Håller på och planerar för dragning av nya rör på ovanvåningen, bäst att passa på när man ändå är och river i väggar och tak. En tanke som slagit mig är att förbereda för möjlighet att köra IHC eller liknande. Har läst på lite om IHC men tyvärr sitter jag på modem för tillfället (nyinflyttad, suck...) så jag har inte riktigt kunnat gotta ner mig än.

Hur som helst, rören ska läggas till helgen. Viss planering har gjorts med svärfar som är elektricare, men han var helt grön på IHC. Som jag förstår det finns det signalkabel som är godkänd att förläggas med 230 vilket jag tänkte nyttja när jag planerar rördragningen. Exakt vad är OK att dra i samma rör/dosor om jag använder godkänd kabel?

Kan jag låta 230 passera bakom en omkopplare (klenspänning) eller måste brytaren i så fall vara godkänd för 230?

Kan jag skarva signalkabeln i dosa där även 230 är draget? Om ja, vilken typ av skarvdon är godkända?

Idealt är ju två helt separata "nät" med rör, ett för signal och et för 230 men det ser inte helt görbart ut, därför är jag intresserad vad som är godkänt att dra tillsammans.

Ingen som vågar sig på ett utlåtande?

S
Jag är inte så hemma på IHC men generellt gäller att allt du drar i samma utrymme ska vara godkänt för den högsta förekommande spänningen. Detta borde gälla även i dosor bakom brytare etc.

Du kan samförlägga signalledningen med 230V i samma rör om den är godkänd för det. T ex IHC-link Novopic (obs INTE vanlig telekabel EKKX eller likn.), men kopplingarna kräver skilda kopplingsutrymmen eller skiljevägg om du måste koppla i samma dosa.
Du borde kunna låta 230V passera bakom IHC-strömställare om du bara passerar och inte kopplar men jag är lite osäker på detta. Tvärtom går bra. Dvs passera med IHC genom 230V dosa.

Carl skrev:
Du kan samförlägga signalledningen med 230V i samma rör om den är godkänd för det. T ex IHC-link Novopic (obs INTE vanlig telekabel EKKX eller likn.), men kopplingarna kräver skilda kopplingsutrymmen eller skiljevägg om du måste koppla i samma dosa.
Du borde kunna låta 230V passera bakom IHC-strömställare om du bara passerar och inte kopplar men jag är lite osäker på detta. Tvärtom går bra. Dvs passera med IHC genom 230V dosa.
Det var just det här jag var ute efter. Försöker förbereda för IHC till fönsterlampor/taklampor på ovanvåningen. Kan jag bara passera med 230 bakom IHC-strömställare med någon form av skiljevägg löser jag alla brytare, annars är det någon som det kniper på.

Hur ser en sådan där skiljevägg ut? Bara en plastbit i passande dimension som man petar in som ett lock i dosan eller (sitter på modem och Elektroskandias hemsida känns inte helt akuellt)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.