Bor i en lägenhet,där strömmen försvann häromdan,men kom tillbaka efter en timme. Samma sak hände nu i eftermiddag.
Och det händer bara min lägenhet,utav fem lägenheter.
Va nere i källaren.
Och min mätare lyser,medans dom andra inte lyser.
Bara lite nyfiken vad det kan bero på.

• Elmätare med digital display, instruktioner och etiketter på svenska, används för energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentraler radade i ett teknikrum, med mätare, displayer och varningsskyltar.
    Skapa konto
  • Elmätare med digital display, varningsetiketter och Siemens-logotyp i elrum.
    Skapa konto
Bara att skruva ur propparna vid din mätare och se hur dom ser ut och i botten där proppen ska gå in. ska var rena ytor, inga bbränsår, nästa steg är se om det är glapp i strömbrytaren till höger. Samma skit som hos andra, går inte att lossa på locket. mätaren för lång. locket ska vikas utåt på översidan. En klar miss av sydkraft, mätaren ska flyttas upp och då blir ledningarna för korta bakom mätaren. Bara ringa och säga ni får komma hit så jag kan öppna locket. Nästa steg är att kolla i centralen i LGH om det är bränt eller glapp där. det är nog kanske inget för dig då en elektriker ska avisera till Sydkraft om arbete. Det gäller nu för en elektriker att stå på sig, dom ska flytta upp mätaren och om det innebär förlängning av ledningar så ska sydkraft stå för det. Det är sydkraft som satt en en för lång mätare och det har inte abonemten med att göra.
STÅ PÅ ER.

Detta med för lång mätare har blivit av en klassiker nu vid mätarbyten

J jonaserik skrev:
mätaren för lång. locket ska vikas utåt på översidan. En klar miss av sydkraft,
Vilket lock är det som inte går att öppna?

Jag gissar att det är locket till mätarsäkringarna, som annars är plomberat.
Dvs det är rent nonsens att det är ett problem.

useless useless skrev:
Vilket lock är det som inte går att öppna?
Det är bara att se ordentligt, locket som sitter på mätartavlan framför huvudsäkringar och huvudströmbrytare ska gå att vika ner efter man tagit bort skruven i överkant. men mätarens nederdel sitter som ett lock över den med ca 5 - 7 cm och den delen är nog plombad troligtvis. Mätarens anslutningar sitter under det locket.

J jonaserik skrev:
Det är bara att se ordentligt, locket som sitter på mätartavlan framför huvudsäkringar och huvudströmbrytare ska gå att vika ner efter man tagit bort skruven i överkant. men mätarens nederdel sitter som ett lock över den med ca 5 - 7 cm och den delen är nog plombad troligtvis. Mätarens anslutningar sitter under det locket.
Den här luckan?

Elskåp med mätare och knappar som ser ut som ett ansikte.
Skapa konto

Ledsen lite fel vinkel på ena fotot. 😈det går att öppna luckan, men är plombad och en elektriker måste ha tillstånd att bryta den

Normalt behöver elektriker INTE ha nått tillstånd för att bryta plomberingen, men man ska, när jobbet är färdigt, meddela nätägaren så att dom kan komma och sätta dit en ny plomb.

E elmont skrev:
Normalt behöver elektriker INTE ha nått tillstånd för att bryta plomberingen, men man ska, när jobbet är färdigt, meddela nätägaren så att dom kan komma och sätta dit en ny plomb.
Beror helt på vilken nätägare det är. Det är inte bara att bryta ( klart om det är riktigt akut så ) , lätt som en plätt att slå en signal och få tillståndet per telefon.

Hos dom ca 30 där jag är registrerad har det aldrig varit nått krav på tillstånd, men naturligtvis kan man ringa och meddela innan för att vara säker på att det inte kommer nått surt efter.
Ps
Från Boden i norr till Växjö i söder

• Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Kanske är någon granne som tagit fel när de försökt slå av sin? Det är ju två som lyser.
Har du blinkande eller fasta symboler för frånkoppling?
[länk]
Har hänt två ggr
Och den längst till vänster är väll huvudskåpet till byggnaden.
Och det är ju bara huvudlådan i min som lyser.
Tror inte någon har försökt bryta strömmen och brutit fel.
Och om någon brutit så borde väll strömmen inte komma tillbaka automatiskt efter en timme

Jag ser inget svar på denna fråga:
Z zwanzig skrev:
Har du blinkande eller fasta symboler för frånkoppling?
Bilden är för suddig och lågupplöst för att kunna ge en detaljerad beskrivning.

Om de lyser så här med fast sken så har nätägaren kopplat bort strömmen, dvs ring dem.

Det kan ju i sin tur bero på fel i din anläggning. Har du rört huvudströmbrytaren under elmätaren på senare tid? Har du kontrollerat säkringarna enligt #3? I nedre delen av displayen ska du se tre st L, 1,2,3. Har du sett ifall någon saknas?

Bilden är suddig och lågupplöst, med synliga gröna och mörkare gröna områden, samt otydliga vita bokstäver eller symboler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.