10 845 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Tips ! Tvåpolig brytare - jordfelsbrytare
Hur kan du vara så säker att det inte hade funkat med 1-poliga?toli skrev:Min dotters jordfelsbrytare hade utlöst för hela centralen. Hon ringde och undrade hur hon skulle göra. Jag bad henne fälla ner automatsäkringarna och se om det gick att återställa jordfelsbrytaren och sedan se vilken som utlöste jordfelsbrytaren. Inga problem sedan, hon har tvåpoliga automatsäkringar ( inkl nollan ). Behövde därför inte köra dit 3 mil på fredag natten.
Jag har hittils inte stött på något jordfel som inte har kunnat frånskiljas med 1-poliga dvärgbrytare i verkligheten, så problemet som du tror är jättestort existerar egentligen inte i verkligheten!
Att då få någon att betala ganska mycket extra för din lösning anser jag inte vara fackmannamässigt!
Ofta "konstiga utlösningar av jordfelsbrytaren" beror på att en annan fasbelastning orsakar en jordfelsström i en annans grupps nolla. Därför är det vettigare att man kan bryta bort nollan samtidigt med fasen vid fel som uppstår i aktuella grupp där jordfelet finns.
Det är ytterst ovanligt att det blir överslag mellan jod och nolla i en befintlig anläggning jordfelen brukar uppstå mellan fas och jord och då fungerar det nästan alltid med enpolig brytning för att koppla bort felet
Men, för att ha en driftsäker anläggning bör man ha tvåpoliga automatsäkringar (nolla+fas) om man har en jordfelsbrytare för hela centralen. Detta anser jag är mycket driftsäkert och tryggt. Bäst är ju förstås att ha jordfelsbrytare för varje utgående grupp.
Men ge dig nu, toli! Kör din variant du så gör vi roligare grejer för våra pengar och lever tryggt ändå med våra "osäkra" installationer.
För att din variant ska vara perfekt krävs en ren dyngkortis (metallisk fysisk kontakt) mellan N och PE och det inträffar bara vid felkoppling skulle jag vilja påstå. Det kryper inga felströmmar i isoleringen till jord från nollan annat än när fasen är tillkopplad. Är den inte det så händer ingenting. Och skulle det mot förmodan göra det ändå vid "höga" startströmmar så är det ju bara att ge fasen i att dammsuga eller var problemet nu ligger och vänta med det tills det blir vardagsmorgon och elfirman öppnar igen. Problemet är inget att göra en stor sak av.
Att sen spanjorerna använder sig av metoden har jag full förståelse för. Deras anläggningar skulle vara mörklagda allihop annars.
För att din variant ska vara perfekt krävs en ren dyngkortis (metallisk fysisk kontakt) mellan N och PE och det inträffar bara vid felkoppling skulle jag vilja påstå. Det kryper inga felströmmar i isoleringen till jord från nollan annat än när fasen är tillkopplad. Är den inte det så händer ingenting. Och skulle det mot förmodan göra det ändå vid "höga" startströmmar så är det ju bara att ge fasen i att dammsuga eller var problemet nu ligger och vänta med det tills det blir vardagsmorgon och elfirman öppnar igen. Problemet är inget att göra en stor sak av.
Att sen spanjorerna använder sig av metoden har jag full förståelse för. Deras anläggningar skulle vara mörklagda allihop annars.
Klicka här för att svara