Skulle vilja tända utelampan vid solnedgång och släcka vid soluppgång. Även möjligt att dimra skulle vara bra. Går det att installera plejd innanför denna gamla väggströmbrytare? Det är den undre strömbrytaren som är till belysningen ute. Ska man även be elektrikern byta till ny strömbrytare samtidigt? Vad tror ni är ungefärlig tidsåtgång?
 
  • Vägg med strömbrytare, blommigt tapetmönster, synlig träkant. Slitage och smuts på brytarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DE73 DE73 skrev:
Skulle vilja tända utelampan vid solnedgång och släcka vid soluppgång. Även möjligt att dimra skulle vara bra. Går det att installera plejd innanför denna gamla väggströmbrytare? Det är den undre strömbrytaren som är till belysningen ute. Ska man även be elektrikern byta till ny strömbrytare samtidigt? Vad tror ni är ungefärlig tidsåtgång?
Det behöver vara återfjädrande strömbrytare om du ska kunna dimmra på strömbrytaren. Nöjer du med att bara dimra i appen så kan du behålla dem.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det behöver vara återfjädrande strömbrytare om du ska kunna dimmra på strömbrytaren. Nöjer du med att bara dimra i appen så kan du behålla dem.
Dimra med appen räcker. Finns det någon annan anledning att byta en strömbrytare från 70-talet än utseende? Ungefär vilken tid tror du att en elektriker behöver för att fixa det? Finns det alltid plats för en Plejd-puck eller kan arbetet bli mer omfattande?
 
Det som ev. kan ta lite tid är att få fram en neutralledare till Plejd:en. det är inte alltid att denna ledare finns bakom en brytare.

Sannolikt får en plejd plats bakom brytaren. Ser ingen vits med att byta ut brytarna.
Du kan ju lossgöra aktuell brytare och se hur det ser u/ ta en bild och skicka till elektrikern.
Arbetstid på plats kanske 1-2h.
 
  • Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det som ev. kan ta lite tid är att få fram en neutralledare till Plejd:en. det är inte alltid att denna ledare finns bakom en brytare.

Sannolikt får en plejd plats bakom brytaren. Ser ingen vits med att byta ut brytarna.
Du kan ju lossgöra aktuell brytare och se hur det ser u/ ta en bild och skicka till elektrikern.
Arbetstid på plats kanske 1-2h.
Hur får man loss brytaren? Är det bryta/bända försiktigt runt om som gäller?
 
DE73 DE73 skrev:
Hur får man loss brytaren? Är det bryta/bända försiktigt runt om som gäller?
Har för mig att ramen sitter med fjädrar. Dra loss ramen med handkraft alt, hjälpt till m ed en skruvmejsel. Sedan lär själva brytarmekanismen sitta fast i dosan med två skruvar.
 
  • Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
Om du inte vill bekosta en elektriker så kan du ju alltid köpa en smart lamp med fjärrkontroll. På Ikea ca 150kr. Vill du dessutom kunna se till att den tänder automatisk vid solnedgång så behövs en hub för 700kr.
Ett annat alternativ är att köpa en lampa med inbyggd skymningsrelä,.med då saknar den förmågan att kunna dimmras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Du behöver också undersöka att lampan/lamporna du ska dimmra också är dimmbara. Annars behöver dessa bytas.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om du inte vill bekosta en elektriker så kan du ju alltid köpa en smart lamp med fjärrkontroll. På Ikea ca 150kr. Vill du dessutom kunna se till att den tänder automatisk vid solnedgång så behövs en hub för 700kr.
Ett annat alternativ är att köpa en lampa med inbyggd skymningsrelä,.med då saknar den förmågan att kunna dimmras.
Jag har en lampa med skymningsrelä nu men skulle vilja ha en starkare. Lampor med skymningsrelä brukar vara max 1000 lumen. Med plejd skulle det finnas många olika E27-lampor att välja mellan. Vill ha stark belysning från skymningen och några timmar och sedan dimra under natten för att spara el. Vill att allt ska skötas automatiskt. Ska anlita en elektriker för några andra grejer men vill inte att det drar iväg för mycket med att installera plejd.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Det kan bli lite meckigt att byta brytarna då dosorna inte är sammankopplade utan sitter monterade med ett litet avstånd och då måste dom nya brytarna ha exakt samma "bredd" som dom g:a för det passar inte med en dubbelram som man vanligen använder. Det kan även vara svårt att få plats med en puck bakom brytaren för den modellen som du har är rätt djup och tar mycket plats i dosan. Så du får vara beredd på att det KAN ta lite tid att fixa.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det kan bli lite meckigt att byta brytarna då dosorna inte är sammankopplade utan sitter monterade med ett litet avstånd och då måste dom nya brytarna ha exakt samma "bredd" som dom g:a för det passar inte med en dubbelram som man vanligen använder. Det kan även vara svårt att få plats med en puck bakom brytaren för den modellen som du har är rätt djup och tar mycket plats i dosan. Så du får vara beredd på att det KAN ta lite tid att fixa.
Blir det för mycket jobb och dyrt så struntar jag i det.
 
En någorlunda lösningsorienterad elektriker kanske får till det med plejdpucken i en kopplingsdosa i närheten istället. Det där kommer lösa sig.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Tommty
mina dosor från 70 talet är för små för dosdimmrar, får inte plats bakom. Så kan vara bra att dubbelkolla innan.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
A
Det går ju alltid sätta en förhöjningsram för att få mer plats eller placera plejden i kopplingsdosan ovanför.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Vill ha stark belysning från skymningen och några timmar och sedan dimra under natten för att spara el.
Du sparar så lite el så det är knappt mätbart, vi pratar någon watt eller så. Det motsvarar väl strömförsörjningen på plejdpucken 🤔
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.