Hej!
Håller på att renovera ett större gammalt hus. Vi planerar nu att byta elcentral som start på det successiva bytet av elen, som kommer att ske etappvis i samband med att vi renoverar delarna (ex kök, tvättstuga). Har fått offert på byte av elcentral och samtidig installation av lastbalanserare och en laddbox för elbil, där arbetskostnaden uppgår till 28500 kr, vilket enligt uppgivet timpris motsvarar knappt 40 h arbete.
Jag förstår att det kan vara en komplicerad historia att börja ändra med elen i ett gammalt hus, men är tidsåtgången rimlig? Det är alltså inget annat än bytet av centralen och nyinstallationen av laddbox och lastbalanserare som ska göras inledningsvis.
Håller på att renovera ett större gammalt hus. Vi planerar nu att byta elcentral som start på det successiva bytet av elen, som kommer att ske etappvis i samband med att vi renoverar delarna (ex kök, tvättstuga). Har fått offert på byte av elcentral och samtidig installation av lastbalanserare och en laddbox för elbil, där arbetskostnaden uppgår till 28500 kr, vilket enligt uppgivet timpris motsvarar knappt 40 h arbete.
Jag förstår att det kan vara en komplicerad historia att börja ändra med elen i ett gammalt hus, men är tidsåtgången rimlig? Det är alltså inget annat än bytet av centralen och nyinstallationen av laddbox och lastbalanserare som ska göras inledningsvis.
Hur stort är ett "större hus"? Hur många centraler och grupper är det? 40 timmar kan både vara högst rimligt och samtidigt orimligt. Ledare kanske måste förlängas, det kan saknas dokumentation på vart grupperna går etc. Många faktorer som gör att det kan ta tid.
Förutsätter att det blir jordfelsbytare i nya centralen och om det inte fanns tidigare och är det fast pris så kan de potentiellt bli en hel del felsökning för att få alla uttag inkopplade igen.
Byte av central kan ta en halvdag för 1 person eller jättelång tid.
Jag har bytt ut gammal central utan jordfelsbrytare mot nyare med elektriker i två boenden. Jag har kört löpande pris och varit på plats för att få feedback på eventuella problem direkt.
Man kan alltid koppla ur de delar som ger problem och sätta temporära uttag vid centralen och dra förlängingssladd lite beroende på hur renovering och använding av huset ser ut.
Jag har bytt ut gammal central utan jordfelsbrytare mot nyare med elektriker i två boenden. Jag har kört löpande pris och varit på plats för att få feedback på eventuella problem direkt.
Man kan alltid koppla ur de delar som ger problem och sätta temporära uttag vid centralen och dra förlängingssladd lite beroende på hur renovering och använding av huset ser ut.
Ja, jag skulle väl gissa på att om de lämnar fast pris så tillkommer felsökning om jordfel upptäcks. Detta är inte fel att diskutera med elektrikern i förväg så det inte blir en överraskning.T tgr_se skrev:Förutsätter att det blir jordfelsbytare i nya centralen och om det inte fanns tidigare och är det fast pris så kan de potentiellt bli en hel del felsökning för att få alla uttag inkopplade igen.
Om det är rimligt beror ju på hur stor centralen är, hur långt/knöligt det är till var laddbox ska finnas osv. Om det är en normal central till en 150-200 kvadrat villa och en laddbox i närheten av inkommande mätarskåp / central så borde det inte behöva ta mer än en dag, plus arbete för felsöka jordfel. Som sagt ovan så kan man ju koppla bort felande kretsar om man vill ta det senare i samband med pågående renoveringen.
Bytte all el i huset från ojordat till jordat samt två nya elcentraler.
Det hamnade på 35 timmar på offerten.
De timmarna var för installation av elcentraler, dragning av kablar, montering av spotlights, badrumsfläkt och eldosor.
Enplanshus på 75kvm med vind ovanför.
Elen kommer in i huset från garaget, där bytte han huvud-elcentralen och sedan dras de vidare till hallen där alla säkringar är(20st).
Det hamnade på 35 timmar på offerten.
De timmarna var för installation av elcentraler, dragning av kablar, montering av spotlights, badrumsfläkt och eldosor.
