prototypen skrev:
Buffster:

Upplys kunden att han kan få lägre försäkringspremie och kanske bidrag (jag fick bidrag, men det är länge sedan) om din kund installerar JFB.

Din kund verkar korkad, men han (hon) är kanske gammal och torr och påverkas inte så mycket av ström.

Prototypen
Länsförsäkringar ger 4 % rabbat om man har JFB på hela anläggningen. (i alla fall för ett år sedan)

Snailman
I Manualen som följer med Panasonic Luft/Luftvärmepump står det att 'Denna utrustning måste jordas och installeras med jordfelsbrytare'

jag tyckte det verkade lämpligast att följa denna föreskrift...

I manualen till denna pumpen står endast att den ska anslutas till ett jordat vägguttag, annars hade det ju inte varit någon tvekan i frågan om jordfelsbrytare...

Om den ska anslutas med kabel till ett jordat vägguttag, och inte fast med en arbetsbrytare, så måste du ju sätta vägguttaget utomhus om du inte ska jorda hela rummet. Och nya uttag utomhus måste ha jordfelsbrytare, så då tycker jag det är solklart att du måste ha det.

Däremot borde det gå fint att ansluta den jordat via arbetsbrytare, och då är det inget krav på JFB

Snailman
jag har min på egen säkring, egen jordfelsbrytare och sen en säkerhetsbrytare utomhus vid utedelen, och allt är fast anslutet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.