H
Hillabilly: Det finns idag 9 halogenspottar med kabelväg till en av spottarna, går alltså inte att koppla vidare från spot till spot. Det är inköpt 220 v hide a lite där varje spot har ett eget drivdon men det verkar som degt behövs köpas en annan typ av spot och en förgreningsbox för 12-18 vdc
3 svar · 1,0k läst
A
Asterix27: [citat] Fick tyvärr ta hit en elektriker. Det var fel på elementet tror jag han sa.
16 svar · 4,4k läst
·
udihow
udihow: Jag har malmbergs variant av den dimmern. Den beter sig som du beskriver om jag slår av eller på en takfläkt som har sin ström genom samma dosa. Det verkar som att modellen är känslig för störningar. Jag har inte hittat någon lösning, man behöver nog byta till en annan modell.
3 svar · 825 läst
J
jonaserik: [citat] Var för komma med något sådant, det finns inga termostater för reglering med i den boxen, bara en utegivare och framledningsgivare som fungerar. Klockan där ska det ställas för att sänka tempen på den del av dygnet som vill ha. Och vredet på måne. Nu är det så att regleringen bestämmer bara vad som ska gå ut i huset och inte påverkar värmekällan. värmekällan kommer att
3 svar · 1,2k läst
·
D
dan_norstedt: [citat] Man kan prova med (grov-)dammsugare men man måste troligen sluta helt tätt på sugsidan, sugkopp (har tidigare använt en från en avloppsrenspump med gott resultat) och/eller tejp behövs antagligen. För att få in dragtråd hade jag använt tunt polyestersnöre eftersom den är lätt, flexibel och luften greppar det i hela längden. Jag har provat en massa andra saker som inte
26 svar · 3,2k läst
·
G
GammErik: [citat] Absolut 👍
13 svar · 2,7k läst
·
allexx
allexx: [citat] Tack. Då ska jag bara se till att hitta ett vettigt relä
6 svar · 661 läst
·
Z
zwanzig: Använder du en riktig spänningsprovare eller beröringsfri? Den senare kan lätt visa fel vid kapacitiv koppling (långa parallella ledningar varav en spänningssatt, t.ex vid trappkoppling). Elektrikerhandskar kan vara på sin plats. Inte kul att ramla av stegen.
1 svar · 1,3k läst
Demmpa
Demmpa: Du behöver inte ha dit någon elektriker för att dra och koppla traditionell klassisk dörrklocka, det kan och får du göra själv.
1 svar · 976 läst
pacman42
pacman42: [citat] Knappast problemet i detta fallet, men om man har jordade apparater så kan det hjälpa.
11 svar · 3,5k läst
O
Odur: Ja, det ser rätt ut. [bild]
1 svar · 1,8k läst
·
martin43
martin43: Oj, glömde återkoppla för fem år sedan. Satte in ett arbetsströmrelä med nollgenomgångspåslag och det löste problemet. Dock är reläet lite billigt konstruerat eftersom det drar sin reläspole vid nollgenomgången så det faktiska tillslaget är alltid lite efter när spänningen är på väg upp. Idealt sett skulle man tagit hänsyn till detta och fördröjt tillslaget till strax före
24 svar · 3,9k läst
·
Powun
Powun: [citat] När 4st är inkopplade flimrar dom mindre och lyser starkare.
5 svar · 1,8k läst
·
F
Fredrik Sjödin: [citat] Det blir lite enklare att greppa, rent logiskt, när man ser solcellsanläggningen som en adderad matning in till elanläggningen. Glöm inte att den dessutom ska anslutas på inmatningssidan av gruppcentralen.
20 svar · 3,6k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Tror inte det, de ska ju egentligen sitta i en 70-dosa med ca: 60 mm diameter invändigt.
12 svar · 4,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag hade dragit minst 5G4, eller 5G6 för att vara framtidssäker. Hade även dragit en nätverkskabel.
