Skulle vilja tända utelampan vid solnedgång och släcka vid soluppgång. Även möjligt att dimra skulle vara bra. Går det att installera plejd innanför denna gamla väggströmbrytare? Det är den undre strömbrytaren som är till belysningen ute. Ska man även be elektrikern byta till ny strömbrytare samtidigt? Vad tror ni är ungefärlig tidsåtgång?
Det behöver vara återfjädrande strömbrytare om du ska kunna dimmra på strömbrytaren. Nöjer du med att bara dimra i appen så kan du behålla dem.DE73 skrev:
Skulle vilja tända utelampan vid solnedgång och släcka vid soluppgång. Även möjligt att dimra skulle vara bra. Går det att installera plejd innanför denna gamla väggströmbrytare? Det är den undre strömbrytaren som är till belysningen ute. Ska man även be elektrikern byta till ny strömbrytare samtidigt? Vad tror ni är ungefärlig tidsåtgång?
Dimra med appen räcker. Finns det någon annan anledning att byta en strömbrytare från 70-talet än utseende? Ungefär vilken tid tror du att en elektriker behöver för att fixa det? Finns det alltid plats för en Plejd-puck eller kan arbetet bli mer omfattande?T Tompafix skrev:
Det som ev. kan ta lite tid är att få fram en neutralledare till Plejd:en. det är inte alltid att denna ledare finns bakom en brytare.
Sannolikt får en plejd plats bakom brytaren. Ser ingen vits med att byta ut brytarna.
Du kan ju lossgöra aktuell brytare och se hur det ser u/ ta en bild och skicka till elektrikern.
Arbetstid på plats kanske 1-2h.
Sannolikt får en plejd plats bakom brytaren. Ser ingen vits med att byta ut brytarna.
Du kan ju lossgöra aktuell brytare och se hur det ser u/ ta en bild och skicka till elektrikern.
Arbetstid på plats kanske 1-2h.
Hur får man loss brytaren? Är det bryta/bända försiktigt runt om som gäller?E etompau skrev:Det som ev. kan ta lite tid är att få fram en neutralledare till Plejd:en. det är inte alltid att denna ledare finns bakom en brytare.
Sannolikt får en plejd plats bakom brytaren. Ser ingen vits med att byta ut brytarna.
Du kan ju lossgöra aktuell brytare och se hur det ser u/ ta en bild och skicka till elektrikern.
Arbetstid på plats kanske 1-2h.
Om du inte vill bekosta en elektriker så kan du ju alltid köpa en smart lamp med fjärrkontroll. På Ikea ca 150kr. Vill du dessutom kunna se till att den tänder automatisk vid solnedgång så behövs en hub för 700kr.
Ett annat alternativ är att köpa en lampa med inbyggd skymningsrelä,.med då saknar den förmågan att kunna dimmras.
Ett annat alternativ är att köpa en lampa med inbyggd skymningsrelä,.med då saknar den förmågan att kunna dimmras.
Jag har en lampa med skymningsrelä nu men skulle vilja ha en starkare. Lampor med skymningsrelä brukar vara max 1000 lumen. Med plejd skulle det finnas många olika E27-lampor att välja mellan. Vill ha stark belysning från skymningen och några timmar och sedan dimra under natten för att spara el. Vill att allt ska skötas automatiskt. Ska anlita en elektriker för några andra grejer men vill inte att det drar iväg för mycket med att installera plejd.T Tompafix skrev:Om du inte vill bekosta en elektriker så kan du ju alltid köpa en smart lamp med fjärrkontroll. På Ikea ca 150kr. Vill du dessutom kunna se till att den tänder automatisk vid solnedgång så behövs en hub för 700kr.
Ett annat alternativ är att köpa en lampa med inbyggd skymningsrelä,.med då saknar den förmågan att kunna dimmras.
Det kan bli lite meckigt att byta brytarna då dosorna inte är sammankopplade utan sitter monterade med ett litet avstånd och då måste dom nya brytarna ha exakt samma "bredd" som dom g:a för det passar inte med en dubbelram som man vanligen använder. Det kan även vara svårt att få plats med en puck bakom brytaren för den modellen som du har är rätt djup och tar mycket plats i dosan. Så du får vara beredd på att det KAN ta lite tid att fixa.
Blir det för mycket jobb och dyrt så struntar jag i det.E elmont skrev:Det kan bli lite meckigt att byta brytarna då dosorna inte är sammankopplade utan sitter monterade med ett litet avstånd och då måste dom nya brytarna ha exakt samma "bredd" som dom g:a för det passar inte med en dubbelram som man vanligen använder. Det kan även vara svårt att få plats med en puck bakom brytaren för den modellen som du har är rätt djup och tar mycket plats i dosan. Så du får vara beredd på att det KAN ta lite tid att fixa.

