Går det ihop? Eller behöver man extra skyddsutrustning som överspänningsskydd?
Bor på landet längst ut på ledningen(kanske 500-600m). Vet att jag matas från en 2stolpig 200kW station.

S
Om jag vore dig så skulle jag inte chansa. Om inte för vitvarorna så för husets och din egen skull. Jag bor likadant och klotblixtarna for genom rummen när åskan gick......fram till att jag installerade överspänningsskydd.

Längst ut på ledningen på landet är inte kul. Jag har påtagliga erfarenheter.

Vad som rekommenderas är ett grovskydd i mätarskåpet och det ska helst sitta utomhus på stolpe. Sedan ett mellanskydd i elcentralen och ett finskydd till särskillt känsliga saker typ dator. Telefonledningen SKA gå in i mätarskåpet och där förses med ett överspänningsskydd, åtminstone i moderna mätarskåp finns ett speciellt utrymme för detta med en gulgrön ledning. sedan kan man gärna förse teleledningen med ett skydd innomhus också.

Det går inte att helt skydda sig mot åska, en direktträff slår sönder utrusning mekaniskt men ovanstående skydd klarar de flesta åskväder men den säkraste metoden är att dra ur sladden.

Electrophenix gör ett bra grovskydd.

Prototypen

Blixten slår sönder allt. Jag har varit med om att man fått skaka ut det pulvriserade innehållet ur datorer och modem. Men även knappt märkbara åskväder kan vara förödande. Modern elektronik tål ingenting. Du behöver inte ens höra åskan för att överspänningen slå sönder komponenterna. Termostater till golvvärme är tydligen väldigt känsliga.
Kolla med ditt försäkringsbolag. Mitt försäkringsbolag (LF) erbjöd sig att bekosta ett överspänningsskydd om jag stod för installationen. (Jag beställde installationen av en elektriker men jag hann flytta från huset innan han dök upp, så jag fick aldrig veta hur bra det där översänningsskyddet var.)

Instämmer.

Jag har ca 4 meter fågelvägen från 10KV trafon till min stolpe och det är markledning. Likt förb.... Så har jag haft synliga överslag i takdosorna. Datorerna går på ups skydd och det har klarat dem hittills.
Telefonin har kolat en kopplingspanel totalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.