3 422 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Dessa masonitskivor och elen?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Riv ner rum för rum. Se över elen och ta hjälp av en elektriker och en byggare som visar dig hur du gipsar och vad du kan tänka på med placering av uttag, fönstersmygar och dörrposter med mera.
Förhoppningsvis är det inget slott du bor i och du kan enkelt sätta gips i ett rum per helg. Spackla, slipa och måla kommer vara det mest utmanande. Det kommer du inte undan hur du än gör.
Förhoppningsvis är det inget slott du bor i och du kan enkelt sätta gips i ett rum per helg. Spackla, slipa och måla kommer vara det mest utmanande. Det kommer du inte undan hur du än gör.
Nej, kraven gäller bara vid nybygge eller väsentlig ombyggnad. Att lossa ett uttag eller två är inte tillräckligt för att kraven skall kicka in. (Sen kan man diskutera in absurdum var gränsen faktiskt går)A Anders1st skrev:
Det är betydligt viktigare att sätta in en jordfelsbrytare än att jorda varenda uttag.
I det här fallet ska nog renoveringen klassas som omfattande och då gäller dagens regler. Att man renoverar ett rum i taget hjälper inte utan det handlar om hela arbetet. Att eftermontera enstaka vägguttag är däremot OK.zarkov skrev:
MEN att inte se till att man håller dagens standard då man ändå renoverar är i mina ögon bara dumsnålt.
Mycket möjligt att du har rätt. Jag tänkte att bara demontera och återmontera befintliga uttag borde kunna följa tidigare regler.E elmont skrev:I det här fallet ska nog renoveringen klassas som omfattande och då gäller dagens regler. Att man renoverar ett rum i taget hjälper inte utan det handlar om hela arbetet. Att eftermontera enstaka vägguttag är däremot OK.
MEN att inte se till att man håller dagens standard då man ändå renoverar är i mina ögon bara dumsnålt.
Det står såhär i nu gällande elsäk fs-2022:
Så detta är nog att räkna som ombyggnad gissar jag. Då ska skyddsjord dras fram och uttagen skyddas av jordfelsbrytare.Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre
bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på
ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska de nya bestämmelserna
tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk
E elmont skrev:I det här fallet ska nog renoveringen klassas som omfattande och då gäller dagens regler. Att man renoverar ett rum i taget hjälper inte utan det handlar om hela arbetet. Att eftermontera enstaka vägguttag är däremot OK.
MEN att inte se till att man håller dagens standard då man ändå renoverar är i mina ögon bara dumsnålt.
Nu är jag inte elektriker men jag tolkar föreskriften som att det är ombyggnad av själva elanläggningen som avses, inte byggnaden i sig. Det vore ju lite konstigt om man är tvungen att uppgradera sin elanläggning bara för att man byter gips eller bygger om ett par garderober, eller hur?A avh67f skrev:
Däremot kan det vara klokt att göra det när man ändå är inne och rotar i väggarna, speciellt om man redan är medveten om att antalet uttag mm är för litet.
Instämmer. Texten och föreskriften berör ombyggnad av elanläggningen eller utökning av elanläggningen, inte byte av väggmaterial eller dylikt IMHO.zarkov skrev:
Nu är jag inte elektriker men jag tolkar föreskriften som att det är ombyggnad av själva elanläggningen som avses, inte byggnaden i sig. Det vore ju lite konstigt om man är tvungen att uppgradera sin elanläggning bara för att man byter gips eller bygger om ett par garderober, eller hur?
Däremot kan det vara klokt att göra det när man ändå är inne och rotar i väggarna, speciellt om man redan är medveten om att antalet uttag mm är för litet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det blir snurrigt att försöka tolka regler utan egentliga motiv.
Reglerna försöker ta hänsyn till att inte kräva orimliga kostnader vid underhåll, dvs man ska inte behöva undanhålla sig från nödvändigt underhåll, vilket innefattar enstaka nya uttag som ersättning till skarvsladdställ.
Vid en lite större planerad renovering med byte av ytskikt i hela rummet så har jag svårt att se att man kan undanta elinstallationen. Tapetsera om är ok, men byta väggskivor och därmed påverka elinstallationen nej. Vill man bekosta en sådan renovering så bör det alltså innefatta elanläggningen.
