I mitt hus är det som original självdragsventilation. 3 spirorör går från varsitt våtutrymme upp genom ett schakt till vinden. På vinden går sedan rören genom en (termiskt) isolerad plåtlåda som fortsätter upp genom yttertaket.

För att få mekanisk frånluftsventilation har jag nu gjort ett hål i plåtlådan på vinden och kapat ett av rören för att sätta in en fläkt.

Fläktens hölje är gjort helt i plast. Den har kapslingsklass IP44 och är dubbelisolerad. Den har alltså ingen anslutning för skyddsjord. För att spänningssätta fläkten måste 230 V dras in i plåtlådan.

Ska plåtlådan skyddsjordas?

Det är ju inte så vanligt med byggnadsdelar i metall, men i det här fallet tycker jag det blir ungefär som t ex en tvättmaskin d v s ett stort metallhölje som kan bli strömförande vid ett fel i isoleringen. Plåtlådan är direkt åtkomlig för en person som är på vinden. Ventilationsrören är inte direkt åtkomliga i våtutrymmena eftersom det sitter ventiler i vägen. Om ventilerna tas bort för rengöring går det dock att komma åt insidan på rören.

 
S
Om du borrar ett hål i plåtlådan och sätter i en kabelförskruvning av plast som du drar kabeln igenom så tycker jag att du inte behöver jorda mer sen. Fläkten i sig är ju dubbelisolerad. Låt inte kabeln ligga emot plåten nånstans bara (nötning).
 
Tack för svar! :)
 
Liten fundering bara, är det bara en kabel som går in och sedan kopplas direkt till den dubbelisolerade fläkten? Eller kommer du att ha ett uttag eller kopplingsdosa inne i utrymmet?

Och vad är det för klass på kabeln som passerar igenom plåten?

Det jag funderar över är att ett ev. utanpåliggande uttag är ju inte nödvändigtvis att betrakta som dubbelisolerat, om inte annat så är det ju oftast mer eller mindre öppet mot botten, och du har inne i uttaget enkelisolerade trådar, som skulle kunna komma i kontakt med plåten.

Om du skulle vilja jorda trumman, så är ju frågan hur man gör det på ett korrekt sätt. Jag misstänker att du i så fall måste dra en separat jordledniong till centralen, alltså att du inte får dra ut en jordledare från ex. en kopplingsdosa. Men det vet jag inte.

 
hempularen skrev:
Liten fundering bara, är det bara en kabel som går in och sedan kopplas direkt till den dubbelisolerade fläkten? Eller kommer du att ha ett uttag eller kopplingsdosa inne i utrymmet?

Och vad är det för klass på kabeln som passerar igenom plåten?

Det jag funderar över är att ett ev. utanpåliggande uttag är ju inte nödvändigtvis att betrakta som dubbelisolerat, om inte annat så är det ju oftast mer eller mindre öppet mot botten, och du har inne i uttaget enkelisolerade trådar, som skulle kunna komma i kontakt med plåten.

Om du skulle vilja jorda trumman, så är ju frågan hur man gör det på ett korrekt sätt. Jag misstänker att du i så fall måste dra en separat jordledniong till centralen, alltså att du inte får dra ut en jordledare från ex. en kopplingsdosa. Men det vet jag inte.
Har haft svårt att få till något sätt att ansluta som verkar korrekt;

Min första tanke var ju att plåtlådan skulle betraktas som vilken elapparat som helst och att skyddsjord då skulle anslutas till plåten nära den punkt där kabeln kommer in. Detta är dock inte lätt att lösa praktiskt. Möjligen kan man ha en dosa på in- eller utsidan och sedan dra ut en separat kabel för skyddsjord till plåten och att gå vidare med endast nolla och fas till fläkten, men det kändes inte seriöst.

Om skyddsjord inte krävs så tänker jag varken ha dosa eller uttag i plåtlådan. Jag antar att Sawsaw menar att en ojordad ledning kan dras från fläkten ut genom lådan och till en dosa någonstans. Vad det ska vara för ledning vet jag dock inte.

Plåtlådan och ventilationsrören är ju byggnadsdelar och hur de ska jordas vet jag inte, men det du skriver låter troligt.

Liknande problematik finns väl även när det gäller vattenledningar i ett hus som är anslutna till kommunens ledningsnät med polyetenslang. Metallrören i huset skulle då kunna ha vilken potential som helst om de inte jordades någonstans. Har läst någonstans om något som kallas potentialutjämning, vilket skulle vara att vattenledningarna anslöts elektriskt till jord/nolla där elservisledningen kommer in i huset (är dock ute på tunn is nu...).

 
pus-jordningen, en separat jordskena bredvid exvis gruppcentralen, till denna ansluts inkommande elnätjord samt vattenledningar, värmesystem, ventilationssystem, antenn, telefon, armeringen i plattan, ....
 
S
Njaäe,  :-/, pus-jordningen är väl inte att anse som skyddsjord även om de fungerar i stort sett likadant. Då är det bättre att montera en kopplingsdosa och dra ut en bit gulgrön EK och jorda trumman. Om man dessutom pot.utjämnar också gör inte saken sämre.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.