5 382 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Kopplat bort uttag. Men efterföljande uttag får inte ström längre. Vad är det jag missat?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Även "testa lite snabbt" betyder att strömmen var på. När det ser ut så där får man inte ha den på i ens en tusendels sekund. Just här skulle visserligen "bara" alla prylar i rummet kunnat bli strömförande på höljet i värsta fall. Men med lite andra förutsättningar så startar du en brand på några millisekunder.gurkmeja101 skrev:
Hur startar du en brand på millisekunder? Då får man verkligen jobba på det, hinner ens en tändhatt reagera på den tiden?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu är jag inte så kunnig på tändhattar, men med ex. 2000A och 230V (som det kan bli vid en kortslutning) så har jag svårt att tro att inte en tändhatt skulle lösa ut. Fullt så stor kortslutningsström blir det visserligen oftast inte, men som sagt med "bra" förutsättningar.D Daniel 109 skrev:
Lösa ut skulle den nog men vid normala "driftbetingelser" skulle jag påstå att en "vanlig" sprängkapsel utan inbyggd medveten fördröjning har längre "utlösningstid" än några (läser jag som kanske max fem eller så) millisekunder. Hur den skulle bete sig om man laddar på 2 kA har jag ingen aning om men det vore ganska kul att testa... 😎H hempularen skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast räknar man med en rejäl kortslutning så lär väl säkringen gå innan det ens hinner bli antydan till brand ? Iallafall i normal hem el med kanske 10A säkringar. Bränder där startar ju oftast vid dålig kontakt och att det ligger och pyr länge....
Elektriska sprängkapslar tände vi med att koppla dem på signalhornet på en moped i min ungdom så det behövs inte speciellt mycket för att få fart på en sån. (eventuella olagligheter i samband med detta är preskriberade sedan länge) 😮H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Säkringarna skyddar ledningarna, och skyddar i vissa fall mot elchock (att få en stöt) vid kortslutning. Men det kan bli en kortvarig ljusbåge som med (mycket) otur kan antända något.S Stefan1972 skrev:
Om en elektrisk sprängkapsel har fördröjning på låt säga 30 ms betyder inte att den ska ha ström i 30 ms för att detonera, kapseln aktiveras omedelbart vid kontakt sen är det en tändsats som sköter fördröjningen till detonation.Alfredo skrev:
Lösa ut skulle den nog men vid normala "driftbetingelser" skulle jag påstå att en "vanlig" sprängkapsel utan inbyggd medveten fördröjning har längre "utlösningstid" än några (läser jag som kanske max fem eller så) millisekunder. Hur den skulle bete sig om man laddar på 2 kA har jag ingen aning om men det vore ganska kul att testa... 😎
Nej det har jag heller aldrig menat. Har det framstått så har jag uttryckt mig olyckligt.M mlkjhr skrev:
Och den fördröjningen medför antagligen att det inte kan starta "brand på några millisekunder", vilket var kommentaren som startade detta sidospår. 😀 Men frågan här är hur liten är minsta tänkbara fördröjning i en sprängkapsel som inte har någon medveten extra fördröjning. Över eller under "några millisekunder"?M mlkjhr skrev:
Du råkar inte ha kvar mätprotokollet över hur lång tid det tog mellan "knapptryck" och detonation? 🤓🤔😎😂M mlkjhr skrev:
Men vi kanske ska släppa detta sidospår som är ganska OT.
Klicka här för att svara