Hej

Har lite för hög elförbrukning tror jag, gör stadigt av med 50kw per dygn.

Jag har inga vanliga glödlampor utan lågenergi 5w nästan överallt kanske 100lampor tot men de är ju inte påslagna speciellt mycket.

2st cirkulationspumpar a ca100w den ena till radiatorerna går hela tiden den andra sitter på laddomaten och går när jag eldar.

Tvättar 1 maskin om dagen
tumlar 1 maskin om dagen.
diskar 1 maskin om dagen, matar denna med varmvatten.
Lagar mat på spisen 1 ggn per dygn

Har en 200liters ny nibe varmvattenberedare kopplad i serie med ackumulatortankens varmvattenslinga den är ställd på 50grader.

1 frys från 70? talet
1 kyl/svar från 80? talet

vattenpump 3-fas ejektor, som går ganska mycket då vi är storförbrukare av vatten.

2 datorer igång 12 timmar per dygn. 1 stationär och en bärbar.

mm det var nog ungefär vad som är inkopplat och som kan ta ström, har inga el element eller liknande.

Kan denna förbrukning vara möjlig? känns inte som att det borde gå så mycket även om jag skulle lämna alla lampor på dygnet runt och inte eldar för varmvatten.

Har du något ventilationsaggregat med för-/eftervärmare?

Låter lite mycket tycker jag också, Det innebär ju att du under hela dygnet har ca 2Kw inkopplad effekt.

Din varmvattenberedare, är det så att den kan värmas med el också? I så fall kanske du har något fel så att den värmer med el istället för från värmeslingan.

De enskilt stora förbrukare du nämner är ju tvätt, disk och spis. Jag hr för mig att en hyffsta bra diskmaskin tar ca 1kwh per disk, en tvättmaskin något liknande.

Nepp ingen ventilation som drar el.

Elen är ju på till beredaren men termostaten är satt till 50 grader och jag har ju hele tiden över 50grader i ackumulatorn så i värsta fall så får den gå igång och hålla värmen på vattnet någon gång per dygn.

Kollade nu när jag kom hem och sedan 07.00 till 16.00 hade det förbrukats 11kwh, 1 matlagning och 1 disk plus lite lampor och datorerna.

Borde ju ta mindre nu inatt när vi inte lagar mat och har fler lampor släckta, får kolla imorgon bitti igen.

Kom på att frugan bakade bullar igår, det kanske tar ganska mycket ström?

Vad förbrukar ni per år?

alltså vi flyttade in i sommras och föregående ägare hade eluppvärmning och förbrukade 50000kwh så jag räknade högt (trodde jag) och anmälde 15000kwh årsförbrukning hushållsel.

Om din förbrukning verkligen ligger på 50kwh per dygn under en längre tid (typ 1 vecka) så skulle jag nog börja med att undersöka varmvattenberedaren. Antag att den går på el hela tiden, den kanske värmer vattnet som cikulerar istället för tvärtom??

Nu menar jag alltså ren felfunktion.

Av de saker du nämner som förbrukare har jag svårt attr se att någon annan skulle kunna ge så hög förbrukning.

Imorse när jag läste av hade det på 24 timmar gått 25kwh, då har vi lagat ett mål mat på spisen, och diskat 2 maskiner.
Släckte varenda lampa och stängde av allt utom cirkulationspumparna och kyl frys igår, hur snabbt ska mätaren snurra då? enl jobbarkompisen kan han knappt se att den rör sig vid så liten belastning men jag tyckte den snurrade skapligt fort iallafall., typ flera varv per minut kanske 3-4.

Om jag nu kan hålla mig på 25kwh per dygn så är ju inte förbrukningen så farlig men då jag verkligen snålade på elen igår borde förbrukningen blivit ännu mindre eller? gick ju typ 10kwh inatt med kanske 5st lågenergilampor och 2 radioapparater + kylfrys och cirkpumparna.

angående vvb så sänkte jag den igår morse från 70c till 50c, det kanske gorde sitt men den ska väl inte behöva använda så mycket energi bara för att varmhålla vattnet?
Den är kopplad 2fas 400vac 3000kw

S
Temperaturen i VVB'n bör hålla en temperatur om lägst ca 70 grader för att förhindra bakterietillväxt.

Men oftast är det ju mellan 70-90c vatten som beredaren laddas med från ackumulatortanken, det borde väl döda eventuella bakterier? Har inte värmepumpare ganska låga temperaturer?

Värmepumpar har ofta en funktion som höjer temperaturen med jämna mellanrum för att döda mikrorganismer. Tror att det är typ en gång i veckan.

men det räcker ju inte att vattnet i slingan ibland är varmt, hela beredaren måste upp i temperatur.

ett tips är att en står och spanar på snurran på elmätaren medan en annan stänger av olika prylar och kollar om man ser nån skillnad på hastigheten.

2st mobiler är bra hjälpmedel!

lycka till

Niclas Lundgren skrev:
Släckte varenda lampa och stängde av allt utom cirkulationspumparna och kyl frys igår, hur snabbt ska mätaren snurra då? enl jobbarkompisen kan han knappt se att den rör sig vid så liten belastning men jag tyckte den snurrade skapligt fort iallafall., typ flera varv per minut kanske 3-4.
Slutar den snurra om du stänger av allt?

ska prova idag, eldade igår så jag kunde inte stänga av cirkulationspumparna.

En stationär dator kan dra uppåt 300-400W vid arbete och en bärbar något mindre. Använder du dem inte frekvent så de går ner i energiläge så minskar förbrukningen.
Jag skulle kunna tänka mig att dina 2 datorer drar uppåt 5 kWh under 12 timmar som de står på.

Har du dessutom plasmatv som drar runt 500W eller en 32" LCD som drar ca 200w som står på under långa perioder så blir det ganska många kWh av det med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.