Hej,
Jag har nu kommit fram till el-dragningen på vår blivande ovanvåning och sitter och funderar på hur man ska koppla belysningen i mittrummet och i trappan.
Det jag skulle vilja göra är att tända och släcka enligt nedan beskrivning.
Två armaturer som ska gå att släcka och tända ifrån tre ställen.
Detta bör man väl lösa med trapp och korskopplare?
Från två av dessa tre brytarställen ska man även kunna tända och släcka en separat armatur. Så då borde de två trappbrytarna bytas ut mot en dubbeltrapp kopplare antar jag?
Men så kommer kravet in att jag också vill kunna dimma de förstnämnda armaturer och det är just det som är frågan, går det att lösa och i så fall med vilken utrustning?
Målet är att använda ELJO Trend serien, det verkar finnas ett bra utbud till ett förhoppningsfullt rimligt pris.
Jag bifogar även en liten skiss på hur jag tänker mig kopplingen. Har jag tänkt rätt?
Visa bilaga Trapp_korskoppling_070228.pdf
Jag har nu kommit fram till el-dragningen på vår blivande ovanvåning och sitter och funderar på hur man ska koppla belysningen i mittrummet och i trappan.
Det jag skulle vilja göra är att tända och släcka enligt nedan beskrivning.
Två armaturer som ska gå att släcka och tända ifrån tre ställen.
Detta bör man väl lösa med trapp och korskopplare?
Från två av dessa tre brytarställen ska man även kunna tända och släcka en separat armatur. Så då borde de två trappbrytarna bytas ut mot en dubbeltrapp kopplare antar jag?
Men så kommer kravet in att jag också vill kunna dimma de förstnämnda armaturer och det är just det som är frågan, går det att lösa och i så fall med vilken utrustning?
Målet är att använda ELJO Trend serien, det verkar finnas ett bra utbud till ett förhoppningsfullt rimligt pris.
Jag bifogar även en liten skiss på hur jag tänker mig kopplingen. Har jag tänkt rätt?
Visa bilaga Trapp_korskoppling_070228.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Dels så finns det dimmers med trapp funktion. Då har alltså brytfunktionen i dimmern en trappfunktion. Så vitt jag vet får du då bara in styrning till en lampa i en dosa, dessutom så kan du då "bara" dimma från en av de 3 positionerna. Vid de övriga kan du bara tända o släcka. Lösningen på det första problemet blir att vid dimmer-änden ha en extra dosa med brytare dör den extra lampan.
Ett alternativ är att du satsar på en knappstyrd dimmer. Då har du bara vanliga brytare (kan vara kronbrytare för dubbelfunktionen) med returfjäder som man kan montera på brytarena som tillbehör. Ett kort tryck tänder eller släcker, en längre tryckning dimmar upp eller ned.
Ett alternativ är att du satsar på en knappstyrd dimmer. Då har du bara vanliga brytare (kan vara kronbrytare för dubbelfunktionen) med returfjäder som man kan montera på brytarena som tillbehör. Ett kort tryck tänder eller släcker, en längre tryckning dimmar upp eller ned.
Ja det fanns såklart flera sätt att göra detta på
Det sistnämnda alternativet verkar ju rätt så praktiskt fast jag får inte riktigt kläm på hur kopplingen fungerar. I och med att jag behöver (om jag nu har rätt för mig) en korsbrytare och två dubbla trappbrytare monterade i tre dosor som manövrerar två olika lampkretsar.
Eller det kanske finns ytterligare kopplingsmöjligheter?
Det sistnämnda alternativet verkar ju rätt så praktiskt fast jag får inte riktigt kläm på hur kopplingen fungerar. I och med att jag behöver (om jag nu har rätt för mig) en korsbrytare och två dubbla trappbrytare monterade i tre dosor som manövrerar två olika lampkretsar.
Eller det kanske finns ytterligare kopplingsmöjligheter?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det där med knappstyrd dimmer fungerar så att du tar brytledarna från godyckligt antal brytare (med impulsfjäder) och kopplar ihop till en ledare som går in som styrtråd till dimmern. Korta pulser på denna tänder eller släcker, långa dimmar.
Jag har försökt att skrynkla huvudet för att försöka förstå kopplingen
Har jag förstått det rätt enligt nedan skiss och utrustning?
Jag har förutsatt att man kan montera en impulsfjäder på den ena av brytaren i en dubbeltrappbrytare och att man använder trappbrytarna som styrdon till tryckdimmern.
Visa bilaga Trapp_korskoppling_dimmer_070302.pdf
Har jag förstått det rätt enligt nedan skiss och utrustning?
Jag har förutsatt att man kan montera en impulsfjäder på den ena av brytaren i en dubbeltrappbrytare och att man använder trappbrytarna som styrdon till tryckdimmern.
Visa bilaga Trapp_korskoppling_dimmer_070302.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Njaa. Den brytaren som styr dimmern skall bara kopplas som brytare, alltså en bryttråd från var och en av dem ihopkopplad till styringången.
Såsom du ritat det kanske det iofs fungerar men du har kopplat helt onödiga mellantrådar mellan trappomkopplarna (alltså de som är inblandade i dimmer funktionen) och det har blivit onödigt komplicerat. Alltså fas in på ena änden av båda omkopplarna, bryttråd från den av de andra polerna som får spänning när brytaren sluts. Brytrådarna byglas ihop och in på styringången.
Såsom du ritat det kanske det iofs fungerar men du har kopplat helt onödiga mellantrådar mellan trappomkopplarna (alltså de som är inblandade i dimmer funktionen) och det har blivit onödigt komplicerat. Alltså fas in på ena änden av båda omkopplarna, bryttråd från den av de andra polerna som får spänning när brytaren sluts. Brytrådarna byglas ihop och in på styringången.
Ja man vill ju inte göra det svårare för sig än vad man behöverhempularen skrev:Njaa. Den brytaren som styr dimmern skall bara kopplas som brytare, alltså en bryttråd från var och en av dem ihopkopplad till styringången.
Är det så här du menar?
Visa bilaga Visio-Trapp_korskoppling_dimmer_070302_b.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Ja åtminstonde på de dimrar jag har sett (Dimmax och den som CO säljer). Jag tror att det finns lite ytterligare varianter på kopplingar om man köper vissa andra fabrikat.
Klicka här för att svara