Jag såg att Hide a lite hade en variant för 230-spot där man kan gå in med antingen kabel eller flexrör direkt i drivdonet. (1st drivdon per spot system).
någon som har erfarenhet av detta?
Jag tänker rent spontant det då blir två anslutna flexrör per spot. Blir det inte problematiskt att trycka upp detta på taket sedan? PM-flex är rätt hårda generellt. Jag antar att man nästa får lägga de löst i taket så de
Kan fjädra tillbaka? Man vill ju gärna skruva flex ordentligt så känns lite konstigt.
Är detta en vanlig installation?
När elektrikern gjorde hallen hemma satte han bara småbitar med flexslang och gick med öppen FK till drivdon.
En annan variant jag har sett är samma som ovan men istället för FK går man med dubbelisolerad värmekabel i rören.
Vad är egentligen best practice? Flexslang rakt in i trafo verkar mest korrekt men bökigt att få till med grund taksänkning exempelvis. Lös FK som bitvis går i slang känns inte helt enligt reglerna.
Är värmekabel bästa lösningen?
Nyfiken. Vad säger ni?
någon som har erfarenhet av detta?
Jag tänker rent spontant det då blir två anslutna flexrör per spot. Blir det inte problematiskt att trycka upp detta på taket sedan? PM-flex är rätt hårda generellt. Jag antar att man nästa får lägga de löst i taket så de
Kan fjädra tillbaka? Man vill ju gärna skruva flex ordentligt så känns lite konstigt.
Är detta en vanlig installation?
När elektrikern gjorde hallen hemma satte han bara småbitar med flexslang och gick med öppen FK till drivdon.
En annan variant jag har sett är samma som ovan men istället för FK går man med dubbelisolerad värmekabel i rören.
Vad är egentligen best practice? Flexslang rakt in i trafo verkar mest korrekt men bökigt att få till med grund taksänkning exempelvis. Lös FK som bitvis går i slang känns inte helt enligt reglerna.
Är värmekabel bästa lösningen?
Nyfiken. Vad säger ni?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ja, flexslangen gör det lite besvärligt att trycka upp drivdonet. Men det går bra bara man planerar för det så att båda slangarna har god rörelsemån. Man vill där gärna ha mer utrymme än vad en potta ger. Men bara man lämnar tillräckligt med slang så går det att trycka upp dem längs kanten på en rund potta. Klipper man av slangarna för kort så är man rökt. Med en god slang behöver man inte orolig för att den inte är fastsatt.
FK får inte ligga fritt i byggnadsdelar, inte ens i en potta. Det är ett direkt fel.
Man kan som alternativ i besvärliga fall trä på en stump isolerslang över FK.
"Värmekabel", TP90/PLS 90/RXKX 90 är också ett alternativ, men dyrt sådant, och inte helt klockrent då det är en anslutningskabel.
FK får inte ligga fritt i byggnadsdelar, inte ens i en potta. Det är ett direkt fel.
Man kan som alternativ i besvärliga fall trä på en stump isolerslang över FK.
"Värmekabel", TP90/PLS 90/RXKX 90 är också ett alternativ, men dyrt sådant, och inte helt klockrent då det är en anslutningskabel.
Jag jobbar en del med hide-a-lite. Jag har testat att gå med flexslangen ända fram till kopplingslådan, och även om det går att göra så är det inget jag skulle rekommendera någon annan att göra, eller göra till standardförfarande.
Enklast är att trä på "skinn" på trådarna så att de är dubbelisolerade mellan slutet av flexröret och kopplingslådan.
Enklast är att trä på "skinn" på trådarna så att de är dubbelisolerade mellan slutet av flexröret och kopplingslådan.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Har satt ett antal hidealite med flexrör under gipstak med bara 28 mm utrymme bakom. Om man tänker på det innan och lägger slangen så att ändarna hyfsat enkelt kan dras in och ut en bit i hålet (T70 dosfräs) så går det ganska bra att peta upp allt när man har kopplat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Då använder jag isolerslang över FK. Kan också tänka mig den kabel jag nämner ovan. Ett kopplingsutrymme ska följa lite regler, t.ex om isolation och brand. Dit hör helt enkelt inte håligheter i en byggnad, eller en potta då den dels i sig inte uppfyller kraven och dels har ett stort hål.
