1 092 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Mata central med RK/MK
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Är det okej att använda RK från mätare till central? Jag gissar att det totalt skulle bli totalt 2-3m. Från utfart mätare till intag central. Jag drar dessa i flexslang. Dessutom kommer dessa sitta skyddad större delen. Fördelen med att ha mätaren inomhus i ett plåtskåp. årsmodell är okänd
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
RK/MK med "huvudledningsareor" är ok att förlägga i slang. Allt är ju inomhus. Helst ska den vara dold då slangen inte tål samma mekaniska stryk som en kabel.
Nätägaren kan protestera om du tänker flytta in elmätaren för den ska i dag sitta ute så att dom kommer åt den för service och byte även om huset är folktomt.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har redan mätaren inne Bra att du tar upp det. och när de ändå ska byta mätare så kanske de kan klippa min skarv....E elmont skrev:
Men man vet aldrig....
Hur är det egentligen med montörerna den här gången? De fick en del kritik kring förra bytet.
Jag är personligen skeptisk till att de lyckas få fram så mycket kompetent personal som krävs.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Den kommer att gå i elskåpet Jag hoppas den får plats förresten. Då kommer den knappt synas. centralen sitter max 10cm i från plåtskåpet med elmätaren i. Annars får den gå ut på ovansidan. då kommer den vara synlig. Men höjden gör den svårare att komma åt.Bo.Siltberg skrev:
Självklart kommer jag använda rätt area.
Är det 10kvmm eller bara 6kvmm? sen pen ledaren på 13kvmm
huvudsäkring är på 20A
Dina kablar sitter efter mätaren och dom gör mätarbytaren inget med, det är helt upp till dig.
Mätarbytet är en ytterst enkel sak och kräver inte några större insikter i eljobbet, man lossar helt enkelt trådarna på den befintliga mätaren, plockar bort mätaren och skruvar dit den nya på samma trådar som den g:a. Har du en anläggning som inte riktigt fyller kraven kan nätägare kräva att du (en auktoriserad installatör) uppdaterar det hela
Mätarbytet är en ytterst enkel sak och kräver inte några större insikter i eljobbet, man lossar helt enkelt trådarna på den befintliga mätaren, plockar bort mätaren och skruvar dit den nya på samma trådar som den g:a. Har du en anläggning som inte riktigt fyller kraven kan nätägare kräva att du (en auktoriserad installatör) uppdaterar det hela
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jo de vet jag Idag sitter utgående från mätare skarvade.E elmont skrev:Dina kablar sitter efter mätaren och dom gör mätarbytaren inget med, det är helt upp till dig.
Mätarbytet är en ytterst enkel sak och kräver inte några större insikter i eljobbet, man lossar helt enkelt trådarna på den befintliga mätaren, plockar bort mätaren och skruvar dit den nya på samma trådar som den g:a. Har du en anläggning som inte riktigt fyller kraven kan nätägare kräva att du (en auktoriserad installatör) uppdaterar det hela
Har jag tur så biter han av efter skarven Vilket säkert ger en met tid på max 30sek. Eller så använder han kablarna förd skarv. Tråkigt för mig men jag har överlevt det hela sedan 2015. Det är ingenting jag störs av.
Ny matning beror på förhoppningen att ändå bli av med skarven. Sen misstänker jag pen ledaren har samma area som övriga. Men rk gör det lättare att lura montören att klippa kabeln..
Men den som lever får se!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Använd helst fem ledare med separata N-PE så räcker det med 6 mm².Bananskalare skrev:
Den kommer att gå i elskåpet Jag hoppas den får plats förresten. Då kommer den knappt synas. centralen sitter max 10cm i från plåtskåpet med elmätaren i. Annars får den gå ut på ovansidan. då kommer den vara synlig. Men höjden gör den svårare att komma åt.
Självklart kommer jag använda rätt area.
Är det 10kvmm eller bara 6kvmm? sen pen ledaren på 13kvmm
huvudsäkring är på 20A
PEN ska vara minst 10 mm².
Man kan använda en PEN på 10 mm² och fasledare med 6 mm² om man vill.
Det som jag tycker styr är en tillförlitligt anslutning i mätarskåpet. En 10 mm² MK kan där vara bättre än 2 st 6 mm².
Klicka här för att svara
