El
bax: Till råga på allt så håller dom på att gå över till "vår" standard fläckvis, så på många ställen finns det trefas med nolla. Dom har även transformeringar 20kV/0,4kV/1kV/0,4kV där det finns långa lågspänningsgrupper.
elmont: Eftersom det är tort utrymme kan du använda "kulo" EKRK 3x1,5 som avslutas med ett vägguttag UNDER diskbänken ej bakom diskmaskinen.
elmont: Sätt på en cee416 stickpropp på sladden till svetsen ( och se till att nollan och jorden hamnar på rätt ställe)
Sonander: Hej http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6888 IHC Dimmermodul 300/600/1000 W/VA Dimmermodulerna används då ljusreglering önskas. Dimmrarna styrs via utgångar på utgångsmodulerna, förslagsvis IHC Output 24. De kan även användas som "stand-alone" dimmrar och styras via tryckknapp för IHC. Dimmrarna är av multiuniversal-typ vilket betyder att man kan ansluta resistiva (glödljus),
elmont: Du kan paralellkoppla dina centraler efter mätaren och du behöver inte byta ut dom 20 ampere som sitter i undercentralerna om du har 16 amper huvudsäkring vad som händer är ju bara att huvudsäkringen "går" innan gruppsäkringen och det kan ju vara lite dumt men inte olagligt
ByggaNytt: Jag satte varsin personskyddsautomat på respektive kyl/frys, då VET jag att inget annat (JFB) kan förstöra min mat ;)
louise-malmsten: tack så mycket bättre fråga en gång för mycket. :) jag vill veta vad jag gör och inte testa som en del!!
DeBe: [citat] Jag måste ärligt säga att jag vet inte om det är tillåtet eller inte. Det måste jag kolla upp. Eller det kanske är någon annan här som vet. Men jag skulle aldrig göra så. Och inte tillåta någon av mina elektriker att göra så heller. Det som händer om du gör så är att det går 2 separata grupper i en kabel. Som dessutom delar på jordasnlutningen. Nä inget jag
elmont: MartinT Mycket av styrningar, larm, datanät, udda lösningar (huset var arkitektritat och då duger inte standadlösningar och blir mycket tungarbetat) "fina" armaturer både timmar och matr drog iväg.
Pen: Var ska PUS sitta rent fysiskt i en villa? Måste den sitta i mätarskåpet vid inkommande PEN eller kan den lika gärna sitta i någon undercentral om det är femledarsystem och tillräcklig area däremellan? Om man har femledarsystem enligt ovan och vattenrören är jordade via elpannan, kan man då anse att vattenrören är potentialutjämnade (i praktiken)?
hempularen: Dina gamla radiatorer var 400V radiatorer. De var kopplade mellan 2 faser. Dessutom har du en skyddsledare. Såvida inte din elektriker har byggt om systemet så skall du alltså även nu ha 400V radiatorer. Har du helt säker koll på vilken ledare som är skyddsjord? Du har en röd ledare, om det är en äldre installation så är det troligen den som skyddjord, men det duger inte med
elmont: En smältsäkring och en automat har inte samma funktioner eller arbetar inte på samma sätt
Mats: Det enda du får göra är att gräva diket och möjligen stoppa ned slangen. Vad du kan göra i övrigt är att tänka och markera ut var du vill ha grejorna samt plocak rent så det går lätt att komma fram
el_richard: www.thorsman.se www.hager.se klicka under thealit..
el_richard: Och det har ändrats sig... beror iofs när du gick ut skolan Svensk standard SS 437 01 46 utgåva 1 1999-06-02 Eluttag placeras högst 200 mm över golv. Anslutnings punkt för diskmaskin 300 mm Anslutnings punkt för spis 300 mm Kylskåp 2000 mm spisfläkt 2000 mm , 100 mm från skåp sida Vägguttag över arbetsbänk 1150 mm Eluttag vid matplats 800 mm
Linjemontoren: [citat] I skrivande stund ställs inga krav på kunden att gräva ner sin egen serviskabel på nått visst djup på hans egna tomt. (som elmont sa) Vid en nyanslutning gräver kunden ner sin egen kabel och den ska ligga i slang, det är de enda jag har hört. Sen hur djupt bestämmer han själv. Ibland kommer man inte så djupt :)
Byggjanne: Först får du söka rätt på varför det inte går ut spänning till befintlig stolpe. Om du hittar felet och det inte är allvarligt så torde du kunna skarva jordkabeln och förlänga den sista biten. Det finns skarvsatser med hylsor, duk och speciell tejp. / J
Marlon_Brando: Man tackar för allt engagemang. Slutsatsen blir att jag drar kabeln i rör och sen spacklar över. :)
elmont: Med automater kan 10 meter vara för mycket om man bor lite för långt från transformatorn och är det så kan du dra 2,5 och säkra med 13A
klartmankan: [citat] Det är helt OK att Elektrikern drar EKKJ 4x2,5+2,5 Behörig oxå
elmont: Jag har monterat in fricos styrning i några parhus (c:a 100 st) och dom är mycket nöjda med den styrningen. Med den delar man in huset i olika zoner , max 4, och styr dem med en rumsgivare i varje zon i reglerenheten fins massor av lulllull men man väljer ju själv hur avanserad man vill ha styrningen, från mycket enkel till lite mer kompliserad. IQtherm är uppbygd lite annorlunda och där
Byggjanne: [citat] Jag misstänkte att det var så, men ville ju veta. Så fram med de långa kablarna och bort med utrusting ur det gamla uttaget! Tack för hjälpen. /J
Farbror_Melker: Efter mina egna klankningar på Securitas samt TN-Funkis begåvade inlägg så kommer Securitas att vara en aktieägare mindre inom ett par dagar... ;) /Farbro Melker
DeBe: [citat] Man kan kortfattat säga att det är strömmen som avgör arean. Inte spänning eller antalet faser.