Därför är plinten på Hidealite's drivdon bra. Dom har tänkt på att installationer brukar göras med FK i slang...
Därför är plinten på Hidealite's drivdon bra. Dom har tänkt på att installationer brukar göras med FK i slang...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla grymma svar. Jag antar att man kan säga att det är godkänt så länge det blir dubbelisolerat hela vägen fram till kopplingsplinten.
Så flexrör hela vägen = godkänt
Värmekabel TP-90 eller varianter = godkänt (enda frågetecknet är om den får ligga i rör eller ej) tror man lägger dessa i rör ändå)
Slang på FK (blir dubbelisolerad) = godkänt
Ett annat bekymmer man råkar ut för om man taksänker för spottar är ju takdosan. Har man gammal dito finns det ju inga skruvar i den så man kan inte gå på med distansringar. Är det godkänt att sätta en bottenlös dosa uppepå? Det ger ju även en naturlig ingång för flexslangen. Jag tänker spontant att det måste vara mer godkänt än att lägga slangen mellan taken bara? Gråzon?
Så flexrör hela vägen = godkänt
Värmekabel TP-90 eller varianter = godkänt (enda frågetecknet är om den får ligga i rör eller ej) tror man lägger dessa i rör ändå)
Slang på FK (blir dubbelisolerad) = godkänt
Ett annat bekymmer man råkar ut för om man taksänker för spottar är ju takdosan. Har man gammal dito finns det ju inga skruvar i den så man kan inte gå på med distansringar. Är det godkänt att sätta en bottenlös dosa uppepå? Det ger ju även en naturlig ingång för flexslangen. Jag tänker spontant att det måste vara mer godkänt än att lägga slangen mellan taken bara? Gråzon?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ja man kan snickra ihop någon ring av en dosa. Det måste inte vara lufttätt direkt. Och den måste vara åtkomlig.
Den enda anslutningskabel där tillverkaren tillåter förläggning i rör är TP 90. Den är dock inte lätt att få tag på, så PLS 90m RKX 90 och RXKX 90 åker lite snålskjuts på den. Det är en gråzon ifall det är en anslutningskabel eller installationskabel. Dessa kablar håller i alla fall minst 1.5 mm² som gäller för installationskabel.
Den enda anslutningskabel där tillverkaren tillåter förläggning i rör är TP 90. Den är dock inte lätt att få tag på, så PLS 90m RKX 90 och RXKX 90 åker lite snålskjuts på den. Det är en gråzon ifall det är en anslutningskabel eller installationskabel. Dessa kablar håller i alla fall minst 1.5 mm² som gäller för installationskabel.
Amo kabel RHX samma som ovan? Silikonkabel 180 grader. Hittar konstigt nog ingen info om denna men finns på biltema och lagersförs som en spotkabel.Bo.Siltberg skrev:
Ja man kan snickra ihop någon ring av en dosa. Det måste inte vara lufttätt direkt. Och den måste vara åtkomlig.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag känner inte till den och den finns inte på Amokabel's hemsida. Jag undviker Amokabel bl.a pga att de kräver skydd mot solljus. Det verkar vara ett budgetfabrikat som Jula och Biltema säljer.
Jag lyckas inte hitta information någonstans heller. 1,5 med förtennade ledare, silkonmantel och hölje. Borde tekniskt sett vara ett steg upp från TP-90 (högre temp) men hittar inte ens någon info om spänning. Biltema menar för installation av halogen men nämner inte ens primär eller sekundärsidan.Bo.Siltberg skrev:
Vet inte om jag missar vad som är svårt att få tag på men både Bauhaus och Hornbach har Drakas TP90 på hyllan.Bo.Siltberg skrev:
https://www.bauhaus.se/kabel-draka-tp-90-2x1-5-20m
https://www.hornbach.se/shop/Flexib...-2X1-5-100m-box/7838617/artikel-detaljer.html