Bor i en lägenhet,där strömmen försvann häromdan,men kom tillbaka efter en timme. Samma sak hände nu i eftermiddag.
Och det händer bara min lägenhet,utav fem lägenheter.
Va nere i källaren.
Och min mätare lyser,medans dom andra inte lyser.
Bara lite nyfiken vad det kan bero på.
Och det händer bara min lägenhet,utav fem lägenheter.
Va nere i källaren.
Och min mätare lyser,medans dom andra inte lyser.
Bara lite nyfiken vad det kan bero på.
Kanske är någon granne som tagit fel när de försökt slå av sin? Det är ju två som lyser.
Har du blinkande eller fasta symboler för frånkoppling?
https://www.falkenberg-energi.se/wp-content/uploads/2020/11/Beskrivning-av-elmatare-E360.pdf
Har du blinkande eller fasta symboler för frånkoppling?
https://www.falkenberg-energi.se/wp-content/uploads/2020/11/Beskrivning-av-elmatare-E360.pdf
Bara att skruva ur propparna vid din mätare och se hur dom ser ut och i botten där proppen ska gå in. ska var rena ytor, inga bbränsår, nästa steg är se om det är glapp i strömbrytaren till höger. Samma skit som hos andra, går inte att lossa på locket. mätaren för lång. locket ska vikas utåt på översidan. En klar miss av sydkraft, mätaren ska flyttas upp och då blir ledningarna för korta bakom mätaren. Bara ringa och säga ni får komma hit så jag kan öppna locket. Nästa steg är att kolla i centralen i LGH om det är bränt eller glapp där. det är nog kanske inget för dig då en elektriker ska avisera till Sydkraft om arbete. Det gäller nu för en elektriker att stå på sig, dom ska flytta upp mätaren och om det innebär förlängning av ledningar så ska sydkraft stå för det. Det är sydkraft som satt en en för lång mätare och det har inte abonemten med att göra.
STÅ PÅ ER.
Detta med för lång mätare har blivit av en klassiker nu vid mätarbyten
STÅ PÅ ER.
Detta med för lång mätare har blivit av en klassiker nu vid mätarbyten
Jag gissar att det är locket till mätarsäkringarna, som annars är plomberat.
Dvs det är rent nonsens att det är ett problem.
Dvs det är rent nonsens att det är ett problem.
Det är bara att se ordentligt, locket som sitter på mätartavlan framför huvudsäkringar och huvudströmbrytare ska gå att vika ner efter man tagit bort skruven i överkant. men mätarens nederdel sitter som ett lock över den med ca 5 - 7 cm och den delen är nog plombad troligtvis. Mätarens anslutningar sitter under det locket.useless skrev:
Den här luckan?J jonaserik skrev:Det är bara att se ordentligt, locket som sitter på mätartavlan framför huvudsäkringar och huvudströmbrytare ska gå att vika ner efter man tagit bort skruven i överkant. men mätarens nederdel sitter som ett lock över den med ca 5 - 7 cm och den delen är nog plombad troligtvis. Mätarens anslutningar sitter under det locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror helt på vilken nätägare det är. Det är inte bara att bryta ( klart om det är riktigt akut så ) , lätt som en plätt att slå en signal och få tillståndet per telefon.E elmont skrev:
Hos dom ca 30 där jag är registrerad har det aldrig varit nått krav på tillstånd, men naturligtvis kan man ringa och meddela innan för att vara säker på att det inte kommer nått surt efter.
Ps
Från Boden i norr till Växjö i söder
Ps
Från Boden i norr till Växjö i söder
Har hänt två ggrZ zwanzig skrev:
Och den längst till vänster är väll huvudskåpet till byggnaden.
Och det är ju bara huvudlådan i min som lyser.
Tror inte någon har försökt bryta strömmen och brutit fel.
Och om någon brutit så borde väll strömmen inte komma tillbaka automatiskt efter en timme
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag ser inget svar på denna fråga:
Om de lyser så här med fast sken så har nätägaren kopplat bort strömmen, dvs ring dem.
Det kan ju i sin tur bero på fel i din anläggning. Har du rört huvudströmbrytaren under elmätaren på senare tid? Har du kontrollerat säkringarna enligt #3? I nedre delen av displayen ska du se tre st L, 1,2,3. Har du sett ifall någon saknas?
Z zwanzig skrev:
Om de lyser så här med fast sken så har nätägaren kopplat bort strömmen, dvs ring dem.
Det kan ju i sin tur bero på fel i din anläggning. Har du rört huvudströmbrytaren under elmätaren på senare tid? Har du kontrollerat säkringarna enligt #3? I nedre delen av displayen ska du se tre st L, 1,2,3. Har du sett ifall någon saknas?
Klicka här för att svara