Hej! Vi har fått en offert på elen till vår bygge där priset är angivet i relation till "svensk normalstandard". När vi nu träffat elektrikern ifråga visar det sig att han inte riktigt kan redogöra för vad det i praktiken innebär (egentligen vill han väl ha löpande fakturering). Han har lovat oss att skaffa fram kopior på denna standard men de har inte dykt upp och vi skulle behöva dem nu i helgen. Är det någon som har en sammanställning av denna standar eller rent av en pdf:ad version?

Hälsningar

/johan

Be elektriken hänvisa till vilken del i svensk standard han menar. Det finns rätt många. Lite svårt att veta annars då svensk standard säkert är en 10-15 hyllmeter i sin helhet.

// DeBe

S
Montage enligt standard innebär bl.a ett visst antal uttag och anslutningspunkter per rum och på givna höjder t.ex.
Jag tycker inte att NI har så stor nytta av standarden. Tala istället om för elektrikern vad och hur ni vill ha det istället och be honom lämna en offert på det. Annars kan han börja fakturera för tillkommande arbeten och ändringar.

Tänk på att löpande arbete oftast blir dyrare än offert.

En elinst. som följer svensk standard ger ofta mer uttag mm. än vad folk tror att man bör ha.

Gör det enkelt, gå igenom rum för rum vad ni vill ha och vad elektriker rekommenderar, kompromissa och sätt upp några extra. Ni behöver en hel del mer än ni anar, mitt kök har 6 st dubbla uttag vid bänk = plats för 12 stickproppar och det är radio, laddare till mobil, trådlösa telefonen, kaffekokare lampa i fönstret, micro, snabbtelefon, brödrost osv.

Gödsla med uttag, många av dessa går åt.

Prototypen

Han hänvisar till en standart som kallas ELAMA som alla konsulter använder.

DeBe skrev:
Be elektriken hänvisa till vilken del i svensk standard han menar. Det finns rätt många. Lite svårt att veta annars då svensk standard säkert är en 10-15 hyllmeter i sin helhet.
Tackar för synpunkterna. Det lutar nog åt att vi begär pris på någon sorts elritning istället. Men om någon sitter på standarden i något lämpligt format så heter den SS4370146.

Hälsningar

/Johan

standarden för antal uttag är minantal anser iaf jag...
bättre att ta några uttag mer för att slippa skarvsladdar kring golvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.