D
Derbyboy: Då borde jag kunna dra ut ca 35 ah 12v. Drar min router 1a på 12v så borde det ge 35h backup = 12 watt. En RPI drar max 2a 5v = 10 watt Sen kommer jag ha en Shelly uni (1 watt) och eventuellt något relä som drar några watt. Dessutom kommer jag få en viss förlust när jag omvandlar 12v till 5v. Jag har några powerbanks som jag skulle kunna ha innan RPI:n. Ska testa att koppla ihop allt
31 svar · 5,6k läst
·
D
Derbyboy: Tänker fortfarande ibland på att @snaggletooth räddade min ”lösning”. :)
14 svar · 1,8k läst
·
B
blork: [citat] Då har jag köpt rätt iaf? 🤓
20 svar · 3,7k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Sitter dom i var sitt hus, eller i samma glasbubbla? Mest premium blir det jj om du har en sensor för hela fasaden så att allt tänder samtidigt. Finns astro-ur för dinskena också
1 svar · 321 läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Kompressorn svetsen billyften är väl det som alltid är anslutet sen är det väl mest braatt ha
17 svar · 2,5k läst
M
Mazz3b: Någon som har en bild på färdig inkopplad Plejd CTR-01 via en vanlig strömbrytare ?
22 svar · 56,4k läst
·
R
Rolle85: [bild] [bild]
7 svar · 2,4k läst
·
R
H
hempularen: Jag har rensat bort en längre Off Topic diskussion ur tråden. /moderator
31 svar · 20,0k läst
·
S
Slottsfrun: Tack snälla för svar! 😊
2 svar · 728 läst
nino
nino: Nej då det har jag koll på, är mest om det stannar mitt i natten så kan man göra ett försök. Själva obc gör 3 försök sen larmar den
8 svar · 897 läst
·
Demmpa
Demmpa: Termostater/ställdon bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning. Man bör justera in värmekretsen så att det dels är rätt förinställning för varje slinga/radiator, dels bör centrala reglersystemet ställas in så att "rätt" framledningstemperatur erhålls.
1 svar · 509 läst
S
Spik56: Är inte så insatt Det är en stolpe i trädgården, med två uttag, fungerade i slutet av september när robot ställdes in. Har fungerat felfritt i sju år
2 svar · 490 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Förutom jämns fasfördelning bör man titta på att undvika att allting blir svart om säkringen för en fas löser ut. Boden är för liten för att man ska kunna göra något bra med båda målen. Alt 2 tycker jag då ligger närmast.
7 svar · 972 läst
·
A
avh67f: Vid reglering av bakkantstyrd LED lampa (RC) 1-200VA. Glödljus, 230V halogenlampor (R) och de flesta typer av elektroniska (C) transformatorer 1-370W/VA
4 svar · 1,3k läst
E
elmont: Om du kikar under vipporna på brytaren så ser du hur "kontakterna" sluter och bryter. en "anslutningkan" ge kontakt till dom bägge andra anslutningarna (eller bryta). Den anslutningen ska fas ligga på (troligen svart). Ps den kan även vara märkt med P eller L
9 svar · 1,2k läst
·
Fairlane
Fairlane: Kolla gärna upp så du förstår hur en Wago fungerar och hur den ska användas, verkligen förstår. En Wago är inget märkligt alls, men ändå blir det fel om man inte förstår. En Wago kopplar ihop de kablar som ansluts till den. Ändå händer det att folk försöker sig på två gulgröna i ett hål, två bruna i nästa hål och två blå i det tredje hålet. Då har man verkligen inte
10 svar · 2,8k läst
·
H
Anonymiserad 405730: [citat] Delar vi det broderligt mellan oss tre så blir det som vanligt😂
52 svar · 13,9k läst
·
D
Daniel 109: Så efter den oerhört komplicerade och extremt viktiga utbildningen hår man alltså ut på nättet och frågar amatörer hur man ska göra….
39 svar · 2,8k läst
·
H
Harald Blåtumme: Dina uttag kan sitta fast i dosan på olika sätt, antingen via skruvar in i en ring i dosan via "nyckelhål" eller som i äldre dosor via metallklor som skruvas ut via skruvar och fäster på så vis. Det är fullt görligt för vem som helst att göra uttaget strömlöst via att skruva ur / slå av aktuell säkring, sedan skruva isär uttaget och se om man kan sätta fast det igen på enkelt
3 svar · 832 läst
Störstmjölken
Störstmjölken: Haha, jag hoppas att det inte är stugan Edit: @stugan_i_skogen Det där med citera..
20 svar · 2,2k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Överenstämmer med vad? Bilden är rätt dålig så det är svårt att se, men jag ser ingen uppenbar gul/grön ledare för jord. Jag ser lite olika färger, svart kabel mot vit till exempel. [citat] Absolut ser det amatörmässigt ut. All den eltejpen ser knappast professionellt ut. [citat] Hur är det med kopplingsdosan, ligger den bara löst eller är den fastsatt så där snett på
7 svar · 1,1k läst
·
E
elmont: Byglingen av nollan sker väl normalt i spisen, i Sverige använder man 1 tråd till nollan. Dubbla nollor förekommer bara i nått enstaka land tex Nederländerna och är inte riktigt rätt hos oss.
15 svar · 5,6k läst
·
É
ÉlPon: [citat] Bästa hade varit med vriddimmer t.ex. Exxakt dali så blir utseende som resten av bygget har, men då ska man ju ha två st vilket blir dyrt. Med en dosa blir det bara en som också är lägre i pris (måste visserligen ha två strömbrytare). Så blir nog Plejd om jag kan hitta någorlunda prisvärd armaturer. Namrond som Bo.Siltberg länkade till är de billigaste jag sett hittills,
23 svar · 2,5k läst
·
J
jonaserik: Då är det egna säkringar för varje trapphus och det är bra och korrekt, men varför någon slår ner säkringarna begriper jag inte. Det är ett lokalt mänskligt problem och löses på plats.
16 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Jepp ibland får man peta på pluppen med nageln för se om dom lossnar. detta fenomen inträffar när proppen har gått med hög belastning, då blir tråden kanske röd ini och den sand som finnsrunt omkring bränner fast på tråden och fastnar, håller i så pluppen inte hoppar ur Men gläds med dig att det kom igång.
30 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Och framför allt så att anslutningen bli bra. T.ex en EK och RK under samma skruv i en skruvplint blir inte bra. En Wago 221 blir däremot bra.
4 svar · 884 läst
EddieHansson
EddieHansson: [citat] Helt rätt. Absolut inte koppla själv om man inte vet vad man gör och kan mäta upp först.
24 svar · 2,9k läst
·
B
Bjoern: Uppdatering. Förutom att jag har fått en större förståelse för hur det här fungerar med el-centraler o jfb så har jag tillslut fått tag i en annan elektriker som kommer att åtgärda problemen med centralerna. Ville bara uppdatera er eftersom jag är tacksam att ni tog er tid och förklarade kring dom frågorna jag hade. Må eran kommande tid vara förgylld av stora njutningar och stor
43 svar · 3,5k läst
·
L
Lennart19: [citat] Okey :) Tack
32 svar · 6,6k läst
·
L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.