7 220 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Dubbla automatsäkringar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
GRANIT 999, det är fel.
Dammsugare är enfasbelastning och den har hög startström. Strömmen från dammsugaren tillbaka i nollan går ut på nollskenan och tydligen det mesta genom jfb, MEN en liten del (ca30mA) går via nollan till den andra centralen och tillbaka via skyddsjorden och slinker därmed förbi jfb.
Start och stötströmmar och till och med DC är inga problem för jfb bara den är rätt kopplad dvs all ström måste gå genom jfb.
I fallet med dammsugaren så fanns en väg förbi jfb och då gjorde jfb det den skulle.
Dammsugare är till 99% dubbelisolerade och om man inte blöter ner den alltför häftigt så orsakar den aldrig jordfel.
Prototypen
Dammsugare är enfasbelastning och den har hög startström. Strömmen från dammsugaren tillbaka i nollan går ut på nollskenan och tydligen det mesta genom jfb, MEN en liten del (ca30mA) går via nollan till den andra centralen och tillbaka via skyddsjorden och slinker därmed förbi jfb.
Start och stötströmmar och till och med DC är inga problem för jfb bara den är rätt kopplad dvs all ström måste gå genom jfb.
I fallet med dammsugaren så fanns en väg förbi jfb och då gjorde jfb det den skulle.
Dammsugare är till 99% dubbelisolerade och om man inte blöter ner den alltför häftigt så orsakar den aldrig jordfel.
Prototypen
Är kluriga fel, om man inte vet om detta hur felströmmarna kan gå. Ett annat intressant fall, var han som mätte utlösningstiden på jordfelsbrytare i vägguttag vid centralen. Alla säkringar var borta, utom till vägguttaget. När säkringarna till spisen också sattes i, så blev utlösningstiden längre. Borde ju blivit kortare på grund av ev jordfel i spisen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Damsugare hänvisas till ett annat forum.
Prototypen
Prototypen
Normalt mäter (meggar) man mellan alla utgående jordar och nollor i samband med att man sätter in en JFB, då ser man omedelbart om man har nån sammankoppling av jord och nolla efter centralen och åtgärdar felet innan man spänningssätter anläggninen. Kanske inte i första hand för att kunden inte ska få bekymmer i framtiden utan för att jag som instalatör inte ska bli betraktad som "dålig-okunnig".
Är det inte utfört och JFB mystiskt börjar lösa ut tycker jag att arbetet inte är fackmannamässigt utfört.
Är det inte utfört och JFB mystiskt börjar lösa ut tycker jag att arbetet inte är fackmannamässigt utfört.
vid nyinst ingår naturligtvis meggning som en del av testen på anläggningen, men om jag kompleterar en befintlig anläggning med JFB, om inte kunden har andra önskemål, kontrolerar jag bara den funktion som jag har blivet ombedd at utföra.
Nä, eftersom man har samma spänning i nolledaren går det ingen ström genom HF-donen!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Pallar inte HF donen 500 VDC med fas-nolla hopkopplat relativt skyddsjord så var det fel på HF donet.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara