Varför man skyddsjordar apparaters utsatta del är ju för att om den blir spänningssatt ska minsta motståndetslag göra att strömmen går genom skyddsjord och felströmmen blir så stor att säkringen löser.

Men skyddsjord är väl aldrig avsäkrad i centralen? Den sitter på skena brevid, nollan.

Och blanda inte in jordfelsbrytare då den bara mäter felströmmen mellan fas->nolla. Har inget med jord att göra vad jag förstått. Om det är 4 ledar eller 5 ledar system ska väl inte ha betydelse för hur jorden skyddar om apparaten blir spänningssatt?

S
Jag vet inte vilken tråd du ville haft ditt inlägg i men jorden får aldrig brytas, det är riktigt. Däremot mäter jordfelsbrytaren differensströmmen mellan fas och nollan, inte felströmmen.

Ja de verkar ha kommit utanför nått ämne detta..

Men JFB har ju med jord att göra på de sättet att den bryter när ström tar vägen via jord istället för nollan, sedan om det är jorden i uttaget eller i gräsmattan m.m. har mindre betydelse... så man kan ju inte säga att de inte hör ihop, men jfb mäter ju inte strömmen som går via jord det är helt riktigt.

Får precisera mig mer då.

På vilket sätt löser något ut när strömmen tar "fel" väg genom skyddsjord?

Ingen Jordfelsbrytare finns.

Skyddsjord sätter den utsatta delen till potential 0? Alltså ofarlig?

Ingen säkring som ryker.

Tacksam för svar =)

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S
Om strömmen i fasen går genom förbrukaren och vidare till nollan för att på något vis ledas över till ett jordat hölje så händer ingenting så länge du inte har en jordfelsbrytare. Eftersom nollan och skyddsjorden har närapå samma potential så kan du alltså fortfarande ta på höljet utan att ta skada. Har du en jfb så skulle den ha löst ut direkt när felet inträffade eftersom strömmen inte går tillbaka till elverket genom jordfelsbrytaren.
Om strömmen däremot går direkt från fasledaren till det jordade höljet så får du en s.k kortslutning. Då uppstår en ström om allt mellan ca 80 till kanske 1000 A och då ryker banne mig säkringen. Jordfelsbrytaren skulle också löst ut.

Vart vill du komma med ditt påstående?

Jordfelsbrytaren består av en järnkärna och fem lindningar en för nollan, tre för faserna (om den är för trefas) och en mätlindning, det hela fungerar som en transformator. Om elanläggningen är frisk så är summan av de fyra strömmarna (tre faser och nollan) summan är noll. Man måste ta hänsyn till strömmens riktning så om den är positiv i fasen så är den negativ i nollan.
Om nu strömmen tar en annan väg (det kvittar vilken annan väg den tar, till skyddsjord eller genom din kropp ut i gräsmattan) än den tänkta (vid ett jordfel) så är strömmen genom JFB inte noll och den skillnade transformeras över till mätlindningen och om felströmmen är för stor så bryter JFB.

Var det svar nog?

Skyddsjorden får ALDRIG brytas.

4 eller 5 ledarsystem är bara frågan VAR nollan och skyddsjord är hopkopplade.

JFB kan vara snabbare än säkringarna vid en kortslutning (har testat själv)

Ett jordfel utan JFB när en del av apparaten begränsar strömmen (delkortslutning i ett element t.ex.) gör att elementet får högre effekt än den är tänkt för och kan därmed orsaka skada.

prototypen

Hittade det jag sökte "Trots att apparatens hölje är spänningsförande kommer dess potential att fixeras till noll och ingen spänning driver ström genom kroppen".

I Praktiken erhålls nästan alltid en så stor felström att säkringen löser ut.

Pettson123 skrev:
Hittade det jag sökte "Trots att apparatens hölje är spänningsförande kommer dess potential att fixeras till noll och ingen spänning driver ström genom kroppen".

I Praktiken erhålls nästan alltid en så stor felström att säkringen löser ut.
Om du inte erhåller en så stor felström så att säkringen (eller annat skydd) med säkerhet löser ut inom föreskriven tid (5s för fast ansluten mtrl, 0,4s för handhållen mtrl och 0,2s för t.ex. byggarbetsplatser och jordbruk) vid jordslutning har du inte uppfyllt utlösningsvilkoret.
Det är krav i föreskrifterna att utlösningsvilkoret ska vara uppfyllt!

Detta var en mycket rörig tråd, vem är ute efter vad?

Med skyddsjordat apparathölje så får man ca 115 volt på höljet vid kortslutning fas till skyddsjord till dess att säkringen bryter. Spänningen 230 volt delas av ledningsresistansen till hälften på apparathöljet. Vid gamla anläggningar där serviskabelns fläta är ett snäpp klenare så blir spänningen högre än 115 volt. Är det en kabelinstallation med metallmantel och biledaren ansluten i båda ändar så blir spänningen lägre än 115 volt.

Svar nog?

prototypen

Den utsatta delen på apparaten blir spänningssatt. Jordfelsbrytare finns EJ. Säkringen löser inte i detta skede säger vi. Skyddsjorden gör att potenialen på den utsatta delen blir noll. Alltså ofarlig att ta i? JA/NEJ?

Nej ! Livsfarligt att ta i strömförande höljet. Om du inte har samma potential som höljet

S
Pettson123 skrev:
Den utsatta delen på apparaten blir spänningssatt. Jordfelsbrytare finns EJ. Säkringen löser inte i detta skede säger vi. Skyddsjorden gör att potenialen på den utsatta delen blir noll. Alltså ofarlig att ta i? JA/NEJ?
Men skärp dig nu! Du kan inte ha höljet både spänningssatt och spänningslös samtidigt!

Om överledningen till höljet sker direkt från fasen (FÖRE förbrukaren) så kommer (läs: SKA) säkringen lösa ut inom maximalt 0,4 eller 5,0 sekunder. Gör den inte det så är det fel dimensionerat. Från och med att felet inträffar och fram till dess att säkringen löser ut så är det livsfarligt att beröra höljet.

Om överledningen däremot sker från neutralledaren (EFTER förbrukaren) så kommer en del av strömmen att gå genom höljet också men fortfarande så har du närapå samma potential i höljet som i andra skyddsjordade delar (om installationen i övrigt är intakt som den ska) så då är det ofarligt att beröra den.

Förstår du nu då?

Skärper mig.

Japp, förstår nu.

Pettson123 skrev:
Skärper mig.

Japp, förstår nu.
Bättre att fråga först än att göra fel. Man ska aldrig behöva be om ursäkt för sin eventuellt upplevda "dumhet".

Ris till folk som inte kan svara utan att vara spydig i sina inlägg.

Veckans moraltant - Dalle ;)

S
?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.