Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Man ska hålla sin belastning under säkringens märkström. Att medvetet överskrida den med 7 % är fel. Bara för att få det sagt.
Normal användning av denna mackapär kan kanske liknas vid en mikro? I praktiken klarar man inte att hålla reda på alla köksapparater så omedveten kortvarig överlast går inte att undvika, och det ska ju ledningar och säkringar klara. Men om detta är en maskin som man antingen kör ofta, typ hela förmiddagen, eller kör under längre tid, typ över 15 min, så får man tänka om.
Detta förutsätter att maskinen är ensam på gruppen. Så önskvärt är ju att gå upp till 16 A och 2.5 mm². Att sätta en en 13 A dvärg tycker jag inte tillför så mycket.
Och mätarsäkringen och eventuella huvudsäkringar ska också beaktas. Det är en mycket hög enfaslast som tillkommer. Finns det utrymme för det?
Normal användning av denna mackapär kan kanske liknas vid en mikro? I praktiken klarar man inte att hålla reda på alla köksapparater så omedveten kortvarig överlast går inte att undvika, och det ska ju ledningar och säkringar klara. Men om detta är en maskin som man antingen kör ofta, typ hela förmiddagen, eller kör under längre tid, typ över 15 min, så får man tänka om.
Detta förutsätter att maskinen är ensam på gruppen. Så önskvärt är ju att gå upp till 16 A och 2.5 mm². Att sätta en en 13 A dvärg tycker jag inte tillför så mycket.
Och mätarsäkringen och eventuella huvudsäkringar ska också beaktas. Det är en mycket hög enfaslast som tillkommer. Finns det utrymme för det?
Apparaten drar ~10,7A (Ib) vid märkeffekt med okänd effektfaktor så jag sätter den till 1.
Jag väljer närmast högre säkring (In) vilket blir 13A diazed i detta fall som ger en minsta belastningsförmåga (Iz) på 14A (Ib < In < Iz)
Ib = Belastningens märkström.
In= Säkringens märkström
Iz= Ledningens belastningsförmåga
Om vi skippar temperaturfaktor, anhopning av ledare och andra faktorer och bara förutsätter att den är enskilt förlagd i rör i vägg (sämsta förhållandet) så klarar 1,5 mm2 koppar 14-14,5A beroende på om det är kabel eller fq.
Så för själva ledningen är det gränsfall om den är infälld i vägg. Om det är en utanpåliggande ledning skulle det vara bättre.
Stora belastningar bör också ha egen gruppsäkring. Detta är ett sådant fall i mitt tycke.
Jag hade nog valt att förlägga ny 2,5 mm2 fq och låta den vara på egen grupp.
Jag väljer närmast högre säkring (In) vilket blir 13A diazed i detta fall som ger en minsta belastningsförmåga (Iz) på 14A (Ib < In < Iz)
Ib = Belastningens märkström.
In= Säkringens märkström
Iz= Ledningens belastningsförmåga
Om vi skippar temperaturfaktor, anhopning av ledare och andra faktorer och bara förutsätter att den är enskilt förlagd i rör i vägg (sämsta förhållandet) så klarar 1,5 mm2 koppar 14-14,5A beroende på om det är kabel eller fq.
Så för själva ledningen är det gränsfall om den är infälld i vägg. Om det är en utanpåliggande ledning skulle det vara bättre.
Stora belastningar bör också ha egen gruppsäkring. Detta är ett sådant fall i mitt tycke.
Jag hade nog valt att förlägga ny 2,5 mm2 fq och låta den vara på egen grupp.
Tack! Om den drar mindre i verkligheten som vår befintliga gör tex att den drar 2300w är det fortfarande rekommenderat att byta till 2.5mm2?A avh67f skrev:Apparaten drar ~10,7A (Ib) vid märkeffekt med okänd effektfaktor så jag sätter den till 1.
Jag väljer närmast högre säkring (In) vilket blir 13A diazed i detta fall som ger en minsta belastningsförmåga (Iz) på 14A (Ib < In < Iz)
Ib = Belastningens märkström.
In= Säkringens märkström
Iz= Ledningens belastningsförmåga
Om vi skippar temperaturfaktor, anhopning av ledare och andra faktorer och bara förutsätter att den är enskilt förlagd i rör i vägg (sämsta förhållandet) så klarar 1,5 mm2 koppar 14-14,5A beroende på om det är kabel eller fq.
Så för själva ledningen är det gränsfall om den är infälld i vägg. Om det är en utanpåliggande ledning skulle det vara bättre.
Stora belastningar bör också ha egen gruppsäkring. Detta är ett sådant fall i mitt tycke.
Jag hade nog valt att förlägga ny 2,5 mm2 fq och låta den vara på egen grupp.
Spis+ugn har sina ledningar dragna i eget rör direkt till elskåpet eller? Annars har vi en ledig fas där om dom ledningarna går förbi uttaget som den är tänkt att sitta i. Uttaget är placerat mellan spis och ugn. Både spis och ugn är enfas och där är det ju 2.5mm2 16A
Alt. om det går dra en utanpåliggande 2.5mm2 kabel från ugn uttaget med den lediga fasen till ett nytt uttag. Blir bara rakt igenom en skåpskivan så max 15 cm
Jag skulle säga nej. Testa att använda den i vilket uttag som helst. Ni kan ha en tanke om att undvika att köra andra tunga belastningar samtidigt. Byt inte säkring och avvakta med att dra fram kraftigare gruppledning. Sannolikheten att din maskin skulle dra över 11 ampere stumt är låg. Det finns enkla men relativt kompetenta effektmätare för eluttag som man kan övervaka ström och effekt och som mäter spänning. En sån kan ge en helt okej fingervisning om hur stor nypa salt effektmärkningen bör tas med.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Alla airfryers jag använt, inklusive de extra stora, gör precis som en ugn. Värmer upp (ofta väldigt snabbt, par minuter) till inställd temperatur och slår sedan av och på för att hålla värmen. En airfryer har liten volym och håller inne värmen bra så de brukar inte ens ha 50% av tiden med elementet på när temperaturen är uppnådd.
Tror inte det är något som helst problem.
Den airfryer jag har (vinnare i Byggahus-testet förra året) har jag inkopplad via APC:s största grenuttag med skydd för överspänningar osv. Det har en diod som indikerar belastning eftersom uttaget tål max 10A, så där ser jag direkt hur mycket som belastas och det är förvånansvärt lite den värmer. Det är ju en av anledningarna med en airfryer, den förbrukar klart mindre än en stor ugn.
Även den största Tefalgrillen jag har värmer inte mer än kanske max 60-70% när den väl blivit varm, men här tar det längre tid pga de tjocka aluminiumplattorna, runt 7-10 minuter beroende på program.
Edit: Uttaget är kopplat med 1,5mm2 EKRK (kulo, utanpåliggande så bättre värmeavledning förvisso) som jag själv dragit till centralen (ca 8 m) och är avsäkrad med 10A diazed. Har aldrig ens blivit ljummen när jag känt efter.
Tror inte det är något som helst problem.
Den airfryer jag har (vinnare i Byggahus-testet förra året) har jag inkopplad via APC:s största grenuttag med skydd för överspänningar osv. Det har en diod som indikerar belastning eftersom uttaget tål max 10A, så där ser jag direkt hur mycket som belastas och det är förvånansvärt lite den värmer. Det är ju en av anledningarna med en airfryer, den förbrukar klart mindre än en stor ugn.
Även den största Tefalgrillen jag har värmer inte mer än kanske max 60-70% när den väl blivit varm, men här tar det längre tid pga de tjocka aluminiumplattorna, runt 7-10 minuter beroende på program.
Edit: Uttaget är kopplat med 1,5mm2 EKRK (kulo, utanpåliggande så bättre värmeavledning förvisso) som jag själv dragit till centralen (ca 8 m) och är avsäkrad med 10A diazed. Har aldrig ens blivit ljummen när jag känt efter.
Om jag sammanfattar de flestas svar så ska jag köra på som vanligt och testa. Skjuter säkringen så bör jag säkra upp. Kan även köra effekt mätning på den vid första körning.MultiMan skrev:
Alla airfryers jag använt, inklusive de extra stora, gör precis som en ugn. Värmer upp (ofta väldigt snabbt, par minuter) till inställd temperatur och slår sedan av och på för att hålla värmen. En airfryer har liten volym och håller inne värmen bra så de brukar inte ens ha 50% av tiden med elementet på när temperaturen är uppnådd.
Tror inte det är något som helst problem.
Den airfryer jag har (vinnare i Byggahus-testet förra året) har jag inkopplad via APC:s största grenuttag med skydd för överspänningar osv. Det har en diod som indikerar belastning eftersom uttaget tål max 10A, så där ser jag direkt hur mycket som belastas och det är förvånansvärt lite den värmer. Det är ju en av anledningarna med en airfryer, den förbrukar klart mindre än en stor ugn.
Även den största Tefalgrillen jag har värmer inte mer än kanske max 60-70% när den väl blivit varm, men här tar det längre tid pga de tjocka aluminiumplattorna, runt 7-10 minuter beroende på program.
Edit: Uttaget är kopplat med 1,5mm2 EKRK (kulo, utanpåliggande så bättre värmeavledning förvisso) som jag själv dragit till centralen (ca 8 m) och är avsäkrad med 10A diazed. Har aldrig ens blivit ljummen när jag känt efter.
Den kör väl max effekt max 5 min innan den slår av och på vid behov. Och den är sällan ingång längre än 30 min.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Nej, du kan inte testa med säkringen. Även om du inte löser säkringen så kan du ha en kraftig överlast.
En effektmätning ger svar på vad den faktiskt drar vid normal användning. Märkeffekten är den högsta möjliga med alla funktioner aktiva som kan vara aktiva samtidigt. T.ex använder ni kanske inte båda halvorna så ofta?
Men drar den uppemot 10 A, då får du se till att stänga av andra (lite tyngre) förbrukare på gruppen först. Detta glömmer man dock bort ganska fort... Att pressa säkring och ledning med överlast kan i längden ge värmeskador. Så en faktor är ju också hur ofta som den där grejen används med full effekt.
En effektmätning ger svar på vad den faktiskt drar vid normal användning. Märkeffekten är den högsta möjliga med alla funktioner aktiva som kan vara aktiva samtidigt. T.ex använder ni kanske inte båda halvorna så ofta?
Men drar den uppemot 10 A, då får du se till att stänga av andra (lite tyngre) förbrukare på gruppen först. Detta glömmer man dock bort ganska fort... Att pressa säkring och ledning med överlast kan i längden ge värmeskador. Så en faktor är ju också hur ofta som den där grejen används med full effekt.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Tror det löser sig bra ändå. Ville kolla hur ledningarna va draga så lyfte bort micron och bakom där satt 2 uttag. En dubbel till micro 1.5mm2 10A och en dubbel 2.5mm2 16A till ugn. Så borde väll bara vara att köra på det uttaget eller?
Maskin ska stå precis brevid så behöver bara ett hål för kabel.
brukar ugn ha vanligt stickkontakt? Spisen har så där annan perilex?
Maskin ska stå precis brevid så behöver bara ett hål för kabel.
brukar ugn ha vanligt stickkontakt? Spisen har så där annan perilex?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det går bra så länge du inte kör dem samtidigt.
Ja (tyvärr) ansluts ugn ofta med stickpropp idag. Det går bra i kanske 99% av fallen. Dina uttag ser ut att vara nya och fräscha. Men det kan vara ide att försöka hålla lite koll på värmeskador. Titta hur det ser ut under den stickpropp du har där, att där är ingen missfärgning av plasten.
Ja (tyvärr) ansluts ugn ofta med stickpropp idag. Det går bra i kanske 99% av fallen. Dina uttag ser ut att vara nya och fräscha. Men det kan vara ide att försöka hålla lite koll på värmeskador. Titta hur det ser ut under den stickpropp du har där, att där är ingen missfärgning av plasten.
Inga missfärgningar. Och som du sa så ser dom ganska nya ut. Köket renoverades -13 tror jagBo.Siltberg skrev:
Det går bra så länge du inte kör dem samtidigt.
Ja (tyvärr) ansluts ugn ofta med stickpropp idag. Det går bra i kanske 99% av fallen. Dina uttag ser ut att vara nya och fräscha. Men det kan vara ide att försöka hålla lite koll på värmeskador. Titta hur det ser ut under den stickpropp du har där, att där är ingen missfärgning av plasten.
Dosan i väggen bakom ugnen som kabeln kommer i från bör väl ha 3 faser till sig? (Orkar inte skruva bort ugnen för att kolla) är 2 dosor bakom ugnen en som går till micro uttaget och en till ugnen.
Isf bör man väl kunna ta en annan fas till en ny dosa så dom inte ligger på samma och då även kunna köra dom samtidigt om man skulle behöva.
Klicka här för att svara