7 svar · 2,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det kan vara så att matningen kommer underifrån. Då är allt ok. Om du vet exakt hur den gamla strömbrytaren var inkopplad så kan du enkelt bekräfta det om du har en multimeter. Ohmmät den gamla brytaren och bekräfta att den ensamma terminalen på ovansidan styr de båda terminalerna på undersidan. Då kan du utan ytterligare undersökningar koppla in den nya på samma sätt. En bygel
15 svar · 3,3k läst
·
Müssli
Müssli: Låter som det är Ebecos folie du ska använda. För det första så är Ebecos folie till för kompletterande värme, det ger alltså inte tillräckligt med värme om man inte stöttar med något annat. Man ska helst ha 70-80 W per kvadratmeter och det får du inte med den produkten. Dessutom ska man inte lägga under fasta möbler. Det gäller alla värmegolv som inte är självreglerande. Man
7 svar · 1,9k läst
M
matthiask: [citat] Märket är Loevschall, efter sökning så ser det ut att vara denna: https://www.vvsochbad.se/loevschall-id-led-spott-inbyggning-350-ma-varmt-vitt-ljus-staal-look-1153526 (Installationen är ej vår) Men känner att detta måste bli omöjligt att lösa eller felsöka utan att faktiskt skruva ned spottar och följa kablar. Skruvade ned en problematisk spott, och det enda som kan
2 svar · 758 läst
Olleamatör
Olleamatör: [citat] Jag håller med, känns som att Ahlsell har få fel i informationen. Nån som har annat tips på vad jag skulle kunna använda. Vill ju att det ska matcha övrig utrustning i rummet, vilket är schneider exxakt i antracit. Finns det någon lämplig termostat att gömma i dosan och bara dra ut en givare genom typ ett doslock? Vill inte behöva dra givarkabel hela vägen till elcentralen.
5 svar · 945 läst
·
M
marp68: [citat] Förresten. Om jag inte orkar borra och plugga för fler skruvklammer, vilken typ av spikklammer funkar för vägg med 1 cm puts och sedan betong? Och får man blanda typ av klammer?
9 svar · 1,3k läst
·
olabroberg
olabroberg: Fast som Demmpa skriver så är det egentligen bara felritade symboler, så hade du kopplat efter ritningen så hade det ändå blivit rätt då du har 21/22 på dina aux.kontakter vilket innebär att de är NC.
11 svar · 3,4k läst
·
P
Pallewea: [citat] Tack så länge. Jag får följa upp lite noggrannare på morgnarna, det borde synas i att batterinivån stigit till ca 20% ett kort tag innan det sjunker ner på grund av utebliven instrålning. November är en skitmånad för solel.
5 svar · 1,1k läst
·
D
Daniel 109: [citat] Det fins de som menar att man inte ska använda dem för att det kan förvirra om nästa person som ska byta brytare är fullständigt okunnig.
20 svar · 2,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Då kan vi nog kalla risken "acceptabel. "
27 svar · 2,6k läst
·
B
buffyin: [citat] Detta tipset tar jag och kanske kan få plats men 3fas elmätare i framtiden!
7 svar · 5,6k läst
·
T
Tsdoesds: Egentligen behöver en skaltång inte vara så vass. Cc-22 som nämnts tidigare är nog nära på branschstandard. Tänket ska vara att man mer gör en markering eller brottanvisning, och sen drar man av höljet när man skalar parter. Mantel böjs av. Och skalar man gammal eklk så kanske en jokari är enklare. En för vass tång i ovana händer förmedlar en brottanvisning ner på kopparen med
13 svar · 5,5k läst
·
Dilrah
Dilrah: [citat] Nej har förstått att det är nollpunkten för signalen
8 svar · 2,2k läst
·
H
henrike: Vill bara tillägga att det inte är jättebra att bryta strömmen mitt i en cykel då den bygger luft, detta då tryckströmbrytaren inte släpper luften som ligger mot cylindern. Min lösning blev en Shelly Plug S som jag sedan satte på timer med regel att den bara får slå av om effekten är under 5W, detta via hemautomation. På så vis vet man att den enbart slår av när
2 svar · 957 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.