Hej! Köpte precis en bättre begagnad spis att ersätta den sämre begagnade i vår sommarstuga. Innan jag handlade kollade jag att det var samma kontakt (fyra poler och en jord) men tänkte aldrig på att öppna kontakten. På en ingivelse kollade jag iallafall insidan när jag kom hem och upptäckte då att det inte riktigt stämmer. I den gamla spisen finns fem kablar kopplade till var sitt stift (den femte till jord). I den nya finns däremot bara fyra kablar kopplade (den fjärde till jord). Vad betyder detta? Går det att plugga in spisen eller måste jag släpa hit en elektriker först?

Tacksam för svar

/Johan

Det är inte alla spisar behöver nolledare, och då blir det ju 4 kablar. Tre faser och jord.
Så det bör funka med den nyare spisen också.

Tackar för svar. Frågan är dock vad "bör funka" betyder. Kan jag plugga i spisen och testa eller bör jag vänta på bättre besked?

/Johan

S
Så länge du har fem ledare anslutna i vägguttaget så kommer spisen funka finfint! Det är bara att köra!

sawsaw skrev:
Så länge du har fem ledare anslutna i vägguttaget så kommer spisen funka finfint! Det är bara att köra!
Det räcker med fyra ledare i uttaget. tre faser + jord till din nya spis.

S
Granit999 skrev:
Det räcker med fyra ledare i uttaget. tre faser + jord till din nya spis.
Ja, men det får man inte ha. Eller hur! Och han har ju redan konstaterat att han har fem ledare men frågade ändå för säkerhets skull eftersom han bara hade fyra ledare i stickproppen.

Det kan väl lika gärna vara fråga om två faser + nolla + jord? Brukar väl t ex vara en av standardvarianterna på inkoppling av en häll.

Förmodligen är väl kontakten (perilex?) korrekt ansluten och då bör det ju bli rätt när uttaget är korrekt/fullmatat. Personligen skulle jag nog kontrollmäta samt inspektera anslutningen i spisen.

Hum! Om jag förstår inläggen rätt så bör det funka som det ska, men att det kanske är bäst att låta en elektriker kolla kontakterna iallafall. Det ska kanske sägas att det är ett gammalt hus med hemmasnickrade lösningar på det mesta.

Tackar för insatsen

/Johan

Tycker det låter klokt att låta en elektriker koppla in spisen, bör ju inte ta så lång tid. Kanske det finns något mer han kan göra när han ändå är där?

sawsaw skrev:
Ja, men det får man inte ha. Eller hur! Och han har ju redan konstaterat att han har fem ledare men frågade ändå för säkerhets skull eftersom han bara hade fyra ledare i stickproppen.
Helt rätt. I ett perilexuttag måste alla man ansluta på alla uttag. tre faser nolla och jord.

Som jag uppfattade det var att han i spisen hadde fem ledare.

Men det verkar vara ganska ofta som någon (behörig eller icke behörig...) ansluter så många stift som behövs. Har kanske inte alltid varit krav på detta eller så är det slarv/lathet etc.

S
Granit999 skrev:
Som jag uppfattade det var att han i spisen hadde fem ledare.
Du har så rätt! Då är vi ute i ovissheten igen. Då rekommenderas elektriker!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.