6 448 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Hur fästa rörböj till flexrör
Exakt så, jag hade tänkt att skriva samma sak.useless skrev:
De gånger jag satt en färdig böj på flexslang är när jag varit tvungen att få till en väldigt snäv radie. Då kommer fjädern förbi, vilket hade varit tveksamt med samma radie på flexslang. I övrigt har jag svårt att se något speciellt bra skäl.
Men jag håller med om att just den där böjen är lite tråkig, t.ex ellökens tips är bättre.
Men fixera med klammer el likn nära och/eller tejpa, så går det bra.
Dessa böjar är för noobs Mikael, köp en böj fjäder för dessa tillfällen.Mikael_L skrev:
Exakt så, jag hade tänkt att skriva samma sak.
De gånger jag satt en färdig böj på flexslang är när jag varit tvungen att få till en väldigt snäv radie. Då kommer fjädern förbi, vilket hade varit tveksamt med samma radie på flexslang. I övrigt har jag svårt att se något speciellt bra skäl.
Men jag håller med om att just den där böjen är lite tråkig, t.ex ellökens tips är bättre.
Men fixera med klammer el likn nära och/eller tejpa, så går det bra.
Du kan själv se hur ABBs nya böjar ser ut, en vanlig standard 90 är ofta väldigt klumpigt och opraktiskt.
Har haft exakt samma upplevelse. Kämpade lång stund för att komma över skarven.J Johan456 skrev:Ja med den typen av rörböj är det bara att stoppa in röret/slangen. Vill dock be dig slänga böjen ovan från PM och istället köpa den El-löken länkar till. Använde den böjen till flexslang en gång. Sträckan var cirka 1m från dosa till rörsläpp för spegelskåp i mitt egna badrum. Fick hålla på länge med fjäder från båda hållen innan jag kom igenom. Det verkar som att med flexslang så bottnar den inte riktigt och det blir en liten kant. Möjligtvis går det bättre med hårda rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden