Totte_S
Totte_S: Det går bra med eltejp. Men vill du absolut ha nån grej att sätta på ledarna så kan du köpa fiskögon. Eller vanlig sockerbit. Onödigt både till funktion och pris. https://www.kjell.com/se/etiketter?p_navigation_tags=Fisköga
3 svar · 803 läst
Störstmjölken
Störstmjölken: [citat] Okej, det var också min uppfattning, bara märkligt att skriva 1 x 1,5 och 2 x 2,5
10 svar · 1,3k läst
·
H
Hallerudsbo: För ett par veckor sedan fick vi 70 kr kg för ren koppar. 30 kr kg för kabel och 8 kr kg för alu kabel. 18 kr kg för buflex kabel då den är ett helvete att skala.
9 svar · 2,3k läst
·
A
avh67f: Om du inte redan har det så är en jordfelsbrytare ett bra tilläggsskydd speciellt i dessa äldre ojordade miljöer. Det är ett ganska snabbt jobb att installera om det inte föreligger jordfel i fastigheten
6 svar · 2,8k läst
·
Olle i Stureby
Olle i Stureby: Gammal tråd, men det finns ständigt nya bekymrade användare, som undrar över liknande frågor. Det gjorde jag i oktober 2023. Se mitt svar i annan tråd, länk nedan, för ytterligare info. Om din Allaway centralenhet är lika lätt att byta ut som min 30 år gamla från finska Puzer, tycker jag du ska beställa en ny, även om din skulle vara mycket yngre. Men köp då utomlands. Min nya
2 svar · 1,8k läst
Nol
Nol: Alla döda möss är ut men de kommer från baksidan av elcentral det är ett stort hål där
6 svar · 3,7k läst
·
A
Apoptos: Tack till er båda för svar! Det blir Wago 221 då.
4 svar · 2,6k läst
·
R
rasmusalm: [citat]
7 svar · 1,8k läst
·
czczcz
czczcz: @hempularen I was guessing 3P is not a hard requirement but I was not sure about local code. Schneider has a nice explanation on the matter here. https://www.se.com/uk/en/faqs/FA166896/ Regarding washing machine, I am now considering doing 2P C10A with Elko 440V RV instead. @kurlakarl that would probably be the best but sounds like too much trouble :) @tommib That's a valid point. It might have
9 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: Kallaste månaden ca 45 kWh/dygn och varmaste månaden ca 14 kWh/ dygn. Villa 220 m2 i södra Norrlands inland, bergvärme, FTX, ca 21 grader inne.
12 svar · 5,5k läst
T
Tommy Englund: Min kyl/frys + liten frys drar ca 5kWh/dygn, Tv, dator belysning och spis 2-3 kWh/dygn. Bergvärmepumpen 6-7 kWh/dygn vid 0 grader ute. Har timpris och vedkamin som eldas en gång/dag. Har dagsänkning av värmepumpen så den går i stort sett bara nattetid då elen är billigare. Har kollat juli-september vad jag tjänat på timpriset jmf rörligt. Förtjänst 0 kr- 60 kr!!! Kör tvätt och disk
20 svar · 14,6k läst
·
E
etompau: Var på skalan som termostaten slår till/från är beroende på rum/golvtemperatur. Ju högre omgivande temp, ju längre upp på skalan får du vrida termostatens ratt för att få tillslag. Stänger du av golvvärmen sparar du på elenergi, även om den behöver värma lite mer efter tillslag på morgonen.
1 svar · 948 läst
·
A
Alex_Thrill: [citat] Såklart! Kommer att absolut fråga här men antar detta är nog bästa lösningen att ta sig igenom listen på snyggt sätt. Skulle sådant fungera istället då jag kan köpa det direkt i butiken? https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/kablar-for-starkstrom/installationskabel/elkabel-ekk-light-vit-5-m-p67175
17 svar · 3,4k läst
·
S
Stefan.o: [citat] Eleiko verkar vara agent för Peloton i Sverige. Du kanske kan höra med dem om de kan hjälpa dig? https://eleiko.com/sv-se/stories/peloton-commercial-partnership Förr då jag tävlade i styrkelyft köpte vi mycket av Eleiko och de var bra att ha och göra med. Edit: Förmodligen är det inte endast motorn som är anpassad för amerikansk nätspänning, utan även andra elektriska
4 svar · 1,2k läst
L
Lilak: [citat] Det var inte så svårt att förstå vad TS undrade.
20 svar · 2,6k läst
·
P
pnilz1: Nog drar man fortfarande 5-ledare, men idag för dali-styrning.
7 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: [citat] Aktiva ? finns det kablar där då, 2 - 3 stycken. + ev någon propphuv bakom en pertinaxskiva som beröringsskydd eller är dom borta
7 svar · 2,4k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Du kan ju beställa nya ramar också! Vet dock ej om det finns nya "tryckknappar". I "värsta" fall får du beställa nya brytare med. https://www.hornbach.se/p/tackram-elko-rs-3-fack-vit-1845611/6787724/ https://www.hornbach.se/p/strombrytare-elko-rs16-1-pol-trapp-vit-1848721/10286150/
8 svar · 3,7k läst
·
A
avh67f: [citat] Jag funderade på samma sak också när jag såg den andra personen ovans fina ritning. Hade hoppats att han kanske kan hjälpa till med en förklaring hur man ska tänka. Jag kan bara grunderna i detta gamla märksystem därför vet jag inte varför det blir så.
8 svar · 5,0k läst
·
Fairlane
Fairlane: Det går givetvis utmärkt att skapa energi från ingenting, en såkallad evighetsmaskin... Sa inte läraren något om att tänka själva?
1 svar · 873 läst
U
Uffe A: [citat] Det är det jag menar. Utan att veta förutsättningarna så är det lika lätt att svara på sim om du frågat hur långt är ett snöre 😉
5 svar · 940 läst
G
GoGetLost: [citat] Är det bild på kabeln som matar spisuttagen 60 cm längre bort?
6 svar · 2,1k läst
·
A
avh67f: Det är en riktigt bra lösning avemo. Här skulle det ju räcka att få in en extra fas för vattenkokaren och det bör ju rimligen gå att dra igenom i befintligt rör.
31 svar · 8,3k läst
·
S
Styrtekniker: [citat] Bra beslut. Tror det är bra att inte utmana ödet för mycket. Det är till räckligt många som söker spänning i trafiken. Fast har man hjälm när man cyklar i trafik är man ju odödlig iaf i Stockholms trafiken. Prova att koppla med hjälm nästa gång. Så dör du iaf inte.
79 svar · 27,5k läst
·
P
PelleBjork: Så här kanske, det är IKEA koksskåp jag använt
2 svar · 3,2k läst
·
E
EliSjö: Vi har en Theben selekta 172 top2 i vår brf. Hur ställer jag in om jag vill att trapphusbelysningen ska tändas med tryckknapp och släckas efter 5 minuter. Belysning är kopplad in på kanal C1 och vi har tre trapphus. Får det inte att fungera. Bara ett av tre trapphusen släks när jag väljer att stänga av allt via de två ”pilknapparna” för C1 eller väljer permanent av under menyn
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.