34 853 läst ·
77 svar
35k läst
77 svar
Ca 40 h arbete för byte av elcentral rimligt?
Varför glömde jag bort att rapportera i denna tråd, och varför glömde "ni" bort att påminna mig? 
Men centralbytet jag gjorde är nu klart sedan någon vecka sedan, och tiden blev ungefär 8 timmar.
Saker som komplicerade och fick det att ta lite mer tid var att vi hade en utgående huvudledning till garage som skulle vara utanför JFB, sen allt i huset uppdelat på 2 JFB samt en PSA, och grupperna för 400V-radiatorer i två slingor satt vi också utanför JFB, det sitter numera en värmepump på en av slingorna och alla radiatorer är nedställda till låg grundvärme som ett slags frysskydd ifall VP skulle paja.
Det var också väldigt korta ledare i den gamla centralen, vilket ställde till det.
I övrigt gick det istället förvånansvärt bra, elanläggningen här var ganska nära originalutförande och gruppförteckning som stämde nästan helt fanns också, sånt hjälper, och endast PVC-isolerade ledningar överallt = inga jordfel.
Men centralbytet jag gjorde är nu klart sedan någon vecka sedan, och tiden blev ungefär 8 timmar.
Saker som komplicerade och fick det att ta lite mer tid var att vi hade en utgående huvudledning till garage som skulle vara utanför JFB, sen allt i huset uppdelat på 2 JFB samt en PSA, och grupperna för 400V-radiatorer i två slingor satt vi också utanför JFB, det sitter numera en värmepump på en av slingorna och alla radiatorer är nedställda till låg grundvärme som ett slags frysskydd ifall VP skulle paja.
Det var också väldigt korta ledare i den gamla centralen, vilket ställde till det.
I övrigt gick det istället förvånansvärt bra, elanläggningen här var ganska nära originalutförande och gruppförteckning som stämde nästan helt fanns också, sånt hjälper, och endast PVC-isolerade ledningar överallt = inga jordfel.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det tog alltså mellan runt 8-40h😋Mikael_L skrev:
Varför glömde jag bort att rapportera i denna tråd, och varför glömde "ni" bort att påminna mig?
Då kan vi konstatera att en dags arbete vid centralbyte med lite krångel.
Ett stort problem får jag för mig vid centralbyte är längden på de befintliga kablarna. Hur löser man det på bästa sätt?
Planerar bra, sätter nya centralen på bra ställe och lägger gruppsäkringar bra.Bananskalare skrev:
Det som sen inte räcker så får man skarva en del och kanske byta en del. Skarva med bra presshylsor och en utomordentlig presstång!
Jag lade helt i onödan först en del planering över hur den nya centralen skulle organiseras, för att sen upptäcka att tidigare elektriker hade använt kortast möjliga ledare konsekvent.
Så då fick jag lägga om strategi, börja med var de kortaste ledningarna nådde, sen gå uppåt i längd, och försöka sy ihop det någorlunda vettigt på det viset.
Jag blev tvungen att ha noll och jordskena i nederkant för att inte behöva skarva så gott som alla. Det blev noll och PEN och jordskenor lite överallt. Först fick en kort inkommande PEN-skena husera uppe till vänster, därifrån PEN till utgående huvudledning också anslöts.
Att dra lite i ledarna och sno några cm från närmaste dosa är också ett knep, men det ska inte överutnyttjas, dra t.ex. inte så hårt att risken finns för att något börjar gå isär, särskilt när det är torix som här. Egentligen borde man kontrollera alla sådana dosor efteråt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden