Tjoho. Skulle installera en lampa med en lamppropp med sladd i en takkontakt. Strömmen var på (visste ej vad som var på av), och lampan tändes, men precis när jag tyckte lampan hängde som den skulle verkar det som de små lampsladdarna gled ur och kortslöt med varandra. Det sprakade till, sen gick strömmen i rummet. Plockade ner lampan, lite svart omkring den bruna och gul/gröna sladden så de har nog mött varandra. Gick till elskåpet. Säkringen i rummet jag var i hade gått så jag slog på den igen, men strömmen är inte tillbaka. Det verkar även ha slagit ut strömmen till min frys och alla lampor o uttag i köket, men den säkringen och alla jordfelsbrytare jag har inte rubbats.
Ska jag vara orolig, eller gissar vi det finns ytterligare ett elskåp i bostaden som föreningen har tillgång till?
Ska jag vara orolig, eller gissar vi det finns ytterligare ett elskåp i bostaden som föreningen har tillgång till?
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Det kan vara att en huvudsäkring har gått, dessa finns kanske inte tillgängliga för dig inne i lägenheten så du får prata med lämplig person som sköter fastigheten. Se till att ordna dessa kablar som du säger lossnade och kortslöt.
__
Långsam tvåa på den...
__
Långsam tvåa på den...
Jo, ska byta till en såndär dims där man skruvar fast ledningarna. Det är någon klämvariant, men det känns numera livsfarligt 😅H Harald Blåtumme skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
230V eller ännu värre 400V kan faktiskt vara livsfarligt även i moderna system med jordfelsbrytare, beroende på vilka fel som uppstår. Därför ska man alltid läsa på innan man skruvar och kontrollera noga att man gjort rätt innan man slår på strömmen igen. Där ingår bl a att dra i kablarna man anslutit så att de verkligen sitter fast ordentligt.
Kan inte påstå det känns särskilt robust eftersom ledningarna gled ur, även om det finns andra parametrar som gör den säkrare. Jag hade kollat att de satt ordentligt, men då jag satte upp lampan hamnade de uppenbarligen i en vinkel som gjorde att de gled ur. Ska fästa själva kabeln nästa gång så det inte drar i fästet om det blir vinkel.R RoAd skrev:
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Viktigt att ordna dragavlastning, det brukar vara en standardgrej i vettiga kontakter eftersom det är ett krav. Men det finns mycket elprylar därute av varierande ålder så man får ha ögonen med sig. Nu vet du hur det ska vara av egen erfarenhet!
om kabel gled ur en snabbkoppling är det felmonterat, finns olika varianter på snabbkopplingar och följs inte dessa så glider dem ut, i en korrekt montering kan du i stort sett sig hänga din vikt på kopplingen utan att det lossnar.S sofne skrev:Kan inte påstå det känns särskilt robust eftersom ledningarna gled ur, även om det finns andra parametrar som gör den säkrare. Jag hade kollat att de satt ordentligt, men då jag satte upp lampan hamnade de uppenbarligen i en vinkel som gjorde att de gled ur. Ska fästa själva kabeln nästa gång så det inte drar i fästet om det blir vinkel.
Är man inte van vid snabbkoppling så är skruvvarianterna enklare.
Klicka här för att svara