A
ampz: [citat] Om du använder en transformator utan likriktare så är det mycket riktigt så att LEDen enbart kommer att lysa under den ena halvperioden, och detta ger givetvis ett ännu kraftigare flimmer. En transformator med likriktare är nog att föredra för LEDs.. Man brukar säga att ögat inte hinner uppfatta 50Hz. Det är en sanning med modifikation. Man kan inte se blinkningarna, men man
5 svar · 6,9k läst
A
ampz: [citat] Eftersom du nu redan varit och tagit loss toppklämmorna och absolut vill ändra på det så kan du väl skruva dit en "ubåt". Svårt att göra fel med sånna, men å andra sidan finns det de som lyckas misslyckas med de mest självklara kopplingar... Eftersom du uppenbarligen saknar nödvändig kännedom så ska du egentligen inte göra någonting alls. Alternativt be en elektriker
18 svar · 16,8k läst
·
L
LennartL: http://www.vvs-grossisten.dk/page2.html
8 svar · 9,0k läst
H
Himmajort: Honeybun! Jag måste säga(skriva) att jag blir nyfiken. Tänker du dra el i huset själv med den kunskapen? ::)
3 svar · 15,3k läst
S
skogstomten: Clas O hade inga när vi installerade i augusti. Då tog vi från grossisten Polar i stället men det finns nog på de flesta ställen. Vanliga återfjädrande strömbrytare som du är te efter finns säkert också hos de flesta elgrossiter eller i annat fall hos Elfa (elektronikgrossisten) i alla fall.
7 svar · 7,1k läst
S
skogstomten: Körde utan problem både en elklyv på 5hk och en vedkap på 7hk samtidigt på 16A men då belastas dom ju inte hela tiden så att säga. Är det en större kompressor du har som antagligen går ett par minuter åt gången med rejäl belastning så funkar nog både 5,5 hk och 7hk och aningens större utan problem. Ska du dock blästra en stor stålbåt och kompressorn kanske jobbar kontinuerligt
8 svar · 18,5k läst
F
fasen: Alltså har du en spartrapp där bägge brytarna har en fas, en mellantråd och en tändtråd. Mig veterligen finns det idag ingen dimmer som går att använda i ett spartrapps system Tack! mätte upp kablarna och nu förstår jag hur det ska kopplas. Mvh fasen
2 svar · 5,7k läst
F
fasen: Hej! Jordfel bör det inte vara, du har ju jordfelsbrytare. Kan det vara så att det är överslag någonstans? Antingen i en dosa, uttag eller i värsta fall mellan två kablar i ett rör? Möss som käkat på en kabel? Hur det än är så skulle jag ta dit en elektriker. Mvh Nykomlingen "Fasen"
3 svar · 5,5k läst
Fotografen
Fotografen: Verkar skumt, 20 A ska räcka till ca 14 kW vid symmetrisk last. Mät ström och spänning vid Y-koppling på alla faser och räkna ut effekten. 9 kW ger 13 A i fasström vid 400 V. Hur mycket vatten ska värmas? 9 kW är inte så förskräckligt mycket i värmesystemsammanhang, jämför med en vedpanna på kanske 30-40 kW. Edit: Är patronen ensam på 20A-pluggarna??
8 svar · 12,1k läst
R
roli: [citat] Inte bara "dumt", du förstör börigheten på betongtaket. Som i värsta fall kan rasa in/ner.
1 svar · 2,7k läst
K
Krumeluren: Tack för tipset Jocke. Den sajten har så mycket lampor att resten av julhelgen kommer gå åt... :)
2 svar · 7,1k läst
GoForIt
GoForIt: Jag drar ju alla ledningar (även TV, tele etc.) på vinden i VP/Flexslang. Kopplingar sitter i kopplingsdosor av olika storlek. När det gäller just transformatorers ventilation, så vet jag inte, då jag endast använder 230V.
3 svar · 4,1k läst
P
PerW: När det gäller färgåtergivningen så börjar det komma "varmvita". Strömförbrukningen är så låg att man bör kunna sätta in 10st LED på samma förbrukning som en vanlig spott. Titta på den här länken http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=60_133&products_id=322
12 svar · 8,2k läst
B
Betong: [citat] Köp en med fast utspänning så slipper du förstöra kodlåset pga att någon klåfingrig är där och pillar eller du själv vid städning mm. Här är några från ELFA som duger. Mascot är ju kvalité. Den 9725 garanterar de bra utspänning från 0 till full last. Jag rekommenderar inte att du kapar sladden, iaf inte för de switchade.
