D Dilato skrev:
Du sparar så lite el så det är knappt mätbart, vi pratar någon watt eller så. Det motsvarar väl strömförsörjningen på plejdpucken 🤔
Nej det kan ju inte röra sig om så värst mycket, kanske om det är någon megalampa (strålkastare i E27 format)

Dock så kan man minska ljusföroreningar, det kan ju vara helt släckt på natten enligt min mening. Lägg till en rörelsesensor om det behövs.

En elektriker löser det där utan problem. Inget behov att byta mer än utseende egentligen men går snabbare för elektrikern att sätta dit en ny strömställare.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
B
Dina strömställare är ju kanske inte senaste modet men ffa skitiga? Varför inte byta allting?

Plejd har en egen vriddimmer (RTR-01) passande bla Schneider exxakt och Elko plus som klickas ihop med pucken (ansluter med guldstift). Den är både billig och otroligt lättinstallerad och mycket trevligare än en återfjädrande knapp.

Om du bara vill ha en lampa att styra med mobilen, köp en deltaco wifi lampa för 100 kr. Kräver ingen separat hub och kan styras med rutiner/scheman eller med röst via Google om du så vill.
 
  • Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
Skitiga brytare tvättar man med yes och stålull, då blir dom som nya.

Mina brytare är från byggåret 1965 och ser ut som nya efter lite kärlek och nya tapetskydd (sån där genomskinlig plastplatta som sitter runt strömbrytaren) bakom så blir det snyggt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B
D Dilato skrev:
Skitiga brytare tvättar man med yes och stålull, då blir dom som nya.

Mina brytare är från byggåret 1965 och ser ut som nya efter lite kärlek och nya tapetskydd (sån där genomskinlig plastplatta som sitter runt strömbrytaren) bakom så blir det snyggt.
Det här är guld, riktigt retro med tapetskydden 👌🙂
 
  • Haha
  • Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
En någorlunda lösningsorienterad elektriker kanske får till det med plejdpucken i en kopplingsdosa i närheten istället. Det där kommer lösa sig.
En kopplingsdosa på väggen bredvid strömbrytaren tycker jag borde fungera. Ska försöka öppna i helgen och se om neutralledare finns framdraget.
 
D Dilato skrev:
Du sparar så lite el så det är knappt mätbart, vi pratar någon watt eller så. Det motsvarar väl strömförsörjningen på plejdpucken 🤔
Känns ändå onödigt att ha mer lyse än vad som behövs även om det inte är några stora pengar. Vill även undvika ljusföroreningar. Vill ha riktigt ljust tex 2500 lumen för att lysa upp hal trapp och gård när man kommer hem. Sedan räcker det säkert med 500 lumen för att avskräcka tjuvar.
 
B bygges skrev:
Dina strömställare är ju kanske inte senaste modet men ffa skitiga? Varför inte byta allting?

Plejd har en egen vriddimmer (RTR-01) passande bla Schneider exxakt och Elko plus som klickas ihop med pucken (ansluter med guldstift). Den är både billig och otroligt lättinstallerad och mycket trevligare än en återfjädrande knapp.

Om du bara vill ha en lampa att styra med mobilen, köp en deltaco wifi lampa för 100 kr. Kräver ingen separat hub och kan styras med rutiner/scheman eller med röst via Google om du så vill.
Jag lovar att tvätta dom i helgen och posta en bild ;-)
I ett hus byggt 1922 och inte renoverat sedan 70-talet så är skitiga brytare ingen jag bekymrar mig om.
Smarta lampor brukar bara finnas upp till max 1000 lumen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.