Ny dag, dags för mer mätdata 😍
L micke880 skrev:
Jag har en sumo 35 och den ska ha en driftström på max 11 ampere. Maskinen går bara upp mot dom nivåerna (2530w) när den kör avfrostning och inte under några längre tidsperioder utan då ligger den på betydligt lägre nivåer. Eller kan den gå på max (2530w) under ett helt dygn när det är kallt?
Intressant, min Daikin Caldo XRH30 gör tvärt om, när den ska avfrosta går den ner i effekt:
Linjediagram som visar temperatur (°C) och energi (kW) över tiden med tre olika mätvärden.
Här kan du se en komplett cykel, vid ca 11:37 bestämmer den sig för att avfrosta, man ser hur effekten går ner, temperaturen ut (sensor som sitter i utblåset) ur tvärdyker och blir negativ, värt att nämnda att fläkten inne är avstängd under avfrostning, så kallraset är yttesrt lokalt. Vid 11:52 drar den igång igen och värmer, varpå den maxar effekten. Sedan sjunker effekten sakta fram till 14:30 när det är dags för nästa avfrostningscykel.
L micke880 skrev:
Men hur räknar man vad en LLVP kan förbruka max under ett dygn egentligen? Vår har max 11 ampere vilket betyder 2530w. Men det är den bara uppe i när den avfrostar, annars går den ner mot runt 800w när den är i läget där den sprutar ut varmluft nu när det är ca -14.
800W låter som lite vid -14, känns som att den borde förbruka mer och ge högre värmeeffekt kan man tycka.

L micke880 skrev:
Om vi tittar på samma modell som jag har, fast 25an istället för 35an. Så ska den dra som max vid -18.cirka. Kan man tolka diagrammet så att om det är ett dygn med -18 hela dygnet så kommer LLVP dra max 44,4kwh. (1850w * 24 timmar) ?
[bild]
Ja, precis, det är rätt räknat.

Då det var uppe för diskussion tidigare, av intresse kollade jag vår var drog när det var som kallast och blåste som mest tidigare i månaden. Runt minus tio och 15-20m/s:
Linjediagram som visar temperatur och effekt över tid, med tre olika kurvor och axlar för grader Celsius och kW.
Så ligger på nästan 2.5-3kW konstant.

Stickan56
E elmont skrev:
Då kan du ju hoppa över tråden för troligen är det vissa som tycker att den har ett värde. Eller är det ett försök att lära dom som skrivit i tråden vad som har och inte har nått värde?
Inga problem, jag råkar ju ha ett liv utanför det här forumet.

Stickan

Sitter i 60tals radhus på 160kvm och tillhörande 40kvm garage. Garaget håller 15 grader varmt. Direktverkande el i hela huset. 8400kw för 2023, hittills i januari har vi snittat 40kw per dag. Dock varit jäkligt kallt länge nu. Kör luftvärmepump som går dygnet om, och gjort det sedan november.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.