Och för mig blir avståndet mellan klammer helt beroende på avståndet som ska klamras. Jag vill ju att avståndet mellan ska vara lika hela vägen från "start" till "mål" så vissa sträckor kanske det är 17 cm medans andra sträckor blir tex 24 cm. Avståndet delas upp så jämt som det går.
Mikael_L skrev:
E elmont skrev:
Litet sidospår som slog mig. 20 mm rör är klamrat i krypgrunden som mynnar i ett rörutlopp i sockeln på huset. Kabel ska från röret vidare upp till en armatur på fasaden. Kabelskyddsplåt ska täcka kabeln. Kan inte bestämma mig om jag ska använda exq eller Eqlq??Mikael_L skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Inte EXQ i alla fall. Det är för sladdrig och är svår att klamra rakt även med en lockbräda som stöd. En äldre EKK skulle kunna funka. Annars är det aluminiummantlade kablar som gäller, EQLQ, EXLQ.
Bo.Siltberg skrev:
Inte EXQ i alla fall. Det är för sladdrig och är svår att klamra rakt även med en lockbräda som stöd. En äldre EKK skulle kunna funka. Annars är det aluminiummantlade kablar som gäller, EQLQ, EXLQ.
Bo.Siltberg skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Helt med på att exq inte går o klamra. I detta fall blir det dock ingen klamring av kabel med tanke på att den kommer att ligga bakom en kabelskyddsplåt. Ska jag ändå använda Eqlq?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja är det inte så långa synliga sträckor som funkar ju EXQ. Den är dock fortfarande tunn som en lampsladd trots sina extra skydd...
Jag vill anmäla en annan åsikt.
EXQ är bra mycket lättare att klamra typ halvsnyggt, än gamla tiders EKK som är totalt hopplöst sladdrig.
Diametern hos EKK tillför ingen stadga, utan bara att den även blir en fulare klunsigare kabel.
EXQ har rätt styv isolering, som hjälper åtminstone lite att hålla den rak, det blir ju dock aldrig någon riktigt snygg klamring, jag skulle aldrig välja den om en perfekt kabeldragning är önskvärd.
Men den är lite bättre än sämst i alla fall.
Men sen till själva frågan.
Valet mellan EXQ och EXLQ har två dimensioner, extra mekaniskt (och elektriskt) skydd, och hur snygg att klamra.
Ska kabeln löpa i VP-rör, bakom plåtskydd eller i kabelkanal så spelar det absolut ingen roll hur lätt den är att klamra snyggt, det syns ju ändå inte.
Vidare brukar jag vilja ordna lite extra skydd på kablarna ibland, det kan vara som en tanke att skydda mot gnagare och andra djur, eller mekaniskt skydd mot att folk kan råka stöta med spett och yxor osv mot kabeln eller kör på den med fordon/redskap osv.
Man får själv fundera över frågan i varje unik situation/miljö.
Men ett "fattigmans" extra skydd får man ju med EXLQ (EKLK, EQLQ), särskilt om man skyddsjordar biledaren i minst ena änden.
Så vad vill jag säga.
Jo, kommer kabeln överallt löpa i/bakom önskade extra skydd och inte vara synligt klamrad någonstans så är det kanske lite onödigt att välja EXLQ.
(Jag har dock en del kunder som har allmän rambeskrivning att det alltid ska vara mantlad kabel, oavsett var den är förlagd och vart den går, och då får det ju bli så).
Det är ju annars lite trevligt att slippa greja med biledaren om den inte egentligen behövs, jobbet går åtminstone lite snabbare.
Men ser jag att jag önskar lite extra mekaniskt skydd på kabeln så blir det en flerstegsraket beroende på hur krävande miljö jag anser att det är, och då kan jag välja skydd i (ungefär) denna ordning, med ökande skydd för varje steg.
1. Välja aluminiummantlad (eller bly) kabel
2. Omantlad kabel i plaströr/kanal
3. Mantlad kabel i plaströr
4. Omantlad kabel i metallrör eller U-skydd i metall
5 Som ovan men med mantlad kabel.
(Med mantlad menar jag här hela tiden att det finns en metallmantel i kabeln + biledare).
EXQ är bra mycket lättare att klamra typ halvsnyggt, än gamla tiders EKK som är totalt hopplöst sladdrig.
Diametern hos EKK tillför ingen stadga, utan bara att den även blir en fulare klunsigare kabel.
EXQ har rätt styv isolering, som hjälper åtminstone lite att hålla den rak, det blir ju dock aldrig någon riktigt snygg klamring, jag skulle aldrig välja den om en perfekt kabeldragning är önskvärd.
Valet mellan EXQ och EXLQ har två dimensioner, extra mekaniskt (och elektriskt) skydd, och hur snygg att klamra.
Ska kabeln löpa i VP-rör, bakom plåtskydd eller i kabelkanal så spelar det absolut ingen roll hur lätt den är att klamra snyggt, det syns ju ändå inte.
Vidare brukar jag vilja ordna lite extra skydd på kablarna ibland, det kan vara som en tanke att skydda mot gnagare och andra djur, eller mekaniskt skydd mot att folk kan råka stöta med spett och yxor osv mot kabeln eller kör på den med fordon/redskap osv.
Men ett "fattigmans" extra skydd får man ju med EXLQ (EKLK, EQLQ), särskilt om man skyddsjordar biledaren i minst ena änden.
Så vad vill jag säga.
Jo, kommer kabeln överallt löpa i/bakom önskade extra skydd och inte vara synligt klamrad någonstans så är det kanske lite onödigt att välja EXLQ.
(Jag har dock en del kunder som har allmän rambeskrivning att det alltid ska vara mantlad kabel, oavsett var den är förlagd och vart den går, och då får det ju bli så).
Det är ju annars lite trevligt att slippa greja med biledaren om den inte egentligen behövs, jobbet går åtminstone lite snabbare.
Men ser jag att jag önskar lite extra mekaniskt skydd på kabeln så blir det en flerstegsraket beroende på hur krävande miljö jag anser att det är, och då kan jag välja skydd i (ungefär) denna ordning, med ökande skydd för varje steg.
(Med mantlad menar jag här hela tiden att det finns en metallmantel i kabeln + biledare).
Perfekt , bra o höra hur du brukar resonera. I mitt fall nu så är ju klamringen en ickefråga då kabeln i hela dess längd (från matande dosa till armatur) kommer att ligga i Vp rör och bakom kabelskyddsplåt.Mikael_L skrev:
Jag vill anmäla en annan åsikt.
Så vad vill jag säga.
Så det kanske är mer rimligt att välja exq här? Eqlq kanske blir att skjuta över mål🤔
Har du rör OCH kabelskydd funkar EXQ alldeles utmärkt.F Fredrik K80 skrev:
Hur räknas låsbleck i dosor (ABB/Schnider)? Är det en godkänd klamringpunkt? Upplever att klammer nära dosans infästning lätt ”knixar till” särskilt flexrör?
Klicka här för att svara