Man bör också se praktiskt på det. Har uttagena petskydd? Har ni småbarn? Det är en kombo som inte går ihop vilket gör valet enkelt - byte av uttag. Då är steget inte jättelångt till att även skyddsjorda dem.
Jag ser en del utanpåliggande kablar. Att lyfta på dem under renoveringen kanske inte går. Jag ser en plastmantlad kabel som kanske funkar, men finns det lite äldre 70-talskulo bör man inte röra dem alltför mycket. Att byta utanpåliggande kabel kan vara lite besvärligt. Det kan vara enklare att fälla in dessa ledningar i rör.
Finns det nog med uttag för dagens bruk? Är det original från 70-talet så är svaret nej utan att ha sett anläggningen.
Så försök få tag på en elektriker som ni litar på som kan ge råd och göra jobb efterhand på löpande.
Reglerna försöker ta hänsyn till att inte kräva orimliga kostnader vid underhåll, dvs man ska inte behöva undanhålla sig från nödvändigt underhåll, vilket innefattar enstaka nya uttag som ersättning till skarvsladdställ.
Vid en lite större planerad renovering med byte av ytskikt i hela rummet så har jag svårt att se att man kan undanta elinstallationen. Tapetsera om är ok, men byta väggskivor och därmed påverka elinstallationen nej. Vill man bekosta en sådan renovering så bör det alltså innefatta elanläggningen.
Man bör också se praktiskt på det. Har uttagena petskydd? Har ni småbarn? Det är en kombo som inte går ihop vilket gör valet enkelt - byte av uttag. Då är steget inte jättelångt till att även skyddsjorda dem.
Jag ser en del utanpåliggande kablar. Att lyfta på dem under renoveringen kanske inte går. Jag ser en plastmantlad kabel som kanske funkar, men finns det lite äldre 70-talskulo bör man inte röra dem alltför mycket. Att byta utanpåliggande kabel kan vara lite besvärligt. Det kan vara enklare att fälla in dessa ledningar i rör.
Finns det nog med uttag för dagens bruk? Är det original från 70-talet så är svaret nej utan att ha sett anläggningen.
Så försök få tag på en elektriker som ni litar på som kan ge råd och göra jobb efterhand på löpande.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Jag personligen som renoverar ett rum i taget har samtidigt passat på att renovera och komplettera elen. Det är ganska trevligt att komplettera med fler uttag, även med fönsterbelysning. Även om kablarna från 67 var i bra skick så är det trevligt att veta att allt är i bra skick och samtidigt jordat. Några av skarvarna i dosorna hade även gått varmt. Säkert inget fel med torix om utförandet är rätt, men wago känns bättre (svårt att misslyckas med).
Om huset är från 1970 låter det konstigt med både masonit och utanpåliggande el, men kanske hängde det kvar byggteknik från 60-talet in på tidigt 70-tal?
Så otroligt stor brandrisk borde det inte vara varken med masonit eller elsystem från 1970. Kulolednningar med torkat tyg håller jag med om är farliga, men när jag rotat hemma så har allt efter uppskattningsvis 1965 känts rätt ofarligt. Spröd plast och icke petskyddade uttag bör man väl byta.
Låter jobbigt om man tänkt tapetsera om och får gipsa om hela huset och dra om all el, det är rätt mycket jobb... Om man ska få det snyggt måste ju alla foder, socklar bort. Ska man lägga om golv bör man isf göra det samtidigt. Så blir en helrenovering... Kanske duger masonit, spackel och renoveringstapet samt nya uttag. Jordat system och gips kanske inte är nödvändligt?
Så otroligt stor brandrisk borde det inte vara varken med masonit eller elsystem från 1970. Kulolednningar med torkat tyg håller jag med om är farliga, men när jag rotat hemma så har allt efter uppskattningsvis 1965 känts rätt ofarligt. Spröd plast och icke petskyddade uttag bör man väl byta.
Låter jobbigt om man tänkt tapetsera om och får gipsa om hela huset och dra om all el, det är rätt mycket jobb... Om man ska få det snyggt måste ju alla foder, socklar bort. Ska man lägga om golv bör man isf göra det samtidigt. Så blir en helrenovering... Kanske duger masonit, spackel och renoveringstapet samt nya uttag. Jordat system och gips kanske inte är nödvändligt?
Klicka här för att svara
