En vanlig jordfelsbrytare typ A skyddar bara mot läckströmmar av AC och pulserande DC.
En typ B klarar samma som typ A men även ren och glättad DC som jag antar kan förekomma från elbilar.
Kanske typ A klarar viss glättad likström också? Minns ej på rak arm. Skriv gärna en rättelse om det skulle vara så.
Kravet är i alla fall skydd mot dessa DC-strömmar antingen via typ B jordfelsbrytare eller inbyggt skydd som det brukar vara i laddboxar.
En typ B klarar samma som typ A men även ren och glättad DC som jag antar kan förekomma från elbilar.
Kanske typ A klarar viss glättad likström också? Minns ej på rak arm. Skriv gärna en rättelse om det skulle vara så.
Kravet är i alla fall skydd mot dessa DC-strömmar antingen via typ B jordfelsbrytare eller inbyggt skydd som det brukar vara i laddboxar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ingenting, det är helt i sin ordning. Du får två st JFBer i serie som visserligen kan vara opraktiskt men inget fel.A Achren57 skrev:
För ordningens skulle bör du dock kontrollera att den laddklump du har på sladden är märkt med "62752" som är säkerhetsstandarden för dessa. Det kan stå "IEC", "EN" eller "SS-EN" framför dessa siffror.
För att få grönt avdrag så trots att man har ett 3-fas uttag så måste en elektriker komma hem och sätta i stickproppen för en summa av typ 2600 kr.
Helt otroligt att man får sätta i en sådan själv i andra sammanhang.
Helt otroligt att man får sätta i en sådan själv i andra sammanhang.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, att "grönt avdrag" endast gäller för fast ansluta laddstationer kan jag inte se på annat sätt än otillbörlig reklam för elfirmor.
Dessa laddklumpar har alla skydd som behövs inbyggda och räcker för de allra flesta. Jag tror det är få kunder som verkligen behöver lastbalansering och annan avancerad styrning av elbilsladdningen. Om jag själv skaffar en elbil så är en sådan laddklump med CEE-stickpropp det självklara valet, trots att jag själv kan montera en laddstation med all dess lullull.
Dessa laddklumpar har alla skydd som behövs inbyggda och räcker för de allra flesta. Jag tror det är få kunder som verkligen behöver lastbalansering och annan avancerad styrning av elbilsladdningen. Om jag själv skaffar en elbil så är en sådan laddklump med CEE-stickpropp det självklara valet, trots att jag själv kan montera en laddstation med all dess lullull.
Nja, du bör inte få den laddaren att bli fast ansluten bara för en elektriker gör det…A Achren57 skrev:
Hej, dessa ”laddklumpar”, ansluts de med 3-fas uttag? Har aldrig hörts talas om dem, verkar ju smidigt. Är på gång att skaffa elbilBo.Siltberg skrev:
Ja, att "grönt avdrag" endast gäller för fast ansluta laddstationer kan jag inte se på annat sätt än otillbörlig reklam för elfirmor.
Dessa laddklumpar har alla skydd som behövs inbyggda och räcker för de allra flesta. Jag tror det är få kunder som verkligen behöver lastbalansering och annan avancerad styrning av elbilsladdningen. Om jag själv skaffar en elbil så är en sådan laddklump med CEE-stickpropp det självklara valet, trots att jag själv kan montera en laddstation med all dess lullull.
Tror att få köpa denna till grön avdrag pris så måste elektriker komma hem och plugga in den i befintligt uttag.
Kan förstå om det gällde en fast installation men något man får göra själv är det långsökt.
Kan förstå om det gällde en fast installation men något man får göra själv är det långsökt.
Ursäkta, läste tråden slarvigt. Ser nu i trådstarten att den ansluts till 3-fas. Finns ngn nackdel med dessa förutom avsaknad av lastbalansering?Bo.Siltberg skrev:
Ja, att "grönt avdrag" endast gäller för fast ansluta laddstationer kan jag inte se på annat sätt än otillbörlig reklam för elfirmor.
Dessa laddklumpar har alla skydd som behövs inbyggda och räcker för de allra flesta. Jag tror det är få kunder som verkligen behöver lastbalansering och annan avancerad styrning av elbilsladdningen. Om jag själv skaffar en elbil så är en sådan laddklump med CEE-stickpropp det självklara valet, trots att jag själv kan montera en laddstation med all dess lullull.
Om du läser på Ctek egna sida så står det ingen installation..A Achren57 skrev:
https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/elbilsladdare-evse/njord-go
För att få grönt avdrag behövs det inte en fast installation? Eller har jag förstått regelverket fel?



