7 160 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Kabel till lyktstolpar
Har 4 lyktstolpar som ska installeras och undrar lite över elkabel för dessa. Total kabellängd blir ca 80 meter. Nån som kan svara på om EKLK 3G1,5-kabel duger för detta? I elcentralen finns en 10A säkring avsatt för lyktstolparna sen tidigare. Stolpfundament och rör finns redan i marken.
Hej Jag testade detta med dom förhållandena som jag har i mitt hus och fick då följande resultat.
Om det sitter en proppsäkring 10A IFÖ Gl är det inte ok max 6A gäller
Om det är en dvärgbrytare TypC är det också max 6A som gäller.
Om det är en dvärgbrytare TypB är det ok med 10A
Dock så kan förhålanderna vara annorlunda i ditt fall man måste ha lite mer fakta får att göra en sådan beräkning Bl.a Förimpedansen (Zn) vid din anslutningspunkt
Lycka till
Om det sitter en proppsäkring 10A IFÖ Gl är det inte ok max 6A gäller
Om det är en dvärgbrytare TypC är det också max 6A som gäller.
Om det är en dvärgbrytare TypB är det ok med 10A
Dock så kan förhålanderna vara annorlunda i ditt fall man måste ha lite mer fakta får att göra en sådan beräkning Bl.a Förimpedansen (Zn) vid din anslutningspunkt
Lycka till
Hejsan
EKLK 3G1,5 skulle jag nog ha om jag vore i dina kläder så är man på den säkra sidan
EKLK 3G1,5 skulle jag nog ha om jag vore i dina kläder så är man på den säkra sidan
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Va? Vadå säkra sidan. Inläggen ovan handlar ju om att det ev. är för klent med just det förslaget.
När du har fast ansluten stolpbelysning och Porslinssäkring ska du räkna på Utlösningsvilkoret 5S (ej 0,4!).A_Lundin skrev:Hej Jag testade detta med dom förhållandena som jag har i mitt hus och fick då följande resultat.
Om det sitter en proppsäkring 10A IFÖ Gl är det inte ok max 6A gäller
Om det är en dvärgbrytare TypC är det också max 6A som gäller.
Om det är en dvärgbrytare TypB är det ok med 10A
Dock så kan förhålanderna vara annorlunda i ditt fall man måste ha lite mer fakta får att göra en sådan beräkning Bl.a Förimpedansen (Zn) vid din anslutningspunkt
Lycka till
Jag har inte tabellerna här, men tror spontant att det är ok. Iofs borde det inte vara några problem att säkra ner till 6A med bara 4 stolpar.
Precis som du säger spelar ju Zför in, och som alltid måste ju det kollas upp!
Med en förimpedans på 2000 mohm (vilket låter väldigt otroligt att du har) så kan du dra en 3G2,5 mm2 135 m, vid ett utlösningsvillkor på 5s.
Vid 0,4 s utlösningsvillkor så skulle samma ledare kunna ha 1400 mohm för att kunna dras 85 m.
Slutsats: Lägg en 3G2,5 mm2. Den är inte särskilt mycket dyrare. Men som tidigare har skrivits så kan du lika gärna sätta en 6A säkring då du inte kommer ha något vidare med last.
Vid 0,4 s utlösningsvillkor så skulle samma ledare kunna ha 1400 mohm för att kunna dras 85 m.
Slutsats: Lägg en 3G2,5 mm2. Den är inte särskilt mycket dyrare. Men som tidigare har skrivits så kan du lika gärna sätta en 6A säkring då du inte kommer ha något vidare med last.
Klicka här för att svara
