prototypen skrev:
Jag vill bara poängtera att elementet kördes utan skyddsjord under kontrollerade förhållande på 1/3 effekt i min elverkstad. (1/3 effekt, 230 i stället för 400V)

Prototypen

Då kan vi ju säga att det räknas som labbmiljö och då får man ju köra vilka kopplingar man vill ;)...mina egna prov- och försöksuppkopplingar ska nog inte nämnas här...

Vad definieras som labbmiljö? Kan man inte definiera hela sitt hus som en labbmiljö? :)

Jodå, visst kan hela huset vara labb men då får man hoppa till så fort någon kommer in och varna,"rör ingenting och det där är livsfarligt och till ungarna , slåss inte så ni river omkull något, gå helst ut". Så kan man inte bo!

Prototypen

Är det automatiskt en labbmiljö för att det är livsfarligt?

Är det livsfarligt bör allt betraktas som labbmiljö och alla ska ha extra utbildning och räddningstjänsten ska förvarnas.

Prototypen

Ok jag köpte en ny infravärmare på clasohlson, och kopplade in.. efter 10-15 sekunder bröt jfb....

Disappointed!! >:(

Så ny eller gammal infravärmare spelar tydligen ingen roll... jag undrar lite hur de är tänkta att användas??

I manualen för den nya står det: "Vid fast installation ska infravärmaren i elinstallation föregås av en allpolig brytare." Allpolig, vad är det? Är det en sådan jag har?

Ok så jag borde kanske prova att köra utan jfb i en kvart då...

Ang. att ha den i garaget, den sitter på ena väggen nära taket och värmer upp utrymmet vid mitt arbetsbord. Där finns bara en massa verktyg, inget som borde kunna fatta eld utan vidare.

Köp en FRICO så fungerar det, allpolig bryter alla poler vid 230 volt fas och nolla.
Jag har bytt flera 125:- infra som löst ut JFB men ingen av dom (dyra) Frico som jag har satt i stället har vållat mig nått problem

Du kanske redan har 26 mA jordfel i din anläggning innan du ansluter infravärmaren. Då är det kanske inte fel på infravärmaren som kanske bara har 4 mA ???

S
Du skulle ju kunna åka till en elfirma och be dom mäta upp jfb'n. Den kan lika gärna slå ifrån vid 15 mA som vid 30. Det kanske är fel på den så den bryter tidigare ändå.

Update: Jag körde utan jfb i 25 minuter... lät den sedan svalna och kopplade in den med jfb.... voila, funkade perfekt! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.