1 835 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Stäng av / på Spabad?
Har sökt en del om hur jag kan stäng av värmen i mitt spabad, mest för att undvika dyr el priser.
Jag vill mäter förbrukning med.
Några rekommendera Shelly Pro 3EM + Shelly Pro Add-on, MEN, jag ser på styra Hem hemsidan att det finns en Shelly 3EM som ser ut som den gör samma sak, "KAN STÄNG AV / PÅ en kontaktor."
Har tänkt att stänga av / på den fas som gör värmen. Tror mitt spabad värme med ett fas (ska dubbelkolla).
Vad är det jag missade här?
https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em
https://www.styrahem.se/p/874/shelly-pro-3em-shelly-pro-3em-addon
tf!
Jag vill mäter förbrukning med.
Några rekommendera Shelly Pro 3EM + Shelly Pro Add-on, MEN, jag ser på styra Hem hemsidan att det finns en Shelly 3EM som ser ut som den gör samma sak, "KAN STÄNG AV / PÅ en kontaktor."
Har tänkt att stänga av / på den fas som gör värmen. Tror mitt spabad värme med ett fas (ska dubbelkolla).
Vad är det jag missade här?
https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em
https://www.styrahem.se/p/874/shelly-pro-3em-shelly-pro-3em-addon
tf!
Pass på så inte ditt SPA fryser sönder, det är alla rör och slangar under som inte går att tömma på vatten. Kan du få till ca + 5 på vattnet och cirkulationen går så kan det gå att göra som du tänker. Men lite vanskligt om ett längre strömavbrott sker.
Beroende på vilket bad du har så kan du ställa en minimumtemperatur. Och som @jonaserik skriver så får det inte frysa. Bäst är att tömma badet inför vintern när du ändå inte kommer att kunna bada i det. Det är ju att elda för kråkorna. Vattnet måste bytas ett par gånger per säsong så det är inte värt att spara det över vintern.
Spabad är en Neptun SkanörMorgan Rody skrev:
Har sökt en del om hur jag kan stäng av värmen i mitt spabad, mest för att undvika dyr el priser.
Jag vill mäter förbrukning med.
Några rekommendera Shelly Pro 3EM + Shelly Pro Add-on, MEN, jag ser på styra Hem hemsidan att det finns en Shelly 3EM som ser ut som den gör samma sak, "KAN STÄNG AV / PÅ en kontaktor."
Har tänkt att stänga av / på den fas som gör värmen. Tror mitt spabad värme med ett fas (ska dubbelkolla).
Vad är det jag missade här?
[länk]
[länk]
tf!
Ingen kommer "frysa sönder" om värmen är stängt av för några timmer, vattnet är 38 C!!!J jonaserik skrev:
Hela syftet att köpa den var att användas på vintern.Cruzze skrev:
Beroende på vilket bad du har så kan du ställa en minimumtemperatur. Och som @jonaserik skriver så får det inte frysa. Bäst är att tömma badet inför vintern när du ändå inte kommer att kunna bada i det. Det är ju att elda för kråkorna. Vattnet måste bytas ett par gånger per säsong så det är inte värt att spara det över vintern.
Ok, så du vill ha den igång och bara värma när elen är billig. Framgick inte.Morgan Rody skrev:
Det kan funka men det beror på ditt bad. Du måste ändå ha cirkulationen aktiverad 24/7 för att undvika att det fryser i rören utanför. Har du pumpen och värmaren på olika faser skulle man kunna styra värmarens fas bara. Men elen är som billigast på natten så det blir förmodligen bara morgonbad på vintern om man nu vill ha 38°C i badet.
Klicka här för att svara