Enplanshus på 75kvm med vind ovanför.
Elen kommer in i huset från garaget, där bytte han huvud-elcentralen och sedan dras de vidare till hallen där alla säkringar är(20st).
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är nog bra att du stämmer av med elektrikern vad som ingår när de byter centralen med tanke på felsökning och så vidare. Sen beror det väl lite på hur mycket jobb det är med att dra kabel och sätta upp laddstation och lastbalanserare.
Det är ju som det skrivits här tidigare, om det är strul så går 40 timmar fort men annars kommer de vara klara med marginal.
Vi fick gamla Diazed-centralen utbytt till normcentral för ca 10 år sedan i ett hus på 100 m2 och hel källare. All kabel i rör var redan utbytt och jord indraget så det var uppmärkt och det fanns tillräckligt med kabel så ingen skarvning skulle göras.
De installerade en JFB på centralen, en befintlig effektbegränsare kopplades in (till BVP), de satte en extra JFB och astrour/timer för ett nytt utomhusuttag som det drogs 5-6m kabel till genom två väggar och sen sattes 4 nya uttag upp i tvättstugan 3-4 m från centralen. (där sattes ny utanpåliggande kabel till 2 av dem och 2 ersatte en gammal fast brytare för TM)
Det var två elektriker som jobbade en heldag och då var de dessutom iväg och bytte den inköpta centralen till två mindre.
De gick även igenom fördelningen av några uttag och "balanserade" för att det var lite mycket på ett par grupper och sen verifierade de att det fungerade i alla rum.
Det är ju som det skrivits här tidigare, om det är strul så går 40 timmar fort men annars kommer de vara klara med marginal.
Vi fick gamla Diazed-centralen utbytt till normcentral för ca 10 år sedan i ett hus på 100 m2 och hel källare. All kabel i rör var redan utbytt och jord indraget så det var uppmärkt och det fanns tillräckligt med kabel så ingen skarvning skulle göras.
De installerade en JFB på centralen, en befintlig effektbegränsare kopplades in (till BVP), de satte en extra JFB och astrour/timer för ett nytt utomhusuttag som det drogs 5-6m kabel till genom två väggar och sen sattes 4 nya uttag upp i tvättstugan 3-4 m från centralen. (där sattes ny utanpåliggande kabel till 2 av dem och 2 ersatte en gammal fast brytare för TM)
Det var två elektriker som jobbade en heldag och då var de dessutom iväg och bytte den inköpta centralen till två mindre.
De gick även igenom fördelningen av några uttag och "balanserade" för att det var lite mycket på ett par grupper och sen verifierade de att det fungerade i alla rum.
Fullt rimligt.
Inte orimligt. Beror ju på hur han bedömt, jag själv kan inte på rak arm kasta ur mig att det är för mycket tid utan att ha kollat själv och då är jag ändå själv elektriker.
Hur många offerter har du tagit ut? Ta in mer än ett företag och jämför. Eller förlitar du dig blint på vad folk skriver här?
Hur många offerter har du tagit ut? Ta in mer än ett företag och jämför. Eller förlitar du dig blint på vad folk skriver här?
"Större hus" innebär här ca 400 m2... Det är en central, bifogar bild här:A ahman skrev:
Nej, jag tar oftast in fler offerter. Men jag går också på om det är en person som jag tycker verkar bra att jobba med och kan bygga en långsiktigt bra relation till under en längre renovering. Så priset är inte det absolut viktigaste.M Modski skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hmm, är tanken att flytta ut mätaren utomhus till ett fasadmätarskåp? Annars läge i detta fall. Skönt för både dig och nätägaren att de inte behöver in i huset för att komma åt sin mätare.H Hugo75 skrev:
För övrigt såg installationen prydlig ut och det är något visst med en gängsäkringscentral på pärlspont
Nä, inget vi diskuterade i alla fall. Och jag kommer lida tillräckligt mycket av att få se en ful laddbox på det gamla huset, så jag skippar nog ett mätarskåp även om det ju låter rätt rimligt...S Styrman_jansson skrev:
Ja, det är lite nostalgi!