Trend som du har och förr fans det termostater som levererades med extra täckbricka för just Trend, kan ligga på någon hylla, men beror helt på hur termostaten är urförd.

EDIT Annars även byta strömbrytaren
Ok tack men ska man på med ramen innan jag monterar dit termostaten för just nu så går ju inte termostaten igenom hålet i ramen , den tar i kanterna.

Jepp det brukar vara så och sen ska en bricka dit, om jag inte missminner mig ska ramen dit först utan tryckena på brytaren och sen liten ram som trycks in, sen tryckena. Lika med termostaten, den sätts in före allt annat och lika där. Den termostaten du har passar inte, det är en elko-brytare med en annan ram som, ( tror jag )passar för den fyrkantiga extra delen till en ram. Så för att göra saker kort. En ny brytare och ram behövs. Så ta med dig den fyrkantiga delen och visa så får du ram som passar + brytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.