Hallå. Har fått registrera ett konto här för att få lite hjälp.
Har av olika anledningar kikat lite i vår elanläggning och funderar på om jag hittat något som är fel.
Vi har ett skåp på tomten där elmätaren sitter och ett par säkringar.
I detta skåp är det TN-C, alltså trefas och PEN. Detta går vidare till bostadshuset och där separeras PE och N vid jordfelsbrytaren. Inga konstigheter så långt.
I detta skåpet sitter som sagt ett par säkringar också. En av dem är 10A och går till en kopplingsdosa samt uttag som också sitter på stolpen. Sedan går trådarna vidare till ett gästhus ca 20m bort (vänster i bild) där det bara sitter en lampa och ett uttag. Alltså verkar det gå en fas och PEN mellan skåpet och gästhuset i marken. Trådarna är betydligt mindre än de 10 kvadrat som jag tror att PEN ska vara. Skulle tippa på 2,5 eller 1,5. Så där har vi redan ett problem kanske?
Nästa problem är att det, utöver fasen, går både blå och gul/grön tråd till kopplingsdosan vid skåpet och in i olika plintar. Blå och gul/grön börjar på samma ställe inne i skåpet och är så vitt jag förstått alltså två PEN-ledare då. När dem delas i kopplingsdosan blir dem i praktiken två PEN-ledare som går till två olika ställen. Och sedan går vidare i backen ut till gästhuset där den ena PEN kopplas in som en nolla ska kopplas, och den andra PEN sitter där skyddsjorden ska sitta. Är det glasklart? En blå PEN som går dit nollan ska gå, och en gul/grön PEN som går dit jorden ska gå?
Då är mina frågor:
1. Är allt som det ska eller är jag något på spåren?
2. Vad händer om den blå av PEN-ledarna till gästhuset släpper/går av? Går säkringen då iom att kretsen blir bruten, eller händer något annat?
3. Vad händer om den gul/gröna av PEN-ledarna till gästhuset släpper/går av? Kommer allt fortsätta fungera som det ska då kretsen inte är bruten? Bara det inte är skyddat längre?
4. Vad händer om båda släpper/går av?
5. Om något mellan skåpet och gästhuset släpper eller går av, påverkas då bostadshuset? Mellan skåpet och bostadshuset är ju PEN intakt och vid skåpet går det en jord ner i backen. Så för husets del bör väl allt vara lugnt?
Har av olika anledningar kikat lite i vår elanläggning och funderar på om jag hittat något som är fel.
Vi har ett skåp på tomten där elmätaren sitter och ett par säkringar.
I detta skåp är det TN-C, alltså trefas och PEN. Detta går vidare till bostadshuset och där separeras PE och N vid jordfelsbrytaren. Inga konstigheter så långt.
I detta skåpet sitter som sagt ett par säkringar också. En av dem är 10A och går till en kopplingsdosa samt uttag som också sitter på stolpen. Sedan går trådarna vidare till ett gästhus ca 20m bort (vänster i bild) där det bara sitter en lampa och ett uttag. Alltså verkar det gå en fas och PEN mellan skåpet och gästhuset i marken. Trådarna är betydligt mindre än de 10 kvadrat som jag tror att PEN ska vara. Skulle tippa på 2,5 eller 1,5. Så där har vi redan ett problem kanske?
Nästa problem är att det, utöver fasen, går både blå och gul/grön tråd till kopplingsdosan vid skåpet och in i olika plintar. Blå och gul/grön börjar på samma ställe inne i skåpet och är så vitt jag förstått alltså två PEN-ledare då. När dem delas i kopplingsdosan blir dem i praktiken två PEN-ledare som går till två olika ställen. Och sedan går vidare i backen ut till gästhuset där den ena PEN kopplas in som en nolla ska kopplas, och den andra PEN sitter där skyddsjorden ska sitta. Är det glasklart? En blå PEN som går dit nollan ska gå, och en gul/grön PEN som går dit jorden ska gå?
Då är mina frågor:
1. Är allt som det ska eller är jag något på spåren?
2. Vad händer om den blå av PEN-ledarna till gästhuset släpper/går av? Går säkringen då iom att kretsen blir bruten, eller händer något annat?
3. Vad händer om den gul/gröna av PEN-ledarna till gästhuset släpper/går av? Kommer allt fortsätta fungera som det ska då kretsen inte är bruten? Bara det inte är skyddat längre?
4. Vad händer om båda släpper/går av?
5. Om något mellan skåpet och gästhuset släpper eller går av, påverkas då bostadshuset? Mellan skåpet och bostadshuset är ju PEN intakt och vid skåpet går det en jord ner i backen. Så för husets del bör väl allt vara lugnt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sags ovan: Du har ingen PEN-ledare till gästhus, du har fas, nolla och jord. Emellertid måste kabeln till gasthuset föregås av en säkring, och med 1.5 mm2 borde den antagligen vara 10A för att skydda kabeln och för att garantera utlösningsvillkoret i gästhus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
1. Av det du beskriver ser jag inga fel.
Om både en blå och en grön/gul tas ut från samma PE-plint i skåpet så har man gjort en uppdelning från TN-C till TN-S, dvs brutit isär PEN till PE och N. Det är så man gör. Efter denna punkt är det alltså separata neutralledare och skyddsledare. De får aldrig kopplas samman igen efter denna punkt.