9 svar · 6,9k läst
G
Granit999: [citat] Obs Induktiv last, ej kapacitiv.
12 svar · 4,6k läst
W
Wigren: Ok, tack. Jag får nog fundera vidare lite trots allt... Hmm nja, jag är väldigt nöjd med Eib lösningen så den skulle jag inte byta ut, men för det sista detaljerna som sagt, känns Eib lite grovhugget och dyrt. Får söka vidare helt enkelt, kan inte så mycket om de nya kommande systemen heller.
4 svar · 1,3k läst
F
falukorv: Manpower är mest ute efter lärlingar för att montera nya mätartavlor, det ger inget på lärlingstimmarna, risken är att man glömmer vad man lärt sig om man inte får arbeta med alla aspekter i yrket. + att Manpower inte vill betala för mycket i lön, dem skulle inte ha råd att betala en fullbetald elektriker, dem erbjuder lärlingar ca 16000 i månaden, iofs inte dåligt jämfört med
7 svar · 4,8k läst
H
hydromatics: Om du tänker på alla kopplingsdosor så är ju alla jordledare skarvade med "tomtemössa". Skarva på du!
2 svar · 7,9k läst
L
LatOpt: Tack så jätte mycket. ;)
5 svar · 6,8k läst
il_duce
il_duce: tack för svaren :)
6 svar · 3,4k läst
M
MatEr: När det gäller tillfälliga anl så kan man se det mest otroliga det är som att alla regler och sunt förnuft slutar vid stickproppen!
33 svar · 8,9k läst
B
sawsaw: Här kan du köpa den över internet så slipper du springa runt och leta efter den: http://kontore2.rkv.se/butik/product.asp?product_id=UX9VL4D67LNN9GMALMMPDASE5TNK1LN5 Upps!!! Ej i lager stod det men sök på Expo ljusslinga på nätet så får du upp massor med länkar.
1 svar · 3,6k läst
Larsa
Larsa: Hej Jag drog om all el i vårt hus från 1907. Var tvungen att planera om hela "spridningen" av nätet efter som det tidigare varit luftledning och tre säkringar för hela huset på vinden..... Jag spårade in nya rör respektive byggde in dem i väggarna i samband med renovering. Köpte i princip allt material själv, utom elcentralerna. Fördrog tråd i de flesta rören, sen kopplade
13 svar · 3,1k läst
F
falukorv: [citat] Bak i montörshandboken finns avsnitt om kabeldimensionering!
14 svar · 4,0k läst
O
OlaF: [citat] På elbutik.se :) Jag fick tipset om "Jung" och de var ju en smula dyrare än de du länkade till. De där "merten" var ju klart trevligare i pris. Tack för tipset. Någon som butik i Stockholm som har dessa "Merten" så man kan se dem på riktigt?
2 svar · 2,7k läst
M
Mats: Normalt sett isolerar man ju ventilationsrör och jag kan inte tänka mig att det skulle vara nån skillnad för fläktens del utan jag skulle nog glatt klä den i ett lager isoleringsmatta och sen se glad ut. Jag föredrar isoleringsmatta som är brandtålig framför spån om nu fläken i absolut värsta fall skulle gå åt he
4 svar · 4,4k läst
H
hempularen: Vi får väl hoppas att elektrikern vet vad han pratar om. För att hallsäkringen skulle lösa ut pga. det köper jag inte, däremot så skulle det kunna vara flera samverkande fel som löste ut jfb. Blir det en annan firma so byter kompressorn? Kanske bra att få en "second opinion" om felet. Förresetn så skall ni absolut prata med ert försäkringsbolag, du har för det mesta en
15 svar · 21,0k läst
N
nomis: Det känns ju faktiskt mer logiskt. Vippströmbrytare slås ju alltid till uppåt. (Huvudbrytare, säkerhetsbrytare etc.) Även vippströmbrytare till belysningen i äldre hus. Därför är det lite konstigt att det görs/har gjorts olika. Å andra sidan har det sällan betydelse, i ett hus finns i stort sett alltid någon trappkoppling, och då blir det ju ändå inte konsekvent...
11 svar · 7,1k läst
Pen
Pen: Jag skulle inte med gott samvete rekommendera någon med barn att sätta upp amerikanska kontakter i huset. Beröringsskyddet är ju obefintligt när man drar ur och sätter i kontakten. Själv tar jag aldrig med mig adapter vid resor till USA eftersom det går lika bra att dra ur vilken kontakt som helst till hälften och sedan sätta rakapparatens eller laddarens europakontakt tvärs över
21 svar · 10,4k läst
M
Mats: ta en titt i den här tråden som inledning http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23777
1 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.