El
Panor82: Kul att det löste sig och att kunna hjälpa till även om det inte blev spot on från min sida.
elmont: Kopplade inget, man förutsatte att den elektriker som kom i senare skede kollade upp allt och kopplade. För även om allt VERKAR kopplat måste man kolla att det verkligen är så.
samlarpådetmesta: Något jag skulle vilja uppmärksamma är att man kanske får se upp med äldre, sliten elektronik. Här hemma började det spraka om strömbrytarna i elementen (inge bra, brandrisk) så vill man ha kvar elradiatorer får man ha det i åtanke. Sen brukar det bli knas med hysteresen, vilket ibland går att fixa. Vi har numera en LLVP och bytt ut en del radiatorer där jag tyckte det behövdes.
Demmpa: Annan tråd i ämnet https://www.byggahus.se/forum/threads/naetverkskabel-i-elcentral.471594/
Per-Elofsson: [citat] Okej, förstår. Då får det vara som det är med andra ord!
Hemmafix_72: Tack Bo och elmont, då har jag all info jag behöver för att gå vidare!
Tommty: med största sannorlikhet signalkabel till porttelefon eller larm/övervakning med uppringningsfunktion då det sitter brevid ett teleuttag.
Fairlane: [citat] Ja den stora fördelen med ett uttag (eller två) är att vem som helst kan byta tvättmaskin när som helst. Med fast anslutning krävs behörighet för jobbet, men jsg skulle personligen gjort det själv och många med mig. Om man är osäker på det jobbet så ska man dock inte göra det. Om ni går för jobbet att installera uttag så äär det väl två uttag, lite kabel och tid
Alfredo: [citat] Nej inte vid rena trefaslaster. [citat] Klokt att fråga här när man är osäker. 👍
SueCia: [citat] Ts frågade SPECIFIKT "Hur ska jag börja" och får svaret "Inte alls" av någon som hellre kastar saker än att laga dom. Det låg inte i linje med vad TS frågade efter. Kopparbanor kan vara påverkade på alla gamla elektriska apparater, ska allt slängas efter en viss tid, eller ska man kasta alla gamla radiatorer? Vid vilken ålder ska dom ut isåfall? Att kondensatorn torkat är
GK100: Du får göra en egen tråd med samma fråga så ökar chansen rejält att det blir som du vill. Det avgörande är det strikta beroendet av vem som är TS. Nätverkskabel till LLVP genom lamputtag med FK inblandat borde göra det helt garanterat.
namnbyte: [citat] På sikt ja, detta ska bli mitt hobbyrum så ganska lågprio.. har mer allvarliga och akuta brister i huset än äldre el, speciellt i garaget 😅
elmont: [citat] Om man tittar på centralerna så är dom från 50 talet till kanske 70 talet, så troligen är i alla fall en del av anläggningen lite "nyare". för att veta säkert så måste du lyfta på kåporna så man kan se in i centralerna.
avh67f: [citat] https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem Andra bilden uppifrån visar ganska bra hur det fungerar. Tänk dig ett batteri som strömkälla. Batteriet har två poler och kretsen sluts när dessa poler och ledare kopplas ihop. Fram och återledare. Trefas-systemet fungerar likadant. Det är bara tre st separata kretsar istället för en som är förskjutna 1/3 generatorvarv i tid med
Bjoern: [citat] Det gissar jag också att det är, men jag förstår det inte och är väldigt mån om att lära mig rätt o göra rätt 😊🌻
avh67f: Nä den tillhör bara kabelns konstruktion. Har ingen funktion.
sjoelund: [citat] Ja, det är lättare än att hitta rätt skruv. Men lika jobbigt varje gång man saknar [passande skruv till] klor
dan_norstedt: Så länge man har några temperaturfluktuationer samt fuktig luft och en normal kapsling som inte är gas- och trycktät så kommer man precis som lars_stefan_axelsson beskriver få kondensvatten i den. Finns otaliga exempel på folk som blivit överraskade av att deras vattentäta låda vattenfyllts över tiden. Så dränering är det enda realistiska om man inte vill lägga ner en massa jobb
frause: Har du kvar den vita/beiga flärpen som används för att öppna fjäderplintarna? Stick i så fall in den som bilden visar så blir hålen större. Och dra loss den när du fått dit alla ledarna så klämmer fjädrarna åt. I annat fall får du använda en liten mejsel eller liknande och öppna en plint i taget.
Dawoo: [citat] Tackar! Då ska jag imorgon byta denna brytare. Enligt mig är det en fungerande trappkoppling. Ja nya brytaren har en förhöjningsram med bakstycke. Tack för hjälpen!
tomasfr: Om du har en multimeter kan du testa att mäta resistans mellan olika delar av armaturen och pinnarna på kontakten. Det är såklart ingen garanti att det inte uppstår något knas, men bättre än inget.
Lennart 57: Min luftvärmepump har bara plast utanpå och dessutom brukar de ju sitta ganska högt upp på väggen så där ser jag ingen större risk. Vad gäller vattenradiatorer så är det väl heller inte längre någon jätterisk med tanke på att väldigt många elapparater idag är dubbelisolerade och endast har sk europlugg som inte är jordad. Men som Bo Siltberg säger så om man ska följa dagens
anders07: [citat] Tack! Kan meddela att det fungerar fint, även att dimra, men det blir lite flimmer under tiden jag vrider på ratten, men när jag släpper ställer de sig på stabilt ljus. Dock har vi dem alltid (eller så gott som) på 100%...
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det borde gå finns något som förr kallades för senildosa😉 https://foretag.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/elko-multidosa