Här kan du läsa lite mer om detta och se lite figurer: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning
2. Det är i detta fall neutralledaren som går av. Eftersom det är enfas så händer ingenting annat än att det blir strömlöst. Hade det varit trefas så hade det gått värre då enfasapparater då potentiellt får uppemot 400 V över sig. En JFB ger inget skydd.
3. Allt ser ut att fungera precis som vanligt. Det är ett tyst fel som är farligt, för du har ingen skydd mot fel. En JFB hjälper till att skydda.
4. Bra fråga. Om både N- och PE-ledaren släpper från skåpet men fortfarande sitter ihop inbördes, då får det samma effekt som en PEN-ledarbrott. Det är mycket farligt. Se länken. En JFB ger inget skydd.
Men om N- och PE-ledarna inte har kontakt med varandra, då händer inget mer än att strömmen försvinner.
5. Nej.
Om både en blå och en grön/gul tas ut från samma PE-plint i skåpet så har man gjort en uppdelning från TN-C till TN-S, dvs brutit isär PEN till PE och N. Det är så man gör. Efter denna punkt är det alltså separata neutralledare och skyddsledare. De får aldrig kopplas samman igen efter denna punkt.
Här kan du läsa lite mer om detta och se lite figurer: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning
2. Det är i detta fall neutralledaren som går av. Eftersom det är enfas så händer ingenting annat än att det blir strömlöst. Hade det varit trefas så hade det gått värre då enfasapparater då potentiellt får uppemot 400 V över sig. En JFB ger inget skydd.
3. Allt ser ut att fungera precis som vanligt. Det är ett tyst fel som är farligt, för du har ingen skydd mot fel. En JFB hjälper till att skydda.
4. Bra fråga. Om både N- och PE-ledaren släpper från skåpet men fortfarande sitter ihop inbördes, då får det samma effekt som en PEN-ledarbrott. Det är mycket farligt. Se länken. En JFB ger inget skydd.
Men om N- och PE-ledarna inte har kontakt med varandra, då händer inget mer än att strömmen försvinner.
5. Nej.
Hej. Tack för alla svaren.
Då är det jag som misstar mig och anläggningen ser ut som den ska?
Detta innebär då alltså att man kan dela PEN utan en JFB? Men hur funkar det då om det blir något fel? Både nollan och jorden i detta fall leder tillbaks till samma plats i skåpet. Med en JFB måste ju nollan gå igenom JFBn som känner av att mängden ström som kommer tillbaks är annorlunda eftersom att en viss del går i jorden. Och då slår JFBn ifrån. Men här finns inte JFB så hur funkar det då egentligen eftersom de går till samma ställe?
Och som motfråga på fråga 4: Då blir allt i gästhuset farligt, men det vanliga huset klarar sig?
Då är det jag som misstar mig och anläggningen ser ut som den ska?
Detta innebär då alltså att man kan dela PEN utan en JFB? Men hur funkar det då om det blir något fel? Både nollan och jorden i detta fall leder tillbaks till samma plats i skåpet. Med en JFB måste ju nollan gå igenom JFBn som känner av att mängden ström som kommer tillbaks är annorlunda eftersom att en viss del går i jorden. Och då slår JFBn ifrån. Men här finns inte JFB så hur funkar det då egentligen eftersom de går till samma ställe?
Och som motfråga på fråga 4: Då blir allt i gästhuset farligt, men det vanliga huset klarar sig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, jag ser inget fel i det du beskriver.A AN80 skrev:
Ja, det är helt olika saker, uppdelning till TN-S och JFB. En JFB kräver ju att en sådan uppdelning har skett, annars kan den inte kopplas in eftersom den behöver särskilja nollan från skyddsjord.A AN80 skrev:
Vi kan titta på den här bilden.A AN80 skrev:Men hur funkar det då om det blir något fel? Både nollan och jorden i detta fall leder tillbaks till samma plats i skåpet. Med en JFB måste ju nollan gå igenom JFBn som känner av att mängden ström som kommer tillbaks är annorlunda eftersom att en viss del går i jorden. Och då slår JFBn ifrån. Men här finns inte JFB så hur funkar det då egentligen eftersom de går till samma ställe?
Glöm först att den visar en JFB. Den visar också säkringar som alltid finns, både i TN-C- och TN-S-system. Utan JFB så skyddar säkringarna mot överlast och kortslutning mellan fas och nolla, och även kortslutning mot skyddsjord.
Säkringarna kräver en hög ström för att lösa. För 10 A säkringar behövs en ström på 80-100 A för att den ska lösa tillräckligt snabbt för att ge personskydd.
Med en JFB så blir det annorlunda. Eftersom den kan skilja på belastningsström (L-N) och felström (L-PE) så kan den göras betydligt känsligare för felström. 30 mA räcker för att den ska lösa. Den tar alltså över detta jobb från säkringen, som fortfarande skyddar mot överlast och kortslutning L-N. Man får ett bättre skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.A AN80 skrev:
Klicka här för att